Ok, så det at den nå (i romtemperatur) er på 60 betyr at det er 60 igjen, men egentlig så kan man ikke stole på dette heller? Altså er det vekt som er den eneste måten å vite nøyaktig?
Hvor mye veier en regulator?
Flasken min er en 2kg flaske, kjøpt hos bryggselv. Altså har den plass ril 2kg Co2. Noen som vet hva denne veier når den er tom?
Som du ser på de to vedlagte bildene så er det to plasser hvor det er oppgitt kg. 4,01kg og 4,76kg. Hvilken er riktig her tru?Alle flasker jeg har vært borti har vektdata frest inn i flasken. står det noe på flasken?
Med regulator veier flasken min nå 7,0kg (har ikke nøkkel tilgjengelig akkurat nå, så får ikke demontert regulator).Nei. Det den nåla viser er trykk. Du fyller kilo, og bruker kilo/gram, vekt iallefall. Trykk har lite relevans med mengde (kilo). Du kan ha kjempelite igjen og ha stort trykk, det er fordi co2, som andre gasser utvider seg ved høyere temperatur, og da får du også høyere trykk på nåla, selv om mengden er liten.
Hvor mye veier en bil? Skru av regulatoren og vei.
Uansett så skal de flaskene der tomme og fulle veie hhv 4.66kg og 6.66 kg. Med den stålbøyla.
Tare er tomvekt. Det andre merket vet jeg ikke, men du trenger jo bare Tare for å beregne hvor mye som er igjen.
Med bøyle veier den 5,9kg. Med andre ord har jeg mye igjen av flasken. Fant endelig en skiftenøkkel som var stor nok til å demontere regulator.Tare har jeg erfart er litt usikkert. Tare er jo tomvekt, den er grei. Men som de 2kg flaskene så sitter det på ei bøyle som.«skal sitte der». Med bøyla mener jeg det er 4.66.