Heisann!
Skal sette starter til en imperial IPA med OG på 1.094. Til dette vil jeg bli nødt til å sette starter i flere steg siden jeg bare har 2L kolbe. Så spørsmålet er hvor stor starter jeg kan sette i en 2L kolbe uten at det skummer over med denne gjæren? Har magnetrører.
007 er ikke en av de værste til å danne skum jeg har vært borti, men man vet aldri. Kan ikke gi deg et godt svar, da jeg ikke har lagd 007 på rører før.
Første gang for meg med denne gjæren, men hvis den ikke skummer så mye satser jeg på at 1,8L går bra. Alltid greit å sjekke i tilfelle den hadde oppført seg som WLP530... Takk for svar folkens!
Har en rører laget av 12V PC-vifte fra aliexpress, magneter, strømforsyningfra og plexiglass fra clasohlson, tape og masse kjærlighet . 3cm rørepinne gir vortex helt ned til bunn. Venter enda på en PWM fra ebay, så inntil videre går den på full guff. Hvor lenge tror dere den må stå i kjøleskapet før jeg kan dekantere og tilsette ny vørter?
Den er bestilt for omtrent en uke siden. Har heldigvis funnet et oppsett som fungerer uten at motoren overskrider 50 grader. Gleder meg veldig til PWMen kommer i postkassa!
EDIT: Gjæren har flokkulert, men setter den i kjøleskapet for å være sikker på at den ligger kompakt i bunn når jeg skal dekantere. Holder kanskje med et par timer da?
Uten O2 ja. Brukte Mr. Malty til å finne ut at jeg trenger 419 milliarder celler til IPAen. Deretter fant jeg noe tabeller en eller annen plass fra boka Yeast, og en kalkulator på brewers friend for flerstegstarter. Ut ifra dette fant jeg at 1x 1,6L + 2x 1,8L starter burde gi mer enn nok med gjær til IPAen ihvertfall (ca. 577 milliarder). Så får jeg ta en vurdering ut ifra mengde slurry når jeg er ferdig på om jeg må sette enda en starter for å få nok til restebrygget også. Tror nok det er ganske umulig å si nøyaktig hvor mye gjær du får fra flerstegstartere, men mye får jeg ihvertfall...
Takk for tipset! Skal kanskje kjøre en tredje runde da for å være på den sikre siden. Har jo tid til det. Ser noen anbefaler å riste dunken på nytt etter et døgn når man ikke har ren O2. Er dette lurt egentlig?
Ble greit hard gele av WLP007 etter to timer i kjøleskapet. Rikket seg ikke, og holdt til og med rørepinnen på plass midt i selv om kolben var vinklet over 90 grader. Totalt volum i denne starteren ble 1,9L hjelp!
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.