Hvor mye humle

Ok.
20 g EKG rullende kokt i 4 l vann med 1/2 kg spraymalt light i 17,5 min
Leste over pakningen en gang til, og så til min store overraskelse at jeg hadde lest IBU feil! Jeg leste EBC (farge) til 15-20

IBU er på ca 45-50 på dette settet.

Mao kan jeg forvente heftige 55-60 IBU på dette ølet.

Dette bekreftes etter å ha smakt på vørteren, som hadde  en utpreget humlesmak, samt mer enn tydelig bitterhet.
1 pk original gjær (har kastet emballasjen, dumme meg) hydrogenert 2,5 dl i 18 c  vann i 12 min

OG: 1062 i 12 c vørter

Står nå i et skap som normalt holder ca 10c settet sier optimal gjæring skjer ved 18-20 c

Hvor viktig er det å heve temp til ca 18c?

Er som regel alegjær som følger med i ølsett, og det skal gjære i ca romtemperatur. Hadde det vært lagergjær hadde skapet vært perfekt, men du burde nok gjære ølet ditt varmere. Gjærcellene jobber bare treigere jo kaldere det blir. Er kanskje mulig det blir øl til slutt, dette veit jeg ikke så mye om, men da må du vente unødvendig lenge.

Ved 10 grader kan fort ale-gjær gå i dvale. Sett det ut i romtemperatur, og dersom det er dårlig aktivitet etter et døgn eller så i romtemperatur kan du riste litt forsiktig på dunken for å få gjæren opp i suspansjon igjen. Når gjæren ligger på bunnen av bøtta er det ikke sikkert det holder å bare øke temperaturen for å få igang gjæringa.

Og dersom du skulle få gjæring ved 10 grader vil det ikke bare ta lang tid, du vil også få tilnærmet null fruktige estere i ølet ditt, og det kan komme til å virke litt kjedelig.

kjøpt termostatstyrt oljeovn på clas til 299,- i dag. Temp har ligget jevnt  på 19c siden.  ;D

Måler 1020 på oechselmeter nå, etter snart 2 uker i gjæringsbøtta.
Hadde regnet med noe større grad av utgjæring. Noen tips? Skal jeg ha på mer gjær, eller bare gi det litt mer tid?

Settet sier ølet er ferdig gjæret ved 1014.

Smaker ikke søtt, men litt rått/umodent. Dvs litt mye gjærsmak. Skuffende lite bitterhet. Skulle pøst på med mer humle..

Ikke unormalt at ølsettene slutter på 1020. Har det stått i 2 uker er det bare å flaske.

fikk flasket ølet her for et par dager siden. fikk 2 kasser med 24 grolschflasker i av den lokale kafeverten. Vinmonopolets gamle vinkasser passer forøvrig perfekt til NØ og Grolschflasker!

Synes ølet smakte tynt og kjedelig, men med passe bitterhet, ikke så bittert som jeg fryktet. Tror kanskje Santas Winter Warmer blir for slapt for meg som Jule/ vinterøl. Men nå er jeg ferdig med sett. Neste brygg blir på ekstrakt og ordentlig gjær!

Bård skrev:
fikk flasket ølet her for et par dager siden. fikk 2 kasser med 24 grolschflasker i av den lokale kafeverten. Vinmonopolets gamle vinkasser passer forøvrig perfekt til NØ og Grolschflasker!

Synes ølet smakte tynt og kjedelig, men med passe bitterhet, ikke så bittert som jeg fryktet. Tror kanskje Santas Winter Warmer blir for slapt for meg som Jule/ vinterøl. Men nå er jeg ferdig med sett. Neste brygg blir på ekstrakt og ordentlig gjær!

Nå har mitt første ekstraktbrygg (porter) stått til gjæring i 10 dager. Av prinsipp skal det få stå på gjæringsdunken i 4 dager til, sjøl om SG har vært 1.020 siden mandag. Må si jeg er ganske spent på resultatet... Jeg har naturlig nok ikke fått karbonert ølet, men smaken tilsier et MYE BEDRE resultat enn med ølsett - og det på en sjølkomponert oppskrift! Med bedre erfaring for oss begge vil vi ha mye moro framover  ;D

Tilbake
Topp