Hvordan bli medlem?

Har bestilt ølbryggingsutstyr og skal straks i gang med mitt første brygg. Ønsker å lese meg opp så godt som mulig i forkant av dette og forsøkte derfor å bli medlem her på norbygg føre helgen.
Først ble jeg overrasket over at det tok faktisk fra fredag til mandag for i det hele tatt kunne poste på forumet - men jeg ble ytterligere overrasket over hvor tungvint denne medlemsseksjonen virker. Jeg ønsker meg betalt medlemskap og ønsker kjapp tilgang på medlemsfordelene - hvor vanskelig er det å tilby betaling på nett? Jeg mener vi har alle betalingskort eller paypal eller andre online løsninger for betaling -og slikt må jo være mulig å håndtere også for norbrygg?
Slik det er nå så tar det fort 2 uker før jeg har tilgang til den mye omtalte medlemsseksjonen. Og da har bryggeutstyret og råvarer allerede ankommet mens ferien og ledig bryggetid for lengst er over.
Det må da være mye smartere å gjøre det enklere å bli medlem? Så tungvint som det er nå med papirfaktura i posten, venting på postgang, betaling av årsavgift og venting til norbyggs kontoer er oppdatert - dette hører gamle dager til gutter. Må være mulig å forbedre systemet. Slik det står nå orker jeg ikke betale årsavgiften fordi prosessen er for lang - og det tjener ingen på. Valget falt på et par bøker fra Amazone som helt sikkert gir meg minst like god oversikt som medlemsdelen ville gjort. Og disse bøkene rekker nok både å havne i postkassen min og være til stor hjelp under mitt første brygg - til tross for at de er sendt fra utlandet. Mens noe så trivielt som tilgang til et lukket norsk forum var umulig å få på plass tidsnok til å rekke mitt første brygg. Da er det noe som er feil.
Må også påpeke at det som sagt tok hele helgen å få tilgang til dette forumet. Mens jeg var istand til å poste spørsmål allerede føre helgen på et annet norsk ølbrygge forum. Kanskje hele denne strategien deres bør revurderes slik at dere ikke skyter dere selv i foten?

Hei!

Registrert medlem blir du i løpet av få dager, selv om fakturaen kommer i ettertid. Jobben blir gjort manuelt, noe som også kvalitetssikrer påmeldingen.
Nå var Gahr som håndterer dette bortreist torsdag-søndag for å jobbe med Norbryggstand, rekruttering og ølbedømming i Trondheim rundt Trøndersk Matfestival, og som du selv sier har det jo vært helg. Det finnes absolutt forbedringspotensiale rundt medlemsdatabasen og innmelding i denne, men man kan ikke forvente at alt som er nettbasert skjer på sekundet, det er jo tidvis mennesker som står bak..

Du har jo tilgang til alt på nettsidene, med unntak av medlemsseksjonen på forumet.
Jeg er ikke sikker på hvordan selve registreringen på forumet skjer, så det skal jeg ikke si noe om. Trodde det skjedde automatisk, men mulig jeg tar feil der.
De du har kjøpt utstyret i fra, burde også kunne fortelle deg hvordan du kommer igang, i tillegg ligger det en kjapp innføring for ulike bryggemetoder på Norbryggsiden åpen for alle (http://www.norbrygg.no/index.php/slik-brygger-man).
Skal uansett ta med opplevelsene og synspunktene inn i neste styremøte.

Jeg er ikke sikker på hvordan selve registreringen på forumet skjer, så det skal jeg ikke si noe om.

Kontoen må godkjennes manuelt av moderator før man kan poste, men det tok bare 3 timer før jeg ble godkjent da jeg registrerte meg (slett aldri mail ;D). Jeg går ut i fra at dette er for å forhindre spam-brukere. Sikkert helga i Trondheim som gjorde ting litt tregere nå, som du sier.

