Hvorfor er ikke irish Moss med i diskusjonen? Jeg trodde det var det mest utbredte. Jeg pleier å bruke det, men synes for første gang at jeg kan kjenne smaken av det i pilsen. Har andre erfaringer med Irish Moss?
Jeg bruker tid + 1G
Jeg bruker tid + 1G
Alle typer -floc og -moss brukes i slutten av kokingen. Gelatin brukes på fatet med ferdig øl.
Jeg har imidlertid sluttet med alle disse. Opplevde at ved -floc/-moss ble det en slags 'skyer' med trub før jeg tappet over til gæring. Uten disse er det faktisk mye bedre! Jeg lager whirlpool med sleiva når vørteren er nedkjølt, la det stå en halvtime før jeg tapper i gjæringsbøttene. Da er alt glassklart helt ned til krana og vel så det.
Og alt øl blir helt klart ved kjølig lagring når det får stå rolig. Unntaket er hvis du har kokt altfor kort tid, da blir ikke protein-utfellingen helt som den skal. (Noe som kan skje hvis du setter en ekstrakt-batch og koker kun 20min for desinfiseringen. Har prøvd!)
Alle typer -floc og -moss brukes i slutten av kokingen. Gelatin brukes på fatet med ferdig øl.
Jeg har imidlertid sluttet med alle disse. Opplevde at ved -floc/-moss ble det en slags 'skyer' med trub før jeg tappet over til gæring. Uten disse er det faktisk mye bedre! Jeg lager whirlpool med sleiva når vørteren er nedkjølt, la det stå en halvtime før jeg tapper i gjæringsbøttene.
Jeg lar det aldri stå en halvtime før tapping til gjæringskar. Kortest mulig tid for å gi gjæren et forsprang på evt. andre infeksjoner.
\
For meg betyr dette at Clarex ser ut som en grei løsning. Jeg har mye øl som er krystallklart over en viss temperatur, men som har kjøletåke. Så inntil videre håper jeg at Clarex'en skal gi meg øl som også er krystallklart rett fra kjøleskapet.
Det funker. I likhet med det jab nevner ovenfor her, bruker jeg Protafloc (ikke for mye! 1/3 tablett på 20-25 liter), deretter Brewer's Clarex ved pitch, og gelatin etter cold crash ned mot frysepunktet. Alltid krystallklart.
En hyggelig bieffekt av Clarex (for de med cøliaki) er at ølet i praksis blir glutenfritt.
Jeg gjør som regel alt dette. Clarex'en er mot kjøletåke (og gluten).