hvor mye trub med BB 30

Hvis det er trub du mener, så er nok ikke det unormalt. Fjern kjøleren etter avkjøling. Vent en time eller to. Da vil det meste ha sunket til bunns. Du kan godt ta med noe av dette. Innen du er ferdig med å gjære ( etter 14 dager), vil alt sitte fast sammen med gjærkaka i bunnen.
 
Ja, jeg har fått mye mindre etter jeg har begynt å vente +-1t før jeg tapper vørteren over i gjæringskaret.
 
Venter en time ++ her også, og kjører så over vørteren med pumpa gjennom finmaska sil til gjæringskaret. Tilter BBn til slutt og må skrape litt i sila med en skje mot slutten for å få det til å renne igjennom, men mister da bare ca 0,5-1,5liter nåmere.


Mvh Martin
 
Ah, så sila tar det meste av trub'en? Type vanlig melsikt?

Jeg har så langt tappet alt over i gjæringskaret, og har ikke hatt noe problem med klarningen... Men vil trub'en påvirke smaken, er vel spørsmålet? :)
 
Bruker samme sila selv. Jeg bikker også godt på kokekjelen, slik at jeg får med det mest. Sitter igjen med 2-3 liter i bånn. :)
 
Hvis det er trub du mener, så er nok ikke det unormalt. Fjern kjøleren etter avkjøling. Vent en time eller to. Da vil det meste ha sunket til bunns. Du kan godt ta med noe av dette. Innen du er ferdig med å gjære ( etter 14 dager), vil alt sitte fast sammen med gjærkaka i bunnen.

Gjort som Ketil sier på de siste 6 bryggene, fjerner kjøleren etter avkjøling, setter på lokket og venter MINST 1,5 time før jeg tapper over i gjæringskaret. Vørteren blir utrolig klar og fin, kontra hvis man tapper over med engang man er ferdig med å avkjøle. Ser tydelig at det er mye grums i vørteren når jeg tar ut kjøleren. Så er absolutt lurt å la den stå en stund før man tapper over.

Jeg pleier å ta med rundt 1-2 liter av truben oppi gjæringskaret. Ikke det aller groveste i bunnen, men det som skiller seg ut når jeg legger BB litt på siden for å få ut det siste av vørteren.
Endt opp med klar og fin øl etter gjæring, med bare såvidt 1-2 cm med trub i bunnen, kontra 3-5 cm før. Selvfølgelig litt avhengig av hvilket øl man brygger.
 
Jeg pleier å la det stå 2-3 timer før jeg tapper over i gjæringskaret. Har ikke brukt sil så langt og er brukbart fornøyd med mengden. Men om jeg kan få ut en ekstra liter er jo ikke det feil ;D

Siler dere før tapping også?
 
Så lenge jeg får ut nok til å ende opp med nok til og fylle ett cornelius fat, så er jeg fornøyd. Ikke tatt meg bryet til å sile. Mer enn nok fornøyd med vørteren ved å la den stå ett par timer før tapping så det meste legger seg.
 
Tilbake
Topp