Hvor mye Ingefær og...

Hei! Jeg skal skal brygge en Ginger Blond Ale. "Blonden" står på gjæring og det er ikke mange dager igjen til stormgjæringen er ferdig.
Da er det snart påtide å tilsette Ingefær.

Mitt spørsmål er følgende.

Hvor mye G/L ingefær ville dere ha brukt?
Og
Skal man koke raspet ingefær og tilsette hele gryta oppi gjærkaret, eller kan jeg bare raspe opp og tilsette det direkte ?

Takk!

Jeg pleier å behandle ingefær som te. Det skal ikke kokes, men trekkes. Jeg tilsetter det derfor når vørteren er kokt ferdig, altså kok 0 min. Har brygget Miss Saison klone 3 ganger og der er det 200 g ingefær på 5 gallon oppskriften. Har også testa en ingefær-ale med 150 g på 5 gallon, men det ble litt tamt etter min smak.

150-200 g på 5 gallon oppskrift som gir 19 l øl.

Jeg fjerner skallet med en spiseskje og skjærer det opp i skiver, på samme måte som når jeg lager ingefær te. Det funker bra. Er redd du bare skaper problemer for deg selv med å raspe det opp - tette igjen kran etc.

Sist redigert:
Jeg pleier å behandle ingefær som te. Det skal ikke kokes, men trekkes. Jeg tilsetter det derfor når vørteren er kokt ferdig, altså kok 0 min. Har brygget Miss Saison klone 3 ganger og der er det 200 g ingefær på 5 gallon oppskriften. Har også testa en ingefær-ale med 150 g på 5 gallon, men det ble litt tamt etter min smak.

150-200 g på 5 gallon oppskrift som gir 19 l øl.

Jeg fjerner skallet med en spiseskje og skjærer det opp i skiver, på samme måte som når jeg lager ingefær te. Det funker bra. Er redd du bare skaper problemer for deg selv med å raspe det opp - tette igjen kran etc.
Siden ølet står å gjærer seg så er det for sent for meg å tilsette det etter kok..

Kan jeg bare skjære det slik du sier og slippe det i gjæringskaret etter stormgjæringen?

Så idag har det gått en uke i primær gjæringen, så jeg tengte jeg skulle måle Litt.

Og her skjønner jeg lite. Vørte var 50/100 og på ca 5% alc. Og idag var den på 18/100 og nerme 0% alc. Er det noe som har gått galt? For dette er jo nesten lik som rent vann

Virker som at du leser av feil skala/ikke har forstått hvordan hydrometer fungerer?

Tilbake
Topp