Hvilket klaringsmiddel anbefaler du?

Hvorfor er ikke irish Moss med i diskusjonen? Jeg trodde det var det mest utbredte. Jeg pleier å bruke det, men synes for første gang at jeg kan kjenne smaken av det i pilsen. Har andre erfaringer med Irish Moss?
 
Bruker Supermoss, som vel i prinsippet er det samme? Brukte IM før. Kan ikke si jeg merker noen særlig forskjell - og jeg har aldri mistenkt at noen av de mystiske smakene som kan ha vært i ølene mine, har hatt noe med klaringsmiddelet å gjøre.

Jeg har ellers akkurat begynt å bruke Clarex, og er spent på resultatet. Om det holder hva det lover, skal jeg nå bli kvitt kjøletåken, som jeg nesten alltid har noe av. Stemmer det?
 
@Børre Aursnes Will do! Tapper vel opp den første om ei uke - men det er en kølsvart irsk stout, så den er nokså ugjennomsiktig uansett. Så er det en hellys kølsch, som skal få godt med tid. Så det drøyer før jeg veit om produktet holder hva det lover.

Men det er jo flere andre her som har prøvd:).
 
Protafloc 10 min før kokeslutt.
Clarex i gjæringskaret sammen med gjæren.
CC til -1c og tilsetting av 1 teskje gelatin i 2dl vann.
Over på fat med enda mer gelatin i bunn...

Da ser ølen ut som Ringnes fabrikkøl etter 2 dager på fat.
 
Noen som har erfaring med Whirlfloc (granulat)? Forstår det som om det tar både positivt og negativt ladede "grums". Stemmer det?
 
Alle typer -floc og -moss brukes i slutten av kokingen. Gelatin brukes på fatet med ferdig øl.
Jeg har imidlertid sluttet med alle disse. Opplevde at ved -floc/-moss ble det en slags 'skyer' med trub før jeg tappet over til gæring. Uten disse er det faktisk mye bedre! Jeg lager whirlpool med sleiva når vørteren er nedkjølt, la det stå en halvtime før jeg tapper i gjæringsbøttene. Da er alt glassklart helt ned til krana og vel så det.
Og alt øl blir helt klart ved kjølig lagring når det får stå rolig. Unntaket er hvis du har kokt altfor kort tid, da blir ikke protein-utfellingen helt som den skal. (Noe som kan skje hvis du setter en ekstrakt-batch og koker kun 20min for desinfiseringen. Har prøvd!)
 
Alle typer -floc og -moss brukes i slutten av kokingen. Gelatin brukes på fatet med ferdig øl.
Jeg har imidlertid sluttet med alle disse. Opplevde at ved -floc/-moss ble det en slags 'skyer' med trub før jeg tappet over til gæring. Uten disse er det faktisk mye bedre! Jeg lager whirlpool med sleiva når vørteren er nedkjølt, la det stå en halvtime før jeg tapper i gjæringsbøttene. Da er alt glassklart helt ned til krana og vel så det.
Og alt øl blir helt klart ved kjølig lagring når det får stå rolig. Unntaket er hvis du har kokt altfor kort tid, da blir ikke protein-utfellingen helt som den skal. (Noe som kan skje hvis du setter en ekstrakt-batch og koker kun 20min for desinfiseringen. Har prøvd!)

Kjøletåke forårsaket av proteiner og polyfenoler blir ikke borte, vel? Det er den som er problemet for meg.

Brulosofen har selvfølgelig testet dette, også. Han sammenligner gelatin og Clarex, og finner at gelatin er best, fordi det virker fortere og gir en krystallklarhet som Clarex ikke helt matcher - i alle fall ikke innenfor tidsramma for forsøket, tre uker. => http://brulosophy.com/2015/07/27/clarity-ferm-vs-gelatin-exbeeriment-results/

En innvending som kommer opp i kommentarene, virker rimelig: Gelatin tar ut gjæren, og virker derfor raskere. Clarex gjør ikke det, den virker bare på kjøletåke. Det er altså ikke noe universalmiddel mot alle uklarheter i ølet.

For meg betyr dette at Clarex ser ut som en grei løsning. Jeg har mye øl som er krystallklart over en viss temperatur, men som har kjøletåke. Så inntil videre håper jeg at Clarex'en skal gi meg øl som også er krystallklart rett fra kjøleskapet.
 
