Hvor lenge kan en surøl stå på bær?

Hei!
Har en surøl (ca. 20 l) som har stått på BetterBottle med 5 kg bær (bjørnebær og bringebær) i ca. 6 måneder. Jeg vil ikke tappe den på flaske ennå da jeg har hørt at FG i surøl kan krype helt ned mot null over lang tid. Vil ølet ta skade av å bli stående på bærene i for eksempel 1 år til?

Mvh Olav
 
Litt mer info er nødvendig. Hvor lenge er det siden ølet ble brygget? Hvor lenge sto ølet før tilsetning av bær. Hva er FG nå? Er det Roeselare Blend du har brukt? Forgjæret du med alegjær? Flere av mine surøl "stoppet" på 1006 og 1004, selv etter ett år på BetterBottle.
 
Litt mer info er nødvendig. Hvor lenge er det siden ølet ble brygget? Hvor lenge sto ølet før tilsetning av bær. Hva er FG nå? Er det Roeselare Blend du har brukt? Forgjæret du med alegjær? Flere av mine surøl "stoppet" på 1006 og 1004, selv etter ett år på BetterBottle.

Ølet ble brygget 20. mars. Først som en vanlig wit. Da SG var kommet til 19 stakk jeg det om til betterbottle og tilsatte bær og belgian sour mix. 6 måneder senere var SG på 5. Ville helst hatt det stående på dunk et år til så jeg slipper risikoen for videre utgjæring og dermed flaskebomber. Kunne jo lagret det på et fat, men har hørt så mange si at surøl bør ha eget utstyr hele veien så du ikke får "brett" inn i utstyr som skal brukes til vanlig øl.
 
Jeg kikket nå litt boken "wildBREWS" av Jeff Sparrow. Han har flere oppskrifter med bær, der bærene tilsettes etter 12-18 mnd. Disse ølene skal stå på bakteriene opp mot tre år til sammen. Jeg tror derfor det går fint å la det stå et år til.
 
Tilbake
Topp