Hvilket oppsett bør jeg bruke??

Tariq

Norbrygg-medlem
Er helt ny og kommer nok til å stille en hel drøss med dumme spørsmål, men jeg spør uten blygsel. Hva slags oppsett bør jeg gå for? Og da mener jeg følgende:

-Hvor mange kjeler bør jeg gå for og hvorfor? Har tatt vare på flere gamle beredere med tanke på bygging av dette bryggeriet, så utstyret har jeg. Må bare kutte og sveise litt, men for meg er det halve moroa:) Er det mer ideelt med en kjele for koking og en for mesking, eller er en kjele like godt og like brukervennlig?
- Bør ingen, en eller begge kjelene isoleres, og har noen tanker om med hva? Jeg tenkte evt med 5cm glava av samme type som brukes rundt veltilasjonsrør, som har reflekterende folie på den ene siden. Tenkte så at man kunne rulle en kappe av tynt stål rundt det hele etterpå, og sveise en kant på toppen slik at isolasjonen aldri blir våt.
Hvordan bør jeg meske? Med pose, sånn sil man ser her inne laget av kobberrør med slisser i, eller med en innerkjele med hull/slisser i? Har ihvertfall en tank som er smalere enn de andre, og som med en del borring av hull kan fungere fint som innerkjele?
- Skal fyre med gass med ca 9kW effekt. Holder det greit for batcher på 50 liter? Må meskekjelen også ha et varmeelement av noe slag?

Send gjerne linker til ting her inne og andre steder. Har lest mye relevant her inne, men sikkert mye jeg ikke har fått med meg også.
Har funnet to personer som lager bryggeri basert på gamle beredere. Er det flere?
Alle svar mottas med stor takk!!
 
Heisan og lykke.

Boka Moderne hjemmebrygging er en grei start. Den forklarer på en fin og enkel måte alle prinsippene, selv om den baserer seg på bruk av kjøleboks som meskekar. Men likevel vil den hjelpe deg godt i gang.

I tillegg gir den deg prinsippene for selve bryggingen ikke bare utstyret og begge deler kan jo komme godt med.

Kanskje du også brygger et par ekstraktbrygg mens du bygger. Det er klart å anbefale. Vil gi deg noe godt å nyte mens du bygger, samtidig som du får prøvd ut en del.
 
Hei

Ser ut som du har et spennende prosjekt på gang her.
Jeg er ny i gamet så jeg skal ikke komme med mange anbefalinger, men en ting jeg tenkte på når jeg så innlegget ditt er; hvor stor plass har du til bryggeriet ditt? 

Jeg vil anta at brenneren din på ca 9 Kw vil være stor nok til 50 liter.
Om du bruker utregningen for oppvarming av vann til varmtvannsbereder som du finner her http://no.wikipedia.org/wiki/Varmtvannsbereder så vil du trenge 5.5 Kw i en time for å koke opp 50 liter vann (50 Liter x 4,18 x 95 : 3600 = 5,5 Kwh)

Hyggelig å ha enda en sambygding som brygger  :skitbra:

/Fredrik
 
Takk for info. Kjør på med mer dere som har. Gjerne noen med erfaring i bygging av berederbryggeri. Og takk for formel sambygding:) Hvis jeg putter inn mine tall basert på 50 liter og 9,2kW mener jeg at det blir som følger: 50 x 4,18 x 95 : 3600 = 5,51kW behøves altså for å koke opp på en time. Men jeg har 9,2kw, så da deler jeg 5,51 på 9,2 og får 0,59 timer, noe som bør tilsvare ca 35 minutter. Det er jo akseptabelt, eller??
 
Du klarer ikke å utnytte de 9,2kW, siden du får varmetap fra kjelen og at brenneren ikke klarer å bare varme opp kjelen :) Min erfaring er at 25L er en passende batch-størrelse siden du får prøvd mer forskjellig (det vil du) og hvis du ikke har tenkt til å kjøpe fat er 150 flasker ganske mye å flaske (just saying...). Hvis du tenker å "go all in" vil jeg også anbefale å seriøst vurdere en speidel, det angrer jeg på at jeg ikke gjorde :)

Jeg kan anbefale bøkene How to brew av John Palmer og Brewing classical styles av Jamil Zainasheff der får du alt du trenger.
 