Skjønner jo at det er mennesker bak også norbrygg men slik jeg opplevde dette så er disse menneskene bak norbrygg i utakt med hele resten av samfunnet. Hvem er det som fortsatt bruker faktura?
Hvor kostnadseffektivt er det? Og slik norbrygg fremstår idag skal en ha et virkelig stort ønske om både medlemskap og det å være aktiv bruker av forumet før en tar skrittet fult ut. Hadde realiteten vært slik at det var tusenvis av nye brukere i døgnet og norbrygg opererte helt på kanten av det som var teknisk forsvarlig kunne jeg skjønt å lage slike hindringer - men slik er nå neppe hverdagen for norbrygg heller. Ølbrygging er tross alt relativt smalt og for de få - og da må en jo gjøre det så enkelt som mulig for disse både å delta aktivt på forumet og ikke minst å donere sine dineros til norbrygg. For egen del har nå alle mine akutte spørsmål angående både oppskrifter generelt og Speidel spesielt blitt besvart. Alt dette ble tatt direkte på pm til en av de aktive på det andre forumet. Løst helt uten moderatorer og helt uten å vente på godkjenning som forumbruker eller eventuelle fakturaer sendt i posten. Jeg er jo helt fersk både som brygger og forumbruker på disse nettstedene men jeg må si jeg skjønner ikke hvorfor det virker som det er en generell motvilje mot det andre forumet? Det er nå slik jeg oppfatter det for i flere poster både her på norbrygg forumet og det andre forumet omtales motstanderen i negative ordelag. Først og fremst er vi vel mennesker som er glade i øl og ønsker å lage best mulig øl? Og for at vi skal avansere og brygge stadig bedre og mer avansert øl må det da være en fordel å skape best mulig fellesskap rundt denne hobbyen? Forumtrolling gagner ingen.

Jeg stemmer for at Slope får lov til å utvikle betalingsordning, samt en kvalitetssikret sms/nettbasert godkjenningsordning. På den måten kan feks Gahr stå på stand, brygge øl,  og godkjenne nye Norbryggmedlemmer sekunder etter at de har betalt. ;D

Tøft! Da er det bare å sette i gang. Som sikkert de fleste vet blir jo alt arbeidet her på forumet, på Norbryggstands, under NM osv gjort på dugnad. Arbeidselastningen har til tider vært betydelig på de oppofrende ildsjelene.  Derfor er jeg sikker på at styret i Norbrygg vil være superhæppy om noen tok på seg ansvaret med å tilrettelegge for å løfte også dette forum inn i den teknologiske samtid.

Forsvant litt av forrige innlegg ser jeg tror kanskje det ble for mye(?) øl i helgen.  ;D
Det jeg forsøkte å skrive var at det allerede eksisterer forskjellige apps utviklet av profesjonelle som håndterer både betaling og verifisering. Selve implementeringen er faktisk bare å lime inn noe kode.
Det betyr at norbrygg ikke trenger oppbevare sensitive data, alt foregår via tredjepart. Er sikkert noen kostnader forbundet med en slik løsning men det vil spare ildsjelene for mye unødig arbeid. Se feks paypal's abonnement løsning. Det finnes jo også et uttal andre løsninger. Tror faktisk selve forumet allerede har en løsning for å håndtere subscribers hardkodet.

Verifiseringen kan allerede idag løses enklere ved å gjøre endringer i admin settingene på forumet, ved feks å automatisk godkjenne alle nye. Om dette ikke er ønskelig blir det nok å fortsette som idag eller ta ibruk en tredjepartsløsning.

slope skrev:
For egen del har nå alle mine akutte spørsmål angående både oppskrifter generelt og Speidel spesielt blitt besvart. Alt dette ble tatt direkte på pm til en av de aktive på det andre forumet. Løst helt uten moderatorer og helt uten å vente på godkjenning som forumbruker eller eventuelle fakturaer sendt i posten. Jeg er jo helt fersk både som brygger og forumbruker på disse nettstedene men jeg må si jeg skjønner ikke hvorfor det virker som det er en generell motvilje mot det andre forumet? Det er nå slik jeg oppfatter det for i flere poster både her på norbrygg forumet og det andre forumet omtales motstanderen i negative ordelag. Først og fremst er vi vel mennesker som er glade i øl og ønsker å lage best mulig øl? Og for at vi skal avansere og brygge stadig bedre og mer avansert øl må det da være en fordel å skape best mulig fellesskap rundt denne hobbyen? Forumtrolling gagner ingen.