Alle typer -floc og -moss brukes i slutten av kokingen. Gelatin brukes på fatet med ferdig øl.
Jeg har imidlertid sluttet med alle disse. Opplevde at ved -floc/-moss ble det en slags 'skyer' med trub før jeg tappet over til gæring. Uten disse er det faktisk mye bedre! Jeg lager whirlpool med sleiva når vørteren er nedkjølt, la det stå en halvtime før jeg tapper i gjæringsbøttene.

Enig. Dette har jeg og lagt merke til. Man må kanskje dosere helt korrekt for å unngå det. Men jeg synes og det blir bedre uten prota/whirlflock hvis man gir det en god omgang WP. Da blir det en fin pyramide i bunn, ellers så flyter det bare rundt overalt langs bunnen.
 
Jeg lar det aldri stå en halvtime før tapping til gjæringskar. Kortest mulig tid for å gi gjæren et forsprang på evt. andre infeksjoner.

Når det gjelder Irish Moss, så er det vel ingen som mener det er best, og det er vel derfor den ikke er nevnt så mye. Men den funker helt greit når den er dosert riktig. Jeg bruker den alltid dersom jeg ikke skal ha øl med uklarhet i utgangspunktet. Trodde kanskje den bidro med smak, men jeg har smakt tilsvarende smaker i vørter/øl uten IM.
 
Jeg lar det aldri stå en halvtime før tapping til gjæringskar. Kortest mulig tid for å gi gjæren et forsprang på evt. andre infeksjoner.

Vørter er ikke SÅ utsatt for infeksjoner. Legger jo på lokket for å hindre at det kommer til uhumskheter og kokekaret har jo nylig hatt koketemp. De bakteriene som kommer, kommer luftveien, via støvpartikler. De kryper ikke oppi!
Så er det jo også og si at ikke alt øl SKAL være krystallklart. Ales skal gjerne ha ørlite uklarhet. Gjærgrums bør være borte, og det skjer av seg selv, men ellers synes jeg det er helt greit med litt uklarhet.
 
Plutselig gjør man en feil... Legger på lokket uten å desinfisere, rører med rørspade som har ligget på bordet uten å desinfisere på nytt. Og eksponering for luft vil man nesten alltid ha i et kjele-med-lokk-brygg. Det er vanskelig å unngå 100% infeksjonspartikler. Om jeg har skjønt det rett så handler det om å gi gjæren et forsprang og dermed overtak på alt annet som kan formere seg med sukker som næring. Jo mer alkohol og mindre sukker, desto vanskeligere er det for infeksjoner å etablere seg.
 
\
For meg betyr dette at Clarex ser ut som en grei løsning. Jeg har mye øl som er krystallklart over en viss temperatur, men som har kjøletåke. Så inntil videre håper jeg at Clarex'en skal gi meg øl som også er krystallklart rett fra kjøleskapet.

Det funker. I likhet med det jab nevner ovenfor her, bruker jeg Protafloc (ikke for mye! 1/3 tablett på 20-25 liter), deretter Brewer's Clarex ved pitch, og gelatin etter cold crash ned mot frysepunktet. Alltid krystallklart.

En hyggelig bieffekt av Clarex (for de med cøliaki) er at ølet i praksis blir glutenfritt.
 
Det funker. I likhet med det jab nevner ovenfor her, bruker jeg Protafloc (ikke for mye! 1/3 tablett på 20-25 liter), deretter Brewer's Clarex ved pitch, og gelatin etter cold crash ned mot frysepunktet. Alltid krystallklart.

En hyggelig bieffekt av Clarex (for de med cøliaki) er at ølet i praksis blir glutenfritt.

Men gjør Clarex'en noe ekstra? Du skulle vel få krystallklart øl uten Clarex når du cc'er og bruker gelatin? Har du prøvd å kutte den ut?
 
Jeg gjør som regel alt dette. Clarex'en er mot kjøletåke (og gluten).

Jo, men hvis du alltid gjør alt, vet du ikke hva det er som virker:). Jeg er veldig nysgjerrig på effekten av Clarex mot kjøletåke, men når du bruker gelatin, som er effektivt mot kjøletåke, sammen med Clarex, kan du ikke vite om Clarex har effekt. Du hadde jo ikke trengt den i det hele tatt - bortsett fra at du også vil ha vekk gluten'et i ølet, da.
 
Tilbake
Topp