Hvor kritisk er mesketemperaturen, egentlig??

JaHa

Norbrygg-medlem
Hei Forum-medlemmer!

Når jeg stiller dette spørsmålet, så er det vel nesten som å banne i kirken! Først vil jeg igjen presisere at jeg er en novise, med kun 1 batch med American IPA på bryggelisten foreløpig. I september i år hadde jeg et innlegg hvor jeg beskrev de problemene jeg hadde med å treffe riktig mesketemperatur (ref
(Feil bruk av formel (?) ga for høy mesketemperatur, hva gjør jeg?). Mesketemperaturen varierte fra 73 til 63 C, men jeg traff ganske bra på OG=1.060 og FG=1.012. Jeg tappet øllet på flasker etter 14 dager gjæring (19 C). Deretter tilsatte jeg ca 6.5 g/l med sukker for karbonering i 1 uke på 24 C. Siden har flaskene stått i 3 uker på ca 15 C for modning (mens jeg var på ferie).

Idag var den store dagen for testing av brygget og til min store glede og overraskelse så smakte IPA'en svært godt! Frykten for at den skulle bli for søt pga for høy mesketemperatur synes å være ubegrunnet! Når jeg ser tilbake på de problemene jeg hadde med å kontrollere mesketemperaturen, så lurer jeg på om jeg ganske enkelt har hatt kjempeflaks med resultatet, eller om det faktisk ikke er så kritisk med å treffe riktig temperatur??


Det kunne være interessant å høre hvilke erfaringer dere i Forumet har med å "bomme på mesketemperaturen"?
 
Vel. Skal du gjenskape samme øl fra gang til gang så er det nok en del av helheten som er viktig. Hvis du kjøper en kommersiell øl du liker som er tørr, men plutselig er mer fyldig så begynner man sikkert å stusse litt.

Ølen blir forøvrig ikke søtere ved høyere mesketemp, men den blir mer fyldig. De dextrinene som blir ugjærbare smaker ikke spesielt søtt.
 
Brewsmith er et flott verktøy som hjelper deg å beregne rett temperatur på vannet i forhold til hvor mye malt du har.
 
Basert på min begrensende erfaring er mesketemperatur svært mye mindre viktig en temperaturkontroll under gjæringsprosessen i alle fall. Så lenge man treffer noenlunde så blir det stort sett ok. I BIAB-brygging vil man også få til del store avvik avhengig av hvor i mesken man måler. Å røre innimellom hjelper en god del på å jevne ut temperaturen, men helt jevn blir den aldri uansett.

Har du truffet bra på FG så har det nok gått som det skulle stort sett. Viktigste er uansett hvordan det smaker.
 
Tempkontroll under gjæring er vel det viktigste, bortsett fra det å pitche gjær.

Men hvis man har god kontroll på det så må man jo gå videre. Man kan føkke opp utrolig mye under selve bryggeprosessen, men hvis man gjærer det riktig så blir det god øl. Men hvis man vil gjenskape samme øl flere ganger så er mesketemperatur en viktig faktor.
 
Hei,

Jeg takker for kommentarene. Det kan synes som at god gjæringskontroll kan redde brygget, selv etter litt slingring med mesketemperaturen. At naturen er slikt innstillt skal man jo bare være takknemlig for. Når man (jeg) i utgangspunktet også er åpen for et større smaksspekter på øllet pga. begrenset brygge-erfaring, så kan jo det også ha spilt en rolle i dette tilfelle (jeg er meget fornøyd med resultatet!). Jeg ser at Miguel har et godt poeng mhp å kunne gjenskape det samme øllet flere ganger. Det neste brygget skal lages med bedre kontroll på mesketemperaturen!
 
Tilbake
Topp