Jeg ser ikke helt hva du mener med "generell motvilje mot det andre forumet". Jeg antar du mener Ølportalen (bryggeri.net). Det er et utmerket forum som utfyller dette forumet fint. Det er absolutt ikke snakk om noen motstandere her. Tonen er til tider litt forskjellig på de to fora, men det er det vel heller få som tar anstøt av. Godmodige stikk forekommer selvsagt, men det er jo bare moro. En stor andel av brukerne på bryggeri.net er også aktive her. Selv poster jeg der titt og ofte, selv om aktiviteten der har vært laber i det siste.

Ang. treghet i systemet med innmeldinger. I sommer har jeg vært mye bortreist og ligger derfor etter med registrering av nye medlemmer i Norbrygg. Forøvrig får man tilgang til medlemsseksjonen så fort man er registrert, og man trenger ikke vente på innbetalingen for å få fulle medlemsretigeter.

Hvis noen kan presentere en enkel, rimelig og automatisk løsning for medlemsregistrering og innbetaling, er det neppe noen i styret som motsetter seg dette. Hjelp tas imot med takk.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Gahr skrev:
Hvis noen kan presentere en enkel, rimelig og automatisk løsning for medlemsregistrering og innbetaling, er det nepe noen i styret som motsetter seg dette. Hjelp tas imot med takk.

Kan ikke love at jeg får gjort det asap, da jeg ferierer frem til 21. Men det eksisterer som sagt hauger av løsninger som skal være så enkelt som klipp & lim for å sette opp.
Om ingen har tatt tak i dette når jeg er fra ferie skal jeg finne 3-4 forskjellig alternativer så kan styret i ro og mak velge den dere føler passer best mtp på evt. kostnader og enkelhet.

Gahr skrev:
Forøvrig får man tilgang til medlemsseksjonen så fort man er registrert, og man trenger ikke vente på innbetalingen for å få fulle medlemsretigeter.

Ehhhh, ikke for å klage, men det stemmer ikke.
Jeg registrerte meg som medlem 2.7.11 og har enda ikke tilgang til medlemsseksjonen.

Hvis jeg ikke tar helt feil... Noe jeg gjør titt og ofte... Så er det mulig å aktivere noe som heter paid subscriptions i baksystemet. Dette bruker paypal. Da kan forumet deles i betalende og gratis områder.
Jeg er ingen racer på dette området, men leste litt om dette på sidene til smf, motoren til dette forumet...

Medlemskort må sendes, og hvordan det blir med andre betalingsmåter vet jeg ikke.

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

slope skrev:
Hvem er det som fortsatt bruker faktura?
Hvor kostnadseffektivt er det?

I forhold til medlemsmassen er nok dette det mest kosteffektive man kan få. Hadde man hatt flere 10-tusenvis med medlemmer hadde kanskje vært en annen sak. Det å få avtaler med div. kredittkortfirmaer er egentlig ikke store "investeringen", men det å få en sikker nettløsning som fungerer greit mot disse kosterflesk.

Som Vistad skriver: Versjon 2 av SMF har støtte for såkalt "Paid Subscription Mode", med kobling mot Paypal. Der kan man sette opp ulike abonnement som går over en viss tid. Eksempelvis "Medlemskap i Norbrygg" med varighet 12 måneder. Den kan også sette medlemmet i en gruppe automatisk ved betalt abonnement. Det eneste man trenger å gjøre, er å skrive bittelitt php-kode som håndterer kallet fra Paypal etter at man har betalt (typisk "takk for betaling, velkommen hit"-melding).

