Hvor ofte må man tømme/vaske ølslangene

Rutof

Har bare hatt cornelius fat noen uker. Hvor ofte tømmer dere ølslangene for øl og vasker de?

Har plan om å vaske slangene mellom hvert fat. Men... har ikke fått iverksatt disse planene enda.

EDIT: Med Starsan

Slangene vaskes mellom hvert fat eller oftere, kommer an på konsumeringshastigheten :) Supertrikset er å gjøre vaskingen så enkel at det ikke er et tiltak å gjøre det. En løsning som er mye brukt er å skru en utventil på en sprutekanne (med pumpe). Da kan man lett koble på tappeslange og spyle gjennom med vaskemiddel og desinfiseringsmiddel. Det optimale er å ha to kanner. En for vask og en for desinfisering :)

Utventilen er denne, kjøpes hos bla. petit og bryggselv og den passer ok på de fleste sprutekanner med litt hjelp av gjengetape, tec7, sugru e.l:
78013_ventil_ut___l__til_Cornelius_fat_1.jpg

Bjarte H skrev:
Slangene vaskes mellom hvert fat eller oftere, kommer an på konsumeringshastigheten :) Supertrikset er å gjøre vaskingen så enkel at det ikke er et tiltak å gjøre det. En løsning som er mye brukt er å skru en utventil på en sprutekanne (med pumpe). Da kan man lett koble på tappeslange og spyle gjennom med vaskemiddel og desinfiseringsmiddel. Det optimale er å ha to kanner. En for vask og en for desinfisering :)

Utventilen er denne, kjøpes hos bla. petit og bryggselv og den passer ok på de fleste sprutekanner med litt hjelp av gjengetape, tec7, sugru e.l:
78013_ventil_ut___l__til_Cornelius_fat_1.jpg

Den var ikke dum :)

Er det ikke bare å putte vann/starsan på fatet også tappe det gjennom systemet? Sånn jeg vasker mine, men vi snakker kanskje om andre slanger?

Dan Simen skrev:
Er det ikke bare å putte vann/starsan på fatet også tappe det gjennom systemet? Sånn jeg vasker mine, men vi snakker kanskje om andre slanger?

Det kan du også gjøre, men da må du ha et tomt fat med vaske-/desinfeksjonsmiddel og så må du spandere en slant CO2 for å få presset det ut av fatet.

Vi vasker slangene når vi bytter fat. Vi skyller (med hjelp av trykksprøyte som beskrevet ovenfor) først med varmt vann, så en runde med stoutrens og sterkrens. Tappekranene demonteres, tas fra hverandre, renses og smøres (med kranfett).

Andreas Habel skrev:
Vi vasker slangene når vi bytter fat. Vi skyller (med hjelp av trykksprøyte som beskrevet ovenfor) først med varmt vann, så en runde med stoutrens og sterkrens. Tappekranene demonteres, tas fra hverandre, renses og smøres (med kranfett).
Får du skum i glasset i det heletatt når du bruker fett i kranene?

Får du skum i glasset i det heletatt når du bruker fett i kranene?
[/quote]

Jeg skal presisere at vi smører pakningene ... men ja, ikke noe problem med for lite/ingen skum, heller det motsatte.

Jeg vasker slangene ca hver 4 uker. Pumper igjennom 5star line cleaner for så å skylle med vann å Star San til slutt. mens slangene er til rens ligger hurtig koplingene i line cleaner å trutner.

Om det går en helg jeg ikke tar meg en halvliter eller mer, så "vasker" jeg tappeslangen med bare å skylle kaldt vann gjennom den. Går det lengre tid, så skyller jeg og Star'sanner den. Bruker egentlig mest tappekran, men har demontert den fra tårnet og montert den i døra på kjøleskapet... men jeg må få noe plate bak på innsiden for å kunne skru skikkelig til, noe jeg ikke har gidda å stresse med enda.. dermed slange de siste ukene, med andre ord. Viktigere å bruke tid på å brygge enn å dille med hvordan ølet skal komme ut av fatet :)

Tilbake
Topp