Vinteren rett rundt hjørnet og jeg innser at jeg vil brygge i et lunere hjørne inne i garasjen.
Jeg ønsker å ha en avtrekksvifte over kokekjelen. Er det noen som har en ide om hvilken minimumskapasitet målt i m[sup]3[/sup]/t ?
Når jeg starter har jeg 120l vørter og jeg fyrer med propan.
vi har montert en 200mm kanalvifte på oslo amatørbryggerlaug. den bytter ut ca 1000m°3/t. dette er akkurat minimum for at det ikke skal kondensere på vegger og tak. før denne vifta hadde vi en 160mm kanalvifte og da ble det mye vann i taket. Husk lydfeller så du slipper å bli gal av viftestøy.
vi har montert en 200mm kanalvifte på Oslo amatørbryggerlaug. den bytter ut ca 1000m°3/t. dette er akkurat minimum for at det ikke skal kondensere på vegger og tak. før denne vifta hadde vi en 160mm kanalvifte og da ble det mye vann i taket. Husk lydfeller så du slipper å bli gal av viftestøy.
Vår vifte hadde sannsynligvis ikke hatt problemer dersom vi hadde hatt en hatt over kjelen, men ettersom det var mer praktisk for oss å overdimensjonerte gifta litt ble de løsningen.
Plasseringen er viktig. Om en ikke kjører lukket som vist på bildet over vil jeg anbefale å få viften litt opp. Det er ikke få kjøkken jeg har stått og bannet over slappe vifter plassert litt for lavt slik at oppdriften på dampen sørger for at den går rett forbi.
Plasseringen er viktig. Om en ikke kjører lukket som vist på bildet over vil jeg anbefale å få viften litt opp. Det er ikke få kjøkken jeg har stått og bannet over slappe vifter plassert litt for lavt slik at oppdriften på dampen sørger for at den går rett forbi.
Det avhenger selvsagt også av plasseringen av viften, men jeg ville hevet den om mulig. Både for avtrekket og for å få plass til å se, tilføre og ta ut ting.
(Understreker at dette er ren personlig synsing og ikke på noen måte faglig underbygget.)
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.