Man må ha paypal-bedriftskonto for å få dette til å fungere, dog, og det vet jeg ikke helt hvordan fungerer. Hvordan alt dette skal passe inn i regnskap etc, vet jeg heller ikke, men det finnes da vel noen på dette forumet som driver nettbutikk som kanskje kan informere oss?

Det som da gjenstår er å finne på noe lurt rundt medlemskort, men det går forsåvidt også fint an å skrive litt enkel kode for. Et ferdig system som hadde tatt seg av medlemshåndtering/oppdatering/betaling etc, ville nok vært å foretrekke, men det kan la seg gjøre greit nok med forholdsvis lite budsjett trur eg.

-- Tobias

Flott at debatten har tatt en konstruktiv vending! Diskuter gjerne videre hvordan dette kan gjøres. :skitbra:

Uten at jeg har datakunnskapene rundt dette, vil ihvertfall noen av momentene jeg husker i farten være:
- Automatisk registrering for forumet (m/en måte å verifisere nye brukere på)
- Forumidentitet knyttes til medlemsregister og digital betalingsløsning med årlig (automatisk) innkreving, som også må kunne rapportere til bruk i regnskap
- Dette bør generere en liste som kan brukes direkte for å få lagd og sendt ut medlemskort.
- En måte å knytte medlemslistene til de leverandørene som gir rabatt burde vært mulig, f.eks gi dem tilgang til medlemslister (uten sensitiv info), eller f.eks sende dette ut månedlig (automatisk)

Lars skrev:
Flott at debatten har tatt en konstruktiv vending! Diskuter gjerne videre hvordan dette kan gjøres. :skitbra:

Uten at jeg har datakunnskapene rundt dette, vil ihvertfall noen av momentene jeg husker i farten være:
- Automatisk registrering for forumet (m/en måte å verifisere nye brukere på)
- Forumidentitet knyttes til medlemsregister og digital betalingsløsning med årlig (automatisk) innkreving, som også må kunne rapportere til bruk i regnskap
- Dette bør generere en liste som kan brukes direkte for å få lagd og sendt ut medlemskort.
- En måte å knytte medlemslistene til de leverandørene som gir rabatt burde vært mulig, f.eks gi dem tilgang til medlemslister (uten sensitiv info), eller f.eks sende dette ut månedlig (automatisk)

Forumet er jo enkelt sagt en stor database. Du kan gjøre hvilke spørringer du måtte ønske til databasen og kan dermed få ut de lister du ønsker.  I forhold til medlemsbedrifter kan man feks bruke noe slikt som barcode. Vil være enkelt for butikkene, da kan bare legge inn en datafil som korrelerer med barcode så kan de lese av med strek-kode leser. Hvert medlem kan motta sitt medlemskort med barcode på pdf fil og printe ut selv. I forhold til akkurat dette forumet dere bruker vet jeg ikke om noen sms løsninger for verifisering. Det finnes til andre forum vet jeg så kanskje noe kan kodes om?

Freddy skrev:
I forhold til medlemsmassen er nok dette det mest kosteffektive man kan få. Hadde man hatt flere 10-tusenvis med medlemmer hadde kanskje vært en annen sak. Det å få avtaler med div. kredittkortfirmaer er egentlig ikke store "investeringen", men det å få en sikker nettløsning som fungerer greit mot disse kosterflesk.

Dette er direkte feil. Paypal og andre har utviklet lavterskel-løsninger som kan benyttes også for lav-volum sider.  Slik løsninger kjører på serverne til tilbyder. Er bare et script som kaller opp tjenesten ved behov. Tilgang blir dermed sikkert og rimelig. Har ikke priser på feks paypal men det er jo enkelt å sjekke. Sender en mail så har vi et overslag om en dag eller tre.

Er det forresten noen god grunn til at dere kjører en forsåvidt gammel versjon av forumet? I v2.0 er det allerede en egen subsription seksjon. Tror den mangler i de så tidligere versjonene.

sand skrev:
Gahr skrev:
Forøvrig får man tilgang til medlemsseksjonen så fort man er registrert, og man trenger ikke vente på innbetalingen for å få fulle medlemsretigeter.

