Hvor mange ml sukker til 0,33 og 0,5L?

Tapper øl på fat, men syntes det kunne vært kjekt med noen få flasker også.

Tenker å tilsette tørt sukker rett i hver flaske. Siden det bare er snakk om 1-2 liter som skal flaskes tar jeg kjangsen på at det ikke fører til infeksjon.

Har ikke narkovekt, så da blir det kanskje innkjøp at noen små måleskjeer.

Vil karbonere med 6 gram per liter.

Er det noen som vet hvor mange ml som skal til for å karbonere 0,33 og 0,5L flasker?

Bordsukker/rørsykker har tetthet på 1,59 g/cm3 (eller ml om du vil). Så rundt 3,77 ml med sukker bør være 6 gram.

Bordsukker/rørsykker har tetthet på 1,59 g/cm3 (eller ml om du vil). Så rundt 3,77 ml med sukker bør være 6 gram.

Er det tettheten til ett korn eller tusenvis av korn med luft mellom seg?

Med 200 ml vann viser mine billige litermål i underkant av 200 på sukkerskalaen. Tror det er gram på den skalaen, men det har de glemt å skrive på.

De måleskjeene til Ølbrygging så kjekke ut.

Eldorado sukkerbiter passer til halsen til 0,5 longneck. En bit veier 2,1 gram ca.
Slipp de tørre oppi flaskene, så unngår du kompliserte regnestykker. Er du redd for infeksjon, kan du steke de i ovnen på ikke for høy temp en stund....
Husk at 6 gram sukker pr. liter blir halvparten så mye til hver halvliter. Det er fryktelig lett å glemme! ;)

Billigste og mest lettvinte løsningen jeg har kommet over for å karbonere noen få flasker.

Én sukkerbit pr bjørnunge eller annen 0.33 er perfekt! Jeg har også veid dem og funnet ut at det tilsvarer ca 6 g/l. Trikset med å bake dem en stund i stekeovnen bifalles. Dog har jeg flasket mye tidligere uten varmebehandling uten infeksjon men det føles tryggere :)
Ønskes et annet karboneringsnivå synes jeg doseringssprøyte med sterk sukkerlake fungerer fint, ihvertfall bedre enn omstikking til annet kar før tapping. Men da blir man jo nødt til å regne litt..

Tilbake
Topp