Ideell pH til kok skal visstnok være 5,2. Dette skal gi best hot break-effekt. Dessuten gir det - stadig visstnok
- en rundere karakter til bitterheta. Kommer du over 5,4, blir det en krassere bitterhet. Så lenge du ligger mellom 5,0 og 5,4 er det greit. Min erfaring er at jeg må jobbe litt for å få den ned.
Teorien (Palmer) sier at pH i løpet av kokinga synker med 0,3, men det stemmer dårlig med min erfaring. Det er en ekstra grunn til at jeg vil justere den ned til 5,2 ved kokestart, for jeg vil ha den under der - og helst ned mot 5,0, i alle fall for lyse øl - når jeg tilsetter gjæren.
Forøvrig skjer det noen ganger merkelige ting med pH'en i løpet av den siste delen av koke/kjøleprosessen, slik at jeg plutselig sitter med en uforklarlig høy pH før tapping. Antakelig er det en målefeil, men jeg skjønner ikke hvorfor/hvordan det skjer.
Hvor mye pH'en faller under gjæringa, kan variere med forholdene i vørteren, men vi kan visst regne 0,5-0,7. Målet er mellom 4,0 og 4,7, og lyse øl skal helst ligge under 4,4, mens mørke bør ligge over 4,3.
Dette er hva Palmer skriver i den siste utgaven av How to Brew, på s.352-353. Jeg er ikke på noen måte sikker på at det stemmer. Men jeg mener det er en god ide å sikre at pH'en etter koking og kjøling ligger ned mot 5,0 - og gjerne under for lyse øl.
Jeg har ikke målt pH etter endt gjæring, hvilket jeg er rimelig flau over. Det er jo den eneste måten å finne ut av hva som er rasjonelt å gjøre, på. Men det er litt styr med å få ut all kullsyra, som selvfølgelig forstyrrer målinga, og så ser det ut som om feil pH ikke er blant de problemene jeg har.