Ehhhh, ikke for å klage, men det stemmer ikke.
Jeg registrerte meg som medlem 2.7.11 og har enda ikke tilgang til medlemsseksjonen.

Nå har du det. det er yours truly som oppdaterer profilene etterhvert som innmeldingene tikker inn, og da jeg har vært bortreist det meste av sommeren har jeg ligget etter i arbeidet. Beklager det, men ting skal være ajour nå. Hvis noen ikke har fått opppdatert medlemsstatusen, send en mail.

Bård skrev:
Jeg stemmer for at Slope får lov til å utvikle betalingsordning, samt en kvalitetssikret sms/nettbasert godkjenningsordning. På den måten kan feks Gahr stå på stand, brygge øl,  og godkjenne nye Norbryggmedlemmer sekunder etter at de har betalt. ;D

??? Seriøst??? Her bør dere takke for innspillet og ikke forsøke og skremme vekk nykommere med uendelig mengder dugnadsarbeid. Nei dette er jeg slett ikke kvalifisert til utvikle/kvalitetssikre.

Gahr skrev:
slope skrev:
For egen del har nå alle mine akutte spørsmål angående både oppskrifter generelt og Speidel spesielt blitt besvart. Alt dette ble tatt direkte på pm til en av de aktive på det andre forumet. Løst helt uten moderatorer og helt uten å vente på godkjenning som forumbruker eller eventuelle fakturaer sendt i posten. Jeg er jo helt fersk både som brygger og forumbruker på disse nettstedene men jeg må si jeg skjønner ikke hvorfor det virker som det er en generell motvilje mot det andre forumet? Det er nå slik jeg oppfatter det for i flere poster både her på norbrygg forumet og det andre forumet omtales motstanderen i negative ordelag. Først og fremst er vi vel mennesker som er glade i øl og ønsker å lage best mulig øl? Og for at vi skal avansere og brygge stadig bedre og mer avansert øl må det da være en fordel å skape best mulig fellesskap rundt denne hobbyen? Forumtrolling gagner ingen.

Jeg ser ikke helt hva du mener med "generell motvilje mot det andre forumet". Jeg antar du mener Ølportalen (bryggeri.net). Det er et utmerket forum som utfyller dette forumet fint. Det er absolutt ikke snakk om noen motstandere her. Tonen er til tider litt forskjellig på de to fora, men det er det vel heller få som tar anstøt av. Godmodige stikk forekommer selvsagt, men det er jo bare moro. En stor andel av brukerne på bryggeri.net er også aktive her. Selv poster jeg der titt og ofte, selv om aktiviteten der har vært laber i det siste.

Ang. treghet i systemet med innmeldinger. I sommer har jeg vært mye bortreist og ligger derfor etter med registrering av nye medlemmer i Norbrygg. Forøvrig får man tilgang til medlemsseksjonen så fort man er registrert, og man trenger ikke vente på innbetalingen for å få fulle medlemsretigeter.

Hvis noen kan presentere en enkel, rimelig og automatisk løsning for medlemsregistrering og innbetaling, er det neppe noen i styret som motsetter seg dette. Hjelp tas imot med takk.

Da er det nok jeg som har oppfattet knivingen mer alvorlig enn den er. Ferie trenger alle. Dessverre kan jeg ikke hjelpe med noe konkret for å forenkle dette utover innspillet om at tiden er moden for forenkle dette.

slope skrev:
Bård skrev:

??? Seriøst??? Her bør dere takke for innspillet og ikke forsøke og skremme vekk nykommere med uendelig mengder dugnadsarbeid. Nei dette er jeg slett ikke kvalifisert til utvikle/kvalitetssikre.

Var ironisk og humoristisk ment. Håper virkelig ingen lot seg skremme fra forumet av mine kommentarer. I så fall er jeg selvfølgelig den første til å beklage.

Tilbake
Topp