Hvor mye malt i BB30?

Kim O.J.

Norbrygg-medlem
Skal snart til med brygg nr 2. Kunne tenkt meg å brygge en litt alkoholsterk IPA. Lurer på hvor mye malt som går i maltrøret på BB30. Hadde vel 5 kg i Kølschen jeg lagde først og dette gikk fint. Får jeg 6-7 kilo oppi tro? Eller må jeg heller gå ned på batch størrelsen? Vil jo ha helst mest mulig pr brygg ;D
 
Mener å ha lest her inne at en kar fikk 7.5kg. opp, med mye vilje og røring. Dette gikk dog på bekostning av effektiviteten.
 
Min erfaring er at det år en grense på ca 7kg.
Det er imidlertid ingenting i veien for å tilsette tørket maltekstrakt DME for å øke OG og derved alkoholstyrke.
Selv har jeg gjort det flere ganger og med godt resultat.
 
Min erfaring er at noe særlig over 7 kg blir bare stress. Med god sirkulasjon og røring får du OG på ca 1.070, med 25 liter i bøtta. Da ligger du opp mot 8% med god utgjæring.

Ønsker du enda sterkere må du supplere med DME.. Det går fint som snus.

Edit: ser nå at mitt svar er nesten kopi av det forrige. Kanskje jeg skal begynne å lese hele tråden..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Malmo skrev:
Det er imidlertid ingenting i veien for å tilsette tørket maltekstrakt DME for å øke OG og derved alkoholstyrke.
Selv har jeg gjort det flere ganger og med godt resultat.

Prøver meg på et spørsmål her -- som den "ferskingen" jeg er: På hvilket tidspunkt i bryggingen tilsetter man DME? SKal denne koke sammen med resten av vørteren eller tilsettes etter kokingen er ferdig?
 
Og jeg klasker på 2 ting til, siden denne tanken har slått meg, men ikke mer enn det!

1: Jeg regner med at man kan regne seg frem til hvor mye f.eks. 1kg. DME utgjør i OG på 25ltr?

2: Kan man bruke "Muntons Brew Enhancer" fra Europris? (Dette fordi det er lett å få tak i, om man ikke har for hånden på bryggedagen)
 
Dme kan du ha i siste 15 min om jeg ikke husker feil.
Det finnes flere kalkulatorer på nettet for å regne ut hvor mye dme du må spe på med for å treffe OG. Noen kan sikkert linke til en fin en:)
Du kan bruke brew enhancer, men det inneholder en del sukker som kun øker alkoholstyrken og ikke fyller på med god smak som dme gjør. Jeg ville ha gått for dme, men brew enhancer har jeg selv brukt i lyse lette øl med ok resultat. Samme oppskrift med dme ble merkbart bedre på smak.
 
Noen som klarer å få et jevnt utbytte over >70% med ca 7 kg malt?

Jeg fikk det tålig til med IPAen min (rett under 70% tror jeg), med 24 liter vann til mesk. Noe som ble for mye og jeg måtte få holdt maltrøret noe opp og kunne da ikke legge på lokket.

Lagde en porter må med samme maltmengde og reduserte vannmengden til 22l og gikk vel 60% utbytte. Da startet jeg med sirkulering etter 30 min mesking og forsøkte å holde tempen stabil så best jeg kunne manuelt. Veldi klar vørter denne gangen da pog vil heller prioritere det over mengde, men hadde vært kjekt å fått litt mer enn 18 liter i spannet til gjæring.
 
Bohcias skrev:
holdt maltrøret noe opp og kunne da ikke legge på lokket.

Jeg satte i noen enkle skruer i de tre beina på maltrøret og fikk hevet det et par centimeter. Maltrøret står nå på disse tre skruene.
Det gjorde underverker når jeg bruker mye malt.
 
ja det går vel, men lokket går vel uansett ikke på.
Åssen utbytte får du?

Er så glad i Porter og IPA samt andre sterke øl med mye humle i at det er litt kjedelig å slite med bryggingen av disse
 
Jo, lokket går på. Det er et par centimeter fra toppen av maltrøret og opp til toppen av bb'en.

Jeg har faktisk aldri målt effektivitet, men får som regel OG ca etter oppskriften jeg bruker, så da er det vel greit.

Jeg er også veldig glad i IPA. Har brukt DME noen ganger for å få høy nok OG. Funker fint det også.
 
ok kjekt. Hvor mye vann mesker du med på 7 kg malt ca?

Har brukt sett fra ølbrygging.no til nå. Og de oppgir ikke OG så går ut fra det jeg får fra beercalc med 75% og sikter på den.
 
Jeg har lagt meg på maks 6,5 kg. Etter det opplever utbyttet blir dårligere. Ved en alkoholsterk IPA vike jeg brukt spraymalt for å oppnå ønsket OG.
 
På en dårlig dag kan jeg ligge på 78% med opp mot 25 liter til gjæring. normalt sett ligger jeg på 82-85%. Laget ipa nå sist og den blei 1.063 og 24 liter til gjæring. Ikke den aller sterkeste, men duger for meg :)
 
Tilbake
Topp