Hvordan blir denne (billig) ølen?

Litt på sidenlinjen i forhold til trådstarter, men jeg lagde denne i helga:

Halvliter plastflaske
50 gram sukker
5 gram revet ingefær
Saften av en halv sitron
En knivsodd tørrgjær (bakegjær)
Fyll opp med kaldvann

Bland alt i flaska og rist til sukkeret er oppløst. Gjær i romtemp i et døgn, sett kaldt i et døgn. Drikk.

Smaker som ingefærøl. Neste prosjekt blir å erstatte noe sukker med spraymalt.
 
Jeg merker meg, og forstår meget godt oppgittheten til enkelte bryggere i denne tråden.

Bryggeteknisk er vel dette på nivået "drit i smaken og kjør på med sukker for å få mest mulig alkohol" stadiet. Det stadiet er vel ett tilbakelagt stadie for de fleste her inne, men det er likefult ett stadie vi alle, på ett eller annet tidspunkt har vært innom

På den andre siden, reiser det ett interessant spørsmål, som jeg regner med at de fleste makrobryggerier stiller seg, nemlig balansen mellom profittmargin og kvalitet.

Jeg vil anbefale å finne en oppskrift på øltyper som Carlings, Tuborg, Fosters, Bud etc. for å finne oppskrifter som balanserer hårfint mellom det vi oppfatter som kvalitet, og pris. Det samme gjelder for overgjærede typer. En Mild Ale trenger ikke være dyr, men det kan derimot være steingodt.

Når det gjelder erstatninger for humle kan f.eks pors, ryllik og eine nevnes. Det er vel forsåvidt feil årstid for det meste av det man finner i naturen akkurat nå, men likefult kan det være noe å notere bak øret.

Men ærlig talt, hvis det ikke er ett absolutt poeng å gjøre det så billig som mulig, så ikke bruk brødgjær i allefall.
 
Det trenger ikke være noe problem å lage et kjapt billigøl som også er høyst drikkbart. Lag en lett mild, bitter eller stout med OG under 40. Da trenger du ikke mye malt, lite humle, og kan slippe unna med én pakke (blodfersk) gjær. Bruk en høyflokkulent gjær som arbeider og flokkulerer raskt. Wyeast 1968, White Labs WLP002 eller WLP007 er gode valg. Da kan du fint gjære ut på en uke, kjøle ned for bunnfelling og karbonere kunstig på fat på tilsammen ti dager. Resultatet blir ikke nødvendigvis verdens beste øl, men det kan bli riktig godt og leskende. Har selv laget mild og bitter på under to uker flere ganger. Billig trenger ikke bety dårlig (selv om det strengt tatt egentlig er årevis siden jeg sluttet å bry meg om priser på øl og bryggerelaterte saker).
 
AlfHansen skrev:
Men ærlig talt, hvis det ikke er ett absolutt poeng å gjøre det så billig som mulig, så ikke bruk brødgjær i allefall.

Nå regner jeg med at den kommentaren var rettet mot meg, da OP ikke snakket om brødgjær.

Som jeg har nevnt (flere ganger) tidligere, så er det ikke et typeriktig øl. Det kan vel antageligvis ikke kalles øl i det hele tatt, men i følge ganske mange er det godt, og funker.
Før man rakker ned på noe som andre mener at funker bra, så bør man kanskje prøve det selv?
 
oyroy skrev:
AlfHansen skrev:
Men ærlig talt, hvis det ikke er ett absolutt poeng å gjøre det så billig som mulig, så ikke bruk brødgjær i allefall.

Nå regner jeg med at den kommentaren var rettet mot meg, da OP ikke snakket om brødgjær.

Som jeg har nevnt (flere ganger) tidligere, så er det ikke et typeriktig øl. Det kan vel antageligvis ikke kalles øl i det hele tatt, men i følge ganske mange er det godt, og funker.
Før man rakker ned på noe som andre mener at funker bra, så bør man kanskje prøve det selv?

Jeg har ikke prøvd det selv, en jeg har hørt at bakegjær har en alk.grense på ca 2,5/3%?
 
Aleksander_B skrev:
Jeg har ikke prøvd det selv, en jeg har hørt at bakegjær har en alk.grense på ca 2,5/3%?

Det finnes sikkert ganske mange gjærstammer som brukes som bakegjær, men jeg er ganske sikker på at det ikke stemmer. Bakegjær brukes ganske ofte til tradisjonell gårdsbrygging, selv om bryggegjær har blitt mer vanlig etterhvert som det er enklere tilgjengelig, og da er vanlig alkoholstyrken vesentlig over 3%.
 
gustavf skrev:
Aleksander_B skrev:
Jeg har ikke prøvd det selv, en jeg har hørt at bakegjær har en alk.grense på ca 2,5/3%?

Det finnes sikkert ganske mange gjærstammer som brukes som bakegjær, men jeg er ganske sikker på at det ikke stemmer. Bakegjær brukes ganske ofte til tradisjonell gårdsbrygging, selv om bryggegjær har blitt mer vanlig etterhvert som det er enklere tilgjengelig, og da er vanlig alkoholstyrken vesentlig over 3%.

Ok :) Kom bare på en samtale jeg hadde med en dame som setter tomtebrygg hvert år. Etter alt hun tilsetter av sukker ble alkoholnivået lavt, tror det var snakk om 1,5-2%. Hun bruker da tørrgjær av typen Idun. Resultatet blir da søtt og lite alkoholholdig. Men dette er laaangt utfor mitt kunnskapsområde :)
 
Jeg eksperimenterte en gang med å lage øl kun med ingredienser og utstyr en får på Rema 1000, da brukte jeg tørr bakegjær som gjæret til ca 4%. 'Ølet' smakte imidlertid helt jævlig :) Hadde nok blitt endel bedre om de hadde humle på Rema1000, jeg brukte bare noe koriander for å sette noe smak.
Hvis en bruker noe som setter mer smak, som nevnt ingefær og sitron tror jeg imidlertid det går an å lage relativt drikkendes rusbrus med denne gjæren.
 
