Hvor sikker er en hydrometeravlesning?

COA

 
Hei,

Jeg har målt noe høy FG (1019) på min siste batch og syntes det var veldig rart. For å sjekke feilmarginen på hydrometeret fylte jeg røret med vann på 20 grader og testet. Da fikk jeg 1003... Er vann best å bruke for å finne et bra utgpunkt på måleren?

Alle tips tas i mot med stort takk :)
 
Det er ikke uvanlig at et hydrometer viser litt feil, men det vil iallfall være konsekvent.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
 
Det var svaret jeg håpet på :) Bare et par dager igjen så tenker at jeg har korrekt OG! Takker for tilbakemelding... Greit å vite at det ikke er min måler det er noe feil med hehe
 
ChrisAndersen skrev:
Hei,

Jeg har målt noe høy FG (1019) på min siste batch og syntes det var veldig rart. For å sjekke feilmarginen på hydrometeret fylte jeg røret med vann på 20 grader og testet. Da fikk jeg 1003... Er vann best å bruke for å finne et bra utgpunkt på måleren?

Alle tips tas i mot med stort takk :)

Ikke dumt å sjekke hvilken temperatur hydrometeret ditt er kalibrert for også, ikke alle som er kalibrert til 20C.
Noen bruker 15, 25...
 
Kirkunah skrev:
ChrisAndersen skrev:
Hei,

Jeg har målt noe høy FG (1019) på min siste batch og syntes det var veldig rart. For å sjekke feilmarginen på hydrometeret fylte jeg røret med vann på 20 grader og testet. Da fikk jeg 1003... Er vann best å bruke for å finne et bra utgpunkt på måleren?

Alle tips tas i mot med stort takk :)

Ikke dumt å sjekke hvilken temperatur hydrometeret ditt er kalibrert for også, ikke alle som er kalibrert til 20C.
Noen bruker 15, 25...

Jeg sjekker ved hvilken temp hydrometeret viser "0". Så tar jeg alle målinger ved den tempen, da slipper du å legge til å trekke fra.
Funker helt fint så lenge hydrometeret er way off...
 
Tilbake
Topp