Hvor kommer infeksjonen fra?

Ja, jeg kjenner til prinsippet om aktivere klorin (natriumhypokloritt) med syre. I klorin er pHen senken for at det skal være stabilt og tilført syre gjør det mer ustabilt.

Det er et par grunner til at jeg ikke anbefaler det, uten at det nødvendigvis er noen dårlig ide av den grunn. Først og fremst er klor en giftig gass, og å begynne å jobbe med syre sammen med klorin for å få mer fritt klor raskere slår meg ikke som utpreget sikkert. Dessuten blir blandinga mer ustabil og må brukes raskere, selv om utblandet klorin uansett ikke har veldig lang holdbarhet.

Jeg har gjort det der en del ganger nå, og har ikke merket noen problemer. Talley er jo en solid fagmann - får vi tro:) - så jeg stoler på ham. Og det er ikke veldig vanskelig å passe på å ikke blande klor og eddik direkte.

Men hvor lang tid mener du denne blandingen er aktiv?
 
Ser du legger ting i varmt vann så starsan. Det bør vaskes med f. Eks pbw eller balllongrens fra europris for å drepe bakterier. Starsan er bare desinfeksjon og rengjør ikke. Den skal forøvrig også ha en kontakt tid på 1-2minutter. Ifølge pbw skal vel den også ha kontakttid på opptil 30minutter visst jeg ikke husker feil.
Men er jo som de fleste skriver her. Alt som er i kontakt med nedkjølt vørter. Hvordan vasker du flasker? Hvordan behandler du korkene?
 
Sorry, bare for å korrigere så folk ikke tror feil. PBW etc dreper ikke "nok" bakterier. Og Star San, gitt at den er virksom ( pH 3 eller under) trenger ca 30 sek-kontakttid for å virke. Grunnen til at de oppgir tre minutter er fordi det er slik amerikanerne tester det, kontakttid på 3 min er testen deres, så Five Star kan ikke skrive 30 sekunder.
 
Sorry, bare for å korrigere så folk ikke tror feil. PBW etc dreper ikke "nok" bakterier. Og Star San, gitt at den er virksom ( pH 3 eller under) trenger ca 30 sek-kontakttid for å virke. Grunnen til at de oppgir tre minutter er fordi det er slik amerikanerne tester det, kontakttid på 3 min er testen deres, så Five Star kan ikke skrive 30 sekunder.
Er vel hakket bedre en kun varmtvann. Men det tar vel ikke alt nei.. Lut da?
 
Men hvor lang tid mener du denne blandingen er aktiv?

Det har jeg ingen kvalifisert (eller ukvalifisert) mening om, Jeg har faktisk ikke funnet noen tall på hvor lenge utblandet klorin holder seg uten tilsatt syre heller, men har antatt at det er lenge nok til at jeg kan ha det utblandet mens jeg driver og vasker.
 
Er vel hakket bedre en kun varmtvann. Men det tar vel ikke alt nei.. Lut da?

Det er viktig å skille mellom vask og desinfisering. Når du bruker desinfiseringsmiddelet, som f.eks. starsan, skal det du desinfiserer være reint, dvs. all synlig smuss skal være vasket bort. Da har du fjernet en masse bakterier, ikke drept dem. Har du vasket nøye nok, er det kan hende egentlig ikke nødvendig å desinfisere i tillegg, men du skal alltid gjøre det for sikkerhets skyld, for det skal mye til om det ikke fremdeles er bakterier til stede.

Det holder ikke å bare desinfisere, for desinfeksjonsmiddelet fjerner ikke smuss, og smusset kan inneholde bakterier som desinfeksjonsmiddelet ikke kommer til. Så begge prosessene er helt nødvendige.

Det er viktig å desinfisere like før du bruker noe. Du bør vaske ting like etter at du har brukt dem, for da er smusset lettest å fjerne, men det holder ikke å desinfisere samtidig, og så tenke at gjenstanden er klar til bruk om tre uker. Høyst sannsynlig er det kommet til bakterier mens gjenstanden har stått lagret.

Så altså: Vaske etter bruk, desinifisere like før bruk. (Og så skader det ikke å desinfisere to ganger, selvfølgelig.)

Det er også et poeng å bruke et desinfeksjonsmiddel du ikke trenger å skylle vekk etterpå. Det er den store fordelen med starsan, og med den ekstremt utspedde klorin + eddik-blandingen. Vanlig klorinblanding må skylles vekk, og med mindre du veit at skyllevannet er bakteriefritt (=kokt), så er poenget med desinfiseringa borte.
 
[/QUOTE@Thomas Søreide At en ikke har fått en infeksjon, er ingen garanti for at rengjøringsrutinene er gode nok til å hindre ethvert angrep. Det finnes to slags bryggere; de som har fått en infeksjon i bryggeriet sitt, og de som ikke har fått det ennå. De aller fleste har hørt til den siste kategorien først. Jeg, for eksempel:(.[/QUOTE]

Finn - du har selvsagt helt rett, mitt poeng er at TS har veldig mange gode rutiner innarbeidet allerede.. Jeg er ikke i nærheten av det nivået - uten at jeg egentlig føler at jeg er i faresonen. Rengjør alt grundig mens vørter er i kok og lar alt få en runde StarSan før tapping. Dette har jeg gjort i to år snart, har ennå ikke kastet et gjæringskar eller annet utstyr, unntatt ting som er ødelagt.

Tror slett ikke at jeg er immun mot infeksjon - den kommer nok, men jeg har da ikke hatt bare flaks heller..?
 
Stusser på starsan i varmt vann - jeg er lat til tider og har kaldt starsan blanding, er det vesentlig forskjell i effektivitet da til feks 30 eller 60 graders vann?
 