Alt drikke med bakegjær er sats...samme hva som blir blandet sammen med bakegjær..så er smaken "ulv".
 
Min intensjon var ikke å "pisse på" noe som noen liker. Det kan være mange grunner til at man liker noe, som andre ikke gjør (minner, personlig smak osv.) og det er ikke min plass å si at noen tar feil om de liker noe. Noen liker Grandiosa, enkelte mener til og med at det kan klassifiseres som pizza, jeg er sterkt uenig, men det er min mening.

Mitt svar angående bruken av bakegjær (tørrgjær), var basert nettopp på at jeg har prøvd dette i mine yngre dager, og mitt minne fra det var noe horribelt skvip som ikke engang appellerte til en 16 år gammel alkoholdesperat tosk, som meg.
 
StoreMy skrev:
Hva er det som gjør dette til øl og ikke vin?

Jeg har fundert litt på dette, og tror svaret befinner seg på 60- eller 70-tallet et sted. Etter at tradisjonell gårdsbrygging ble uvanlig, ser det ut til å ulike varianter av gjæret sukker med smakstilsetninger har vært vanlig å lage som et alternativ, gjerne til jul og kalt øl. Tomtebrygg ser ut til å ha tatt over for dette, og regnes jo fortsatt av mange som en variant over øl.


NRK har noen oppskrifter, for den som vil prøve seg:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/...ogrammer_nrk_hedmark_og_oppland/2400214.html http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.4228543
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/...ogrammer_nrk_hedmark_og_oppland/2400302.html
På flere av oppskriftene brukes det einer, som peker tilbake på gamle bryggetradisjoner, men ellers er vel dette ganske trist lesning. Jeg er også litt usikker på denne alkoholfrie mjøden, som ser ut til å inneholde sukker og gjær...
 
gustavf skrev:
StoreMy skrev:
Hva er det som gjør dette til øl og ikke vin?

Jeg har fundert litt på dette, og tror svaret befinner seg på 60- eller 70-tallet et sted. Etter at tradisjonell gårdsbrygging ble uvanlig, ser det ut til å ulike varianter av gjæret sukker med smakstilsetninger har vært vanlig å lage som et alternativ, gjerne til jul og kalt øl. Tomtebrygg ser ut til å ha tatt over for dette, og regnes jo fortsatt av mange som en variant over øl.


NRK har noen oppskrifter, for den som vil prøve seg:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/...ogrammer_nrk_hedmark_og_oppland/2400214.html http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.4228543
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/...ogrammer_nrk_hedmark_og_oppland/2400302.html
På flere av oppskriftene brukes det einer, som peker tilbake på gamle bryggetradisjoner, men ellers er vel dette ganske trist lesning. Jeg er også litt usikker på denne alkoholfrie mjøden, som ser ut til å inneholde sukker og gjær...

Hehe. Ja, helt alkoholfritt er det vel neppe. Min mor laget alltid tomtebrygg til jul da jeg var liten (jeg tilskriver store deler av ølinterressen min dette), og de fleste av naboene våre gjorde det samme. Alle ungene elsket det, og de voksne pleide å si det smakte akkurat som Cola.;D Det var uansett alltid stas å drikke det, særlig etter det hadde stått i kjelleren en stund, for da var det så MASSE kullsyre i det, hvilket selvsagt vi si det antakeligvis ikke lenger kunne kalles alkoholfritt...
 
Gahr skrev:
Det var uansett alltid stas å drikke det, særlig etter det hadde stått i kjelleren en stund, for da var det så MASSE kullsyre i det, hvilket selvsagt vi si det antakeligvis ikke lenger kunne kalles alkoholfritt...

Det var neppe alkoholfritt lenger, men sikkert mer stas, ja :) I følge oppskrifta på flaska, i hvert fall de som selges nå, er det 800 gram sukker på "15-20 liter" vann. Det burde gi en alkoholprosent med fullstendig utgjæring på ca 2,5-3,2.
 
ØMFINTLIGE BRYGGERE: SE BORT!

Da vi skulle lage starteren fant vi ut at ettersom ølen uansett ikke skal meldes på Flaskekonkurranse kan vi like godt unne oss litt ekstra eksperimentering.
Tankerekken utspant seg på følgende måte:
1. Vi gidder ikke koke opp spraymalt til starteren
2. Vi bare åpner 3 liter vørterøl og bruker det som starter
3. Vi bruker noe annet enn vørterøl

redbullstarter.jpg


Hva tror dere? Vil det fungere? Det er 11 g sukker pr 100 ml i Red Bull og 9 g sukker pr 100 ml i vørterøl.
3 rør #007, 24 timer på stirplate.
 
Hm. Det er vel heller lite annen næring i Red Bull enn sukkeret, så det er nok definitivt ikke særlig egnet til produksjon av gjærstartere. Eventuelle konserveringsmidler er heller ikke særlig bra. Vørterøl vil funke bedre, siden det er nettopp vørter, og derfor immeholder godt med næring for gjæren.
 
Redbull gjærer ihvertfall fint ned (ca 1.040 til ca. 1.005) , men gjæret redbull smaker ikke godt.
Det gjør kanskje ingenting siden dette skal være til en starter.
 
Det blir spennende å høre resultatet av dette eksperimentet.
Har vel ikke så stor tro på at det blir godt, men definitivt interessant(noe jeg regner med er hovedtanken bak) 
 
Tilbake
Topp