Hvor er dette?

<snipp fra an.no>
Det lukter en salig blanding av krydder og malt i det gamle telegraf-lokalet i Havnegata 9 i Bodø.

Paller med malt fra Belgia står lagret og alle tenkelige maltsorter står pent dandert som en snopedisk langs veggen i det som tidligere var en del av hovedpostkontoret i byen.

Det var i september i fjor at bodøværingen Odd Arne Nygård (33) begynte å flørte med tanken om å starte en butikk for hjemmebryggerne i Salten.

Siden februar har han jobbet intenst for å ferdigstille det hele og tirsdag kan endelig Humlebua åpne.

Var lei av øl
Nygård har tidligere jobbet i fem og et halvt år på Vinmonopolet. Det var der han plukket opp interessen for øl.

- Jeg var blitt lei av øl og syntes at det som oftest smakte det samme, men det var fordi jeg bare drakk pilsner. Så fant jeg ut at dette var et område jeg kunne bli god på og at jeg kunne hjelpe andre med å finne godt øl, beskriver han.

Interessen for øl ble så stor at han valgte å begynne med hjemmebrygging. Det var slik han kom på ideen om å starte butikken.

- Ølbrygging er veldig stort i Salten og i Nordland generelt, men de bestiller råvarene på nettet. Da blir det ofte store fraktkostnader fordi man trenger mange kilo malt, hevder Nygård.

Humlebua i Bodø kjøper mesteparten av varene sine fra importøren Petit Agentur på Høylandet i Nord-Trøndelag.

Elsker jobben sin
Nå har han sagt opp jobben sin på Vinmonopolet og planlegger å jobbe fulltid i Humlebua.

- Greier du å være konkurransedyktig mot nettbutikkene?

- Siden du slipper frakt, så blir det billigere enn på nett. Noen produkter blir litt dyrere enn det du finner på nettet, men jeg gjør ikke dette for å bli rik. Jeg gjør det for å kunne jobbe fulltid med noe jeg elsker å drive på med.

Ti tonn med malt, hyllevis med eksotiske kryddersorter og to kjøleskap med humle og flytende gjær utgjør kun råvarene i butikken.

Snart kommer også produksjonsutstyret som han skal selge til kunder som ønsker å prøve seg på ølbrygging.

- Planen er at folk skal kunne komme inn hit og få kjøpt alt de trenger for å kunne brygge øl for første gang, beskriver han.

Ifølge Nygård pleier man å regne cirka én måned fra bryggestart til ølet står ferdig. For 20 liter øl trenger man råvarer for rundt 200 kroner, men det forutsetter at man allerede har kjøpt inn utstyret som er nødvendig.

Startpakken kan koste noen tusenlapper, men butikksjefen forteller at folk ofte går sammen i grupper og dermed deler kostnadene.

- Selve bryggingen pleier å ta mellom fire og seks timer, alt etter hvor detaljert du er. Det kan være en fin kompiskveld, mener Nygård.

Etterlengtet
Svein Erik Moholt er aktiv i Salten Bryggerlag, en løs undergruppe bestående medlemmer i Norsk hjemmebryggerforening (Norbrygg).

Han er fullstendig enig i at butikken bør ha et godt markedsgrunnlag i Salten.

- Jeg tror nok at ølbryggerne i Salten er veldig glade for å få bryggeributikken hit. Det har ikke vært noe sånt her tidligere og det er ganske kostbart å få tilsendt råvarene, sier Moholt til AN.

- Hvor mange er det som driver med ølbrygging i Salten?

- Det har jeg ikke noe eksakt tall på, men det øker hele tiden, for å si det sånn. Det er en god del folk som driver på med brygging i Salten, definitivt.

- Tror du at Humlebua vil bli en suksess?

- Jeg tror det er gode muligheter for det.
</snipp>
 
Håpe vi i salten/nordlands område kjenne vår besøkelsestid og bruke humlebua før d den e verdt! Ja prisen e litt høyere en mange internett sia.. Men d æ tenke mest på e tilgjengelighet.. Mangle du gjær, humle eller en type malt så e butikken i byen og mest sannsynlig så e d tilgjengelig der... Skulle du bestemme d før å brygge ei oppskrift i "gamle dage" ( før 5 may) og mangle nokka så e jo muligheten der før å finne d lokalt kontra å bestille det fra høylandet eller andre parta av landet før så å vente på posten til å levere... Så må brygginga isåfall vente mange dage istede før der og da
 
Varer fra Bergen-Trondheim og Høylandet kommer faktisk dagen etter i Saltdal. Men klar vi bruker nybutikken, det blir vel malthandling i neste uke og det er ikke arti og få i posten.
 
Jeg syns det er bra at det kommer en butikk som kan deke salten.Nu blir det lett å kjøpe malt i 25kg sekker,og vis en er fri for noe så kan man få tak i det fort
 
Tilbake
Topp