Hvor stor plass tar CO2?

Hvis jeg kan spørre på den måten. Jeg har en 5kg flaske med CO2 som det er 50bar på. Hvor mye CO2 går det for fylle 200 liters tank opp til 1bar?

Kanskje litt rart spørsmål, men håper noen skjønner hva jeg mener.

Ja, det er klart det går mer CO2 hvis du øker trykket. I flasken din med 5 kg CO2 er det 2500 liter ved 1atm, men volumet på flaskin din er jo mye mindre. Men 1 bar er nesten det samme som 1 atm.

Takker for svarene. Det høres ut som du har,god greie på dette.
For at kanskje jeg også skal kanskje forstå dette, la oss si at jeg ønsker 3 bar trykk på en 200 liters tank, hvor mye CO2 går det med da?
Jeg regner med temperaturen kanskje har noe å si, men kanskje ikke så mye ved 5-10 graders forskjell.

Det går 200 lite for hver atm. du ønsker, den første går med til å fjerne luften, den neste lager 1 atm. overtrykk, du øsket 3 så da går det med total 4 atm. eller 1600 gram.

EDIT. 4 Atm på 200 liter = 800 liter x 2 gram = 1600 gram.

Mr.Baggins skrev:
Supert, da vet jeg det også. Da er det bare å kjøpe 50kg CO₂ flaske og gi gass :)
Bare nysgjerrig: hvorfor vil du trykksette en 200 liters tank med CO2? Hva er dette for en tank, og hvor mange bar har du tenkt å trykke den opp til?

Jeg skal ikke trykksette til 3 bar, det var bare for å finne ut av regnemåten.
Jeg bruker 200 liters varmtvannsberedere til lagring av øl, og karbonerer det på disse. Disse har jeg stående på kjølerom ved 4 grader c, så de blir trykksatt til rundt 1 bar pluss.
De er ombygd litt, slik at jeg bruker lokk til kornelius fat og gass inn kobling i de.

Siden du snakker om karbonering så går det ved "normal" temp og trykk (ca 1 atm og 6 grader) 2,5 volenheter Co2. mao. 200 x 2,5 = 500 liter, altså mer co2 i fat med øl enn tomt fat :)

Og dersom 1 liter CO2 veier ca 2 gram, så går det med rundt 1 kilo CO2 til min karbonering. Eller er jeg helt jorde nå?

Tilbake
Topp