Hvor mange pakker gjær

Hei

Jeg har et spørsmål (nok et spørsmål) ;D til ekspertene her inne. Jeg har fått tak i litt utstyr og skal snart til å brygge en lys lager, og lurer litt på hvor my gjær jeg skal bruke.
Jeg har planer om å gjære ca 150 liter vørter, jeg sikter meg inn på O.G rundt 1050. Jeg tenker å bruke Wyeast 2042 Danish Lager gjær.
Jeg tror jeg har funnet ut hva jeg skal gjøre, men jeg håper ekspertene her inne kan fortelle meg hva de hadde gjort. Jeg tenker da på om hvor mange pakker gjær jeg bør bruke?, om jeg bør lage starter? Eventuelt hvor stor starter? hva slags fremgangsmåte jeg bør bruke på starteren (f.eks starte med 1 dl dme i 1 liter vann og doble etter hvert opp til x antall liter?) om jeg bør bruke magnetrøre eller jeg kan bare riste starteren innimellom og litt slike ting.
Jeg tenker å gjære på ca 9 grader i tre uker med en diacetylrest på 17 grader i 1.5 døgn etter 5-6 dager

Håper det er noen som kan si meg hva de ville gjort, så kan jeg se om jeg har tenkt riktig.

Med den størrelsen på brygget, ville jeg hørt med Hansa eller annet bryggeri i nærheten om å få/kjøpe gjær en dag eller to i forveien. Ca 1 liter fersk gjærslurry skulle være fint.

Diacetylresten høres tidlig og kort ut. Jeg ville ventet noen dager til og sakte hevet temperaturen dit du ønsker det, og la den stå noen dager. Er også usikker på om jeg ville gått tilbake til 9 grader, da det kan føre til at gjæren feller ut og/eller stopper opp. Jeg har ikke brygget så mye lager, så det er sikkert noen som har mer konkrete erfaringer rundt dette.

Jeg pleier å heve temperaturen 2-3 dager som diactylrest, og deretter senke temperaturen til 7 grader i 1-2 dager etterpå for å felle ut gjær/annet grums best mulig. Ingen problemer med det. Men litt tidlig og kort kanskje ja.
Jeg brygger bare ales enda.

Har du plass i gjæringskaret så kan du sansynligvis bruke luftestein i stedet for rører

er 23l starter i hodet mitt men det er ofte på jordet...

Tilbake
Topp