Hvordan brygger industrien sin pils?

Leser man en oppskrift for pils ifm ett hjemmebrygge forum/etc så får man beskjed om å gjære i evigheter samt lagre 2-4 måneder kaldt før drikken kan konsumeres.

Mtp prisen på pils, som er den rimeligste av variantene vi har i butikken per dags dato, så får jeg ikke den fremgangsmåten til å stemme- Om man måtte ha så stort varelager som den fremgangsmåten tilsier, så skulle jo pils vært mye dyrere?

Jeg var på omvisning på Skagen brygghus for et par år siden. Der ble det sagt at Carlsberg hadde eksperimentert med å lage drikkeklar pils på under en uke, men at dette foreløpig ikke var produksjonsklart. Mener å huske at de nå lå på to eller tre uker totalt.

Hvordan vet jeg ikke, men jeg tror at trykk er en faktor. Dessuten vil ting som filtrering og tvangskarbonering åpenbart redusere tiden en del.

...når det er sagt så er det også mulig å lage lette lagere på mye kortere tid hjemme også. En alkoholsvak lys lager trenger neppe flere måneder med lagering for å modnes, og klaring kan speedes opp med feks gelatin.

Bryggeprosessen er veldig lik det som gjøres i mindre skala, men selvfølgelig med den økte kontrollen og styringa som en industriell produksjon forutsetter. Den viktigste forskjellen er at det er vanlig å brygge sterkere øl og tilsette vann ved pakking (kalt high gravity brewing).

Normal gjæringstid er 2 til 3 uker, med vesentlig høyere temperatur enn vi vanligvis forbinder med lagergjær. Høyt trykk, nøye valgte temperatursteg og god kontroll på gjæren er avgjørende.

Ellers er jeg enig med cjohansen i at det nok er mulig å lage fullgod lager rimelig raskt også for en hjemmebrygger.

Søker man opp "hurtigbrygging av lager" her på forumet så finner man en prosess som fungerer veldig bra og som kutter tiden dramatisk - men den krever god temperaturkontroll

Kan jeg "etterligne" den kjappe varianten med å coldcrashe med gelatin i 2-3 dager, stikke om og karbonere med 1 gram US-05+sukker, karbonere flaskene i rom temp for så å lagre dem kaldt?

Å brygge en ren lager vil avsløre feil i bryggeprosessen mye lettere enn andre overgjærede øltyper.
De fleste klarer ikke et supert resultat i første forsøk, å gjære på høyere temperatur anbefales gjerne i starten for å minimalisere muligheten for problemer i gjæringsprosessen.

Personlig ser jeg ikke til industripils som referanse for en god hjemmebrygget pils, selv om industripils kan smake godt.
En ufiltrert og upasteurisert lager brygget på de beste råvarer er gjerne noe annet enn en industripils brygget blilligst mulig, selv om det finnes unntak der også.

Hurtigbrygging av lager gir deg ferdig øl raskere, sparer produksjonskostnader og frigjør produksjons utstyr kjapt, det forutsettes meget god prosesskontroll og gjæres under trykk på høyere temperaturer for å minimalisere uønskede fuselalkoholer og estere. Er ikke i tvil om at du kan får bra resultat som hjemmebrygger med å gjøre noe tilsvarende, men tviler på at det gir det beste ølet. Men hvor skal listen ligge og hva betyr mest, raskere ferdig øl eller jakten på det beste ølet. Godt øl blir det nok uansett forutsatt en god prosess og råvarer.

Tror den mest aktive av de erfarne pilsbryggerne her på forumet må være Bårrd, her er hans synspunkt på saken
Ingen har forøvrig påstått at noen av prosessene ved hurtigbrygging av lager skal kunne gi bedre øl enn tradisjonell metode.

Tilbake
Topp