Det er viktig å skille mellom vask og desinfisering. Når du bruker desinfiseringsmiddelet, som f.eks. starsan, skal det du desinfiserer være reint, dvs. all synlig smuss skal være vasket bort. Da har du fjernet en masse bakterier, ikke drept dem. Har du vasket nøye nok, er det kan hende egentlig ikke nødvendig å desinfisere i tillegg

Hørte akkurat på podcasten angående klorin / eddik blandingen. Har selv brukt den noen ganger og synes det er helt uproblematisk å blande. Bare husk å ha i vann først. Klorin skal vel først i etter vann, men jeg har klart å ha eddik i før klorin uten at noe skjer. Vi snakker om ganske så tynne konsentrasjoner her.
Men det som forbauset meg var at han sa at klorin ikke dreper mikroorganismer!
Dette p.g.a at det er tilsatt sodiumhydroksyd og dette hindrer klorinet å gjøre jobben med å drepe mikroorganismer. Sodiumhydroksyd er tilsatt visstnok for å lette produksjonen av klorin. Dette i følge en som har stor faglig tyngde innenfor kjemi.
Han sier at ph må senkes ned til 4 for at klorin skal virke. Og da er eddik et enkelt virkemiddel for å oppnå dette. Morsomt å høre fra en som var med på å finne opp starsan i sin tid. Lenge før hjemmebryggere tok det i bruk.

Det er også et poeng å bruke et desinfeksjonsmiddel du ikke trenger å skylle vekk etterpå. Det er den store fordelen med starsan, og med den ekstremt utspedde klorin + eddik-blandingen. Vanlig klorinblanding må skylles vekk, og med mindre du veit at skyllevannet er bakteriefritt (=kokt), så er poenget med desinfiseringa borte.
 
?
Noe har falt ut?
?
Noe har falt ut?
I allverden ?
Fant teksten inne i teksten som var sitert fra deg. Her er den :
Hørte akkurat på podcasten angående klorin / eddik blandingen. Har selv brukt den noen ganger og synes det er helt uproblematisk å blande. Bare husk å ha i vann først. Klorin skal vel først i etter vann, men jeg har klart å ha eddik i før klorin uten at noe skjer. Vi snakker om ganske så tynne konsentrasjoner her.
Men det som forbauset meg var at han sa at klorin ikke dreper mikroorganismer!
Dette p.g.a at det er tilsatt sodiumhydroksyd og dette hindrer klorinet å gjøre jobben med å drepe mikroorganismer. Sodiumhydroksyd er tilsatt visstnok for å lette produksjonen av klorin. Dette i følge en som har stor faglig tyngde innenfor kjemi.
Han sier at ph må senkes ned til 4 for at klorin skal virke. Og da er eddik et enkelt virkemiddel for å oppnå dette. Morsomt å høre fra en som var med på å finne opp starsan i sin tid. Lenge før hjemmebryggere tok det i bruk
 
I allverden ?
Fant teksten inne i teksten som var sitert fra deg. Her er den :
Hørte akkurat på podcasten angående klorin / eddik blandingen. Har selv brukt den noen ganger og synes det er helt uproblematisk å blande. Bare husk å ha i vann først. Klorin skal vel først i etter vann, men jeg har klart å ha eddik i før klorin uten at noe skjer. Vi snakker om ganske så tynne konsentrasjoner her.
Men det som forbauset meg var at han sa at klorin ikke dreper mikroorganismer!
Dette p.g.a at det er tilsatt sodiumhydroksyd og dette hindrer klorinet å gjøre jobben med å drepe mikroorganismer. Sodiumhydroksyd er tilsatt visstnok for å lette produksjonen av klorin. Dette i følge en som har stor faglig tyngde innenfor kjemi.
Han sier at ph må senkes ned til 4 for at klorin skal virke. Og da er eddik et enkelt virkemiddel for å oppnå dette. Morsomt å høre fra en som var med på å finne opp starsan i sin tid. Lenge før hjemmebryggere tok det i bruk

Fort gjort, det der. Det har hendt meg, også:).

Jeg bruker den nå til å desinfisere gjæringskar før bruk, men har blitt litt skeptisk til å bruke den til jobber der jeg må stå og inhalere dampen. Jeg er usikker, men jeg tror den kanskje ga meg en sår/rufsete hals som hang i en stund da jeg kjørte en større mengde flasker gjennom et bad med den - men det kan jo ha vært virus, også. Du har ikke merket noe?

Klorin funker vel uten at du senker pH, også - men mye langsommere. 4ml/L i 20 minutter, i følge Palmer. Da kan du ikke få brukt det til flasker - hvis du ikke skal bruke en evighet, da. Så der hvor det ville vært aktuelt, bruker jeg heller klor m. eddik.
 
Har ikke merket noe til det nei.
Han fyren i podcasten sier jo at klorin ikke dreper gjør han ikke ? Mulig jeg har gått glipp av noe, men jeg mener han sa at ph må ned for at det skal virke. Tror mer på han enn Palmer om jeg da har hørt rett.
 
Har ikke merket noe til det nei.
Han fyren i podcasten sier jo at klorin ikke dreper gjør han ikke ? Mulig jeg har gått glipp av noe, men jeg mener han sa at ph må ned for at det skal virke. Tror mer på han enn Palmer om jeg da har hørt rett.

Han sier vel ikke at klorin ikke virker, men at virkningsgraden er veldig avhengig av pH.

Jeg tenker at det å tørke over med litt klorin på ei fille i alle fall neppe er særlig effektivt. Å blande ut klorin i vann og fylle gjæringskaret funker jo - men så må du skylle etterpå, og så trengs det mer desinfisering etter det:p. Så denne blandinga er helt genial til desinfisering av gjæringskar, i alle fall.
 
Tilbake
Topp