Hvor mye sukker til karbonering?

Hei.

Jeg lurer på hvor mye sukker jeg skal putte på hver 1,5 litersflaske? Står forskjellige ting overalt. Det er en coopers real ale.
Et raskt svar blir meget godt motatt  :)
 
Jeg hadde gått for ca. 6 g sukker per liter øl, kokt opp i sukkerlake.
 
simenk skrev:
Takker! Funker det å bare putte på sukker i form av sukkerbiter og riste flaska?
Det funker ja, men du MANGE dobler risikoen for infeksjon :yes:

Gjør som Gahr sier. Kok opp noen dl vann.(2-3 Dl)  tilsett sukker ( Om du har 20 liter øl blir det 20liter*6Gr/l =120 Gram sukker.)

Kok laken av vann og sukker 10- 15 minutter. Tilsett denne til Dunken du tapper over til. Så tapper du fra den og på flaske. Om du allerede har hatt øllen over på  flasker. Så er du avhengig av en sprøyte eller en nøyaktig måleskje samt litt mer matte.

Lykker til.

Torga
 
Har prøvd med en sukkerbit pr 0,33 flaske og det funka helt fint for min del.  Kanskje mer flaks enn man hadde lov til men om man er rimelig tørst så vil nok det gå bra!
 
Sverre K skrev:
Har prøvd med en sukkerbit pr 0,33 flaske og det funka helt fint for min del.  Kanskje mer flaks enn man hadde lov til men om man er rimelig tørst så vil nok det gå bra!

Som jeg sa. det funker. men vil ikke anbefale det som metode. Om du er nøye med prosessen ellers. så er det jo litt uheldig å risikere å ødelegge alt i aller siste operasjon..
 
Brukte selv sukkerbiter i starten, å det gik bra en god stund, men plutselig ble alt ølet jeg karbonerte på denne metoden surt :cheeky:
Det viste seg att en hel pakke med sukkerbiter på en eller annen måte var infisert.
På denne tiden hadde jeg begynt med å tappe øl på fat, men det ble altids 3-4l som ikke fikk plass å ble tappet på flasket, å det var kun ølet som ble tappet på flasker som ble surt. Dette gjentok seg brygg etter brygg, mens jeg forandert vaskerutinene og byttet slanger, hevert o.l, men forsvant først når jeg byttet ut sukkerbitene.
 
Dalaker skrev:
Torga skrev:
Kok laken av vann og sukker 10- 15 minutter.

Er det nødvendig med så lang koketid? Skulle vel tro at et par minutter holdt?

på generel basis så holder 72°C i 15 sekunder. At man koker i 10-15 minutter er hovedsaklig for å være noenlunde sikker. Ved å koke så lenge så er HELE kjelen desinfisert både innvendig og utvendig.

Vi kan jo foreslå for noen av mikrobiologene her inne å gjøre en  test rekke:

Test senario: innokuler 10 gram sukker med Lacto bacillus

Test 1: sukker utrørt i kaldt vann
Test 2: sukkerlake varmet til 72°C i 15 sekunder
Test 3: lake kokt 1 Minutt, konta 5 og 15 minutter


Har jeg hatt rett type agar og varmeskap så skulle jeg gjort de selv. men skulle vært interesant i vite.


Samme problemstilling finner vi i de tilfeller at vi er nødt i tilsette kokt vann til avkjølt vørter,
 
I tillegg er det jo en faktor at man koker ut all luft ved å la det koke ei stund. Skulle ikke være noen grunn for å IKKE la det koke 15 minutter så vidt jeg kan skjønne  :yes:
 
Ja, det gjorde jeg også i går, vi får sjå kor det går. av og til skulle man ønske at man ikke leste slike forum når man først har satt igang...

Eystein
 
eysteinm skrev:
Ja, det gjorde jeg også i går, vi får sjå kor det går. av og til skulle man ønske at man ikke leste slike forum når man først har satt igang...

Eystein

På en måte så har du rett, men i det lange løp så har man fordel av å kunne fortsette med hobbyen og fortsatt lage godt øl, istedenfor å måtte streve med infiseringer og til slutt legge hobbyen på hylla. ;)
 
på generel basis så holder 72°C i 15 sekunder. At man koker i 10-15 minutter er hovedsaklig for å være noenlunde sikker. Ved å koke så lenge så er HELE kjelen desinfisert både innvendig og utvendig.
som i pasteurisering av melk :) har kjøpt ostesett fra Brewshop, enda en hobby kanskje.
 
Tilbake
Topp