John Brew boka er bestilt samt den norske noka. Den andre skal jeg sjekke ut. Takk! Når det gjelder Speidel, så ser jo den helt super ut. Men jeg må innrømme at en hel del av moroa ligger i byggingen for meg, så det blir varmtvannsberedere. Og selv om jeg bygger med kapasitet for 50 liter er det vel ingenting i veien for å brygge mindre? Eller har jeg misforstått noe?
 
Vil tilråde tre kjelar: vatmtvannstank (hlt), meskekjele (mlt), og kokekjele (brew kettle, copper, bk, bryggekjele). Det er bere min meining.
Hlt'en kan du ha eit varmeelement i og ein temperaturstyring på så slepp du å tenke meir på skyllevatn. Berre sette på kvelden før eller noko.
Mlt må du ha ein form for sil i bunnen av. Om det er ein gammal vvb er bunnen bua og det passar kansje best med ei sil, men det funkar sikkert med røyr med slisser i. Om du vil ha temperaturkontroll er det best å ha ei pumpe til å resirkulere vørteren med og ha varmeelement i sirkulasjonsløyfa. Då må du ha eit varmeelement, og den bua bunnen på vvb er perfekt til å plassere eit element i forutsatt at du har ein silbunn over som hindrar at du svir malten.
Kokekjelen er grei, avtapping i bunn og fyr med det du vil. Husk at gass gir meir tap til omgivelsane enn el.

Isolering kan du gjere som du vil med, jo meir jo bedre. Ikkje sikkert du treng noko i det heile, men det kan sikkert vere godt å ha litt på mlt'en iallefall for å holde mesketempen.

Det er alldri eit poeng å brygge mindre enn femti liter ;)
 
Hvis byggingen er viktig er naturligvis speidel feil :) Brewing classical styles er en oppskriftsbok som gir det et veldig godt bilde av "hva som er vanlig" og har vært helt avgjørende for meg.

Min "byggeerfaring" er bare et lite 20L bryggeri med en kjøleboks, men hvis jeg skulle brygget halv størrelse i dette tror jeg det hadde blitt mye styr og det hadde trolig blitt anderledes parametre som må til for å "treffe tallene" Jeg har intrykk av at det lønner seg å bruke kapasiteten fullt ut siden alt svinn (det som ligger igjen i bunnen osv) skalerer med størrelsen på bryggeriet og ikke med batch-størrelsen. Det kan være dette ikke er noe problem i praksis, kanskje noen andre her har erfaring?

Protto: Jeg skjønner "det lærde" strides om mengdene, det kan være at jeg drikker for sakte :p Min ide om brygging er å teste masse forskjellig og heller reprodusere det som fungerte enn å brygge masse hver gang. Ulempen er naturligvis at er det noe som blir mega-bra blir det fort tomt :) (fordelen er jo at det blir mindre å helle ut om det blir skit)
 
Takk for enda mer god info begge to. Når du sier man bør ha et varmeelement i sirkulasjonssløyfa, er det best at dette ligger utenfor mlt tanken, eller er det like bra at det ligger i bunnen under risten? Du skriver begge deler, så skjønte ikke helt hva du mente der.
 
Tariq skrev:
Takk for enda mer god info begge to. Når du sier man bør ha et varmeelement i sirkulasjonssløyfa, er det best at dette ligger utenfor mlt tanken, eller er det like bra at det ligger i bunnen under risten? Du skriver begge deler, så skjønte ikke helt hva du mente der.

Istedenfor å ha varmeelement i mesketanken, kan du lage en kobberspiral i vanntanken. Ved hjelp av en pumpe sirkulerer du vørteren i kobbersperalen.
Det varme vannet i vanntanken bruker du etterpå til skyllevann.
 

