Hvor lenge tåler gjærstarteren å stå i kjøleskapet?

Anders V.

Norbrygg-medlem
Fikk ikke tid til å brygge i dag allikevel, så nå blir gjærstarteren stående en uke i kjøleskapet.
Tåler den det?
 
Burde gå helt fin - Tenk på det som et ekstra stort rør med gjær.


NB! Jeg vet det ikke, men jeg antar det utfra logisk tankegang. Men den kan ta feil.
 
White/Zainasheff opererer med (max) 2 uker på "harvested slurry" som lagres ved 3 grader C. Så det bør vel gå greit.
 
Gjærstarteren ble laget med ganske fersk WLP036.
Det virker logisk å tenke på holdbarheten på gjærstarteren som om det var vanlig fersk gjær, men ble litt usikker på om det var andre ting som spiller inn.
 
Hvor fersk gjæren du brukte i utgangspunktet var har ingen betydning så lenge du laget en starter som var stor nok til å nå ditt mål. Når starteren er ferdig har du det antallet gjærceller som f.eks. Mr. Malty forteller deg.

Min erfaring er at 1-2 uker er uproblematisk med tanke på infeksjoner. Men antallet celler reduseres jo med lagring, som med hermetisk lukkede rør! Om starteren står i kolbe med alu. "lokk" kan den etter min erfaring betraktes som fersk i minst 7 dager. Deretter vil den holde seg fint en uke til, men du vil nå miste en del gjærceller...
 
Tilbake
Topp