Hvordan brygge Barleywine

Som skrevet tidligere.
Sukker/spraymalt kan man ha i etter stormgjæringa har vært på topp.

Siste bw jeg laget ble ok. Alkoholen ble ikke fremtredende.
Men "bare" små 11% iht beercalc. 20% spes malt
 
Mener at man ikke skal ha sukker i en barleywine. I old ales kan man gjerne ha litt, men en barleywine skal ikke. Bare å kjøre på med spraymalt.
 
Som skrevet tidligere.
Sukker/spraymalt kan man ha i etter stormgjæringa har vært på topp.

Siste bw jeg laget ble ok. Alkoholen ble ikke fremtredende.
Men "bare" små 11% iht beercalc. 20% spes malt
Ok, men når du har i spraymalt etter at gjæring en har tatt til, har du ingen mulighet til å justere OG. Altså må man kunne ha en klar formening om hvor mye spraymaltmengden påvirker OG...? Finnes det noen formler for dette..?
 
Ok, men når du har i spraymalt etter at gjæring en har tatt til, har du ingen mulighet til å justere OG. Altså må man kunne ha en klar formening om hvor mye spraymaltmengden påvirker OG...? Finnes det noen formler for dette..?

Samme formel som alle bryggeprogrammer bruker
 
Kan det ikke være greit å lage en barleywine med litt lavere styrke til å begynne med så manfår litt erfaring? Tenker sånn ca 9-10 prosent.
 
Som de andre skriver. Legg spraymalten (pluss vannet du kokte den i) i kalkulatoren.
Men først kan du bruke kalulatoren uten dette og tar da kanskje litt høyde for humla iom at du "tynner ut".

-Tror det går helt greit med bw på 10-12%. Men en jeg laget på 14-15 og med heller lite spesmalt kommer nok i kategorien flytende startgass.
Har den på lur fortsatt og kan bli sendt @Finn Berger når han mangler fusel:p
 
Som de andre skriver. Legg spraymalten (pluss vannet du kokte den i) i kalkulatoren.
Men først kan du bruke kalulatoren uten dette og tar da kanskje litt høyde for humla iom at du "tynner ut".

-Tror det går helt greit med bw på 10-12%. Men en jeg laget på 14-15 og med heller lite spesmalt kommer nok i kategorien flytende startgass.
Har den på lur fortsatt og kan bli sendt @Finn Berger når han mangler fusel:p

Tror det nærmer seg nå. Det er snart så jeg synes det mangler noe når jeg ikke får den der lille råteven som sender meg rett tilbake til ungdomstida. Og i det siste har det vært lite å merke på bryggene mine, faktisk.
 
Ett spørsmål til på denne, det gjelder gjæring og mengde. Ut ifra Mr Malty må jeg ha 265 milliarder gjærceller. Jeg har aldri laget starter til gjær, men tenkte å prøve det i dette brygget (det er kanksje også nødvendig). Mr. Malty oppgir en starter med volum på 3.7 liter. Det høres jo helt vanvittig ut og flytter OG /FG/skjema mitt betraktelig. Garh har i sin Andrimne BW brukt 4 liter starter til en vørtermengde på 22.5 liter og har 422 milliarder gjærceller. Min vørtermengde er ca halvparten (ca. 12 liter), og gjærcellebehovet er nesten halvert. Antar da at en starter kan ligge på ca. 2 liter, men fortsatt endrer OG/FG skjema seg betraktelig. Jeg tilfører da vørteren over 15% mer væske.
Hvordan skal dette gjøres...?
 
Da ville jeg brukt flere rør, mindre starter
eller dekantert
uansett så ville jeg kalkulert ut det nye volumet du tilsetter og
evt. redusert volumet du har i gjærbøtta
 
Med så stor starter i forhold til batchstørrelsen er det anbefalt å sette starteren kalt (kjøleskap) etter at den er ferdig. Der bunnfeller gjæren og du dekanterer (tømmer av) startervørteren før du tilsetter gjæren i batchen din. Det vil si at du må beregne en dag eller to ekstra for starteren din, slik at det får tid til å bunnfelle. Jeg bruker ofte å lage starteren enda lenger på forhånd, for det går greit å oppbevare starteren kalt i noen dager uten at det går nevneverdig ut over gjæren.

Når du skal dekantere må du la det være "litt" vørter igjen slik at du får "løsnet" opp gjærkaken slik at du kan tømme den i batchen din.
Hvor mye "litt" er, har for min del gitt seg selv fordi det begynner å komme med litt gjær på slutten av dekanteringen. Da stopper du jo. Typisk 0,5 til 2 cm veske har det vært for meg.
 
Stor "starter" kan du også få ved først lage et forholdsvis svakt øl og sette bw direkte på gjærkaka.
Men skal du tørrhumle "starteren" så er det vel greiest å gjøre dette i en bøtte du stikker om til.
Har kun gjort det et par ganger men andre som lager store lagerbatcher gjør det kanskje på denne måten.
 
Takk for info. Fant en fin guide for hvordan dette med gjærstarter fungerer på følgende link :
https://www.bryggselv.no/artikler/guider/gjarstarterguide.art
Kan anbefales for dem som ikke er så stø på dette. For meg blir dette å ta ølbryggingen et hakk videre så dette blir veldig spennende.

Noen som har erfaringer med å høste gjær og lage sin egen gjærkultur? Har forstått at man fint kan gjøre dette, men jeg har verken lest noe særlig om det eller da ei heller prøvd det. Kanskje litt sært og for de spesielt interesserte. Vurderer å prøve det med den kulturen som dette brygget danner.
 
Da tror jeg at jeg er i mål med Barley wine oppskriften, mangler kun valg av gjær. Har justert ganske kraftig på spesialmalten etter innspill. Forsøker da å lage en gjærstarter denne gangen. Og tilsetter 1 kg farin etter at stormgjæringen er ferdig. Noen som har innspill/tanker...?20160901_145130_resized.jpg
 
Med en så høy OG anbefaler jeg sterkt at du bruker ren O2 for å sikre god utgjæring.
Jeg ville brukt spraymalt i stedet for farin på en Barley Wine
 
Jeg ville fortsatt gått ned på spesialmalten
Og du tenker vel ikke å tilsette farin i tillegg til alt det Candi sukkeret? :eek:
Det blir 30% sukker og alt for mye for ethvert øl
i en Barley Wine ville jeg høyest brukt 7% kandis
 
Tilbake
Topp