Vedlegg

  • herms.png
    21,8 KB · Sett: 727
Tariq skrev:
Takk for enda mer god info begge to. Når du sier man bør ha et varmeelement i sirkulasjonssløyfa, er det best at dette ligger utenfor mlt tanken, eller er det like bra at det ligger i bunnen under risten? Du skriver begge deler, så skjønte ikke helt hva du mente der.

Du kan sjølvsagt klare deg utan pumpe og alt det der. Men om du først skal gå den vegen har du valget. Enten HERMS som beskreve av Frodenor, eller RIMS med eigen varmekolbe utanfor tanken som er mykje brukt. I mitt oppsett som er under bygging har eg tenkt å ha element under silbunn i ein 150l oso.

Det eg bryggar med no har koparspiral i vannbad, ikkje i hlt men eigen dedikert beholdar med kun to liter vatn for at reguleringsløyfa skal bli raskast mogeleg.

Ang volum blir det ein avvegning i høve til kor tjukk maltseng du treng for å få god utvasking utan kanalar. How to brew har ein del info her.
 
Takk for svar og tegning. HERMS og RIMS finnes det helt sikkertt masse info om her inne, men jeg spør likevel, hva r best? fordeler, ulemper? Tenkte også på å ha et element under silbunn i mesketanken. Bruker en bereder som basis, og tipper at den etter kapp ligger på ca. 100 liter. Er det for mye eller passe når man skal brygge 50 liters batch? Tenkte da å isolere den og evt. ha et element under silrist. Hvor stort element isåfall? 2kW? Og hvor selges det? Og er silbunn bedre/enklere enn kobberrør med slisser? Hvor selges isåfall silbunn, eller kan jeg lage en som er god nok sjøl? Og til slutt; hvor bør jeg plassere tappekrana i mesketanken? Jeg spør og spør, og dere svarer og svarer;-) For et supert forum!!
 
Tariq skrev:
Takk for svar og tegning. HERMS og RIMS finnes det helt sikkertt masse info om her inne, men jeg spør likevel, hva r best? fordeler, ulemper? Tenkte også på å ha et element under silbunn i mesketanken. Bruker en bereder som basis, og tipper at den etter kapp ligger på ca. 100 liter. Er det for mye eller passe når man skal brygge 50 liters batch? Tenkte da å isolere den og evt. ha et element under silrist. Hvor stort element isåfall? 2kW? Og hvor selges det? Og er silbunn bedre/enklere enn kobberrør med slisser? Hvor selges isåfall silbunn, eller kan jeg lage en som er god nok sjøl? Og til slutt; hvor bør jeg plassere tappekrana i mesketanken? Jeg spør og spør, og dere svarer og svarer;-) For et supert forum!!

Da jeg begynte å lage mitt herms bryggeri, startet jeg med en mesketank på 90 liter som var kappet fra en vvb på 200 liter. Jeg skal som deg brygger maks 50 liter. Det gikk bra da jeg brygget en bayer på 66 liter, men mesketanken ble for stor i diameter da jeg skulle brygge 25 liter. Fikk tak i en vvb på 60 liter som etter å kappet rommer ca 52 liter. Kokekaret og vanntanken er på 90 liter. Bror min laget en silbunn som fungerer utmerket.
Jeg er ennå ikke ferdig med byggingen av herms, så jeg har ikke prøvd det helt ut ennå. Ble ferdig med å koble styreskapet i går kveld.
 

Vedlegg

  • mlt1.jpg
    mlt1.jpg
    21,5 KB · Sett: 690
  • mlt2.jpg
    mlt2.jpg
    21,3 KB · Sett: 616
  • silbunn1.jpg
    silbunn1.jpg
    21,2 KB · Sett: 664
  • skap.jpg
    skap.jpg
    21,1 KB · Sett: 570
  • skap2.jpg
    skap2.jpg
    32,1 KB · Sett: 613
Tilbake
Topp