Hvordan effektivisere bryggeprosessen best mulig?

Skyller du med 60 liter vann? Det er jo det som må til for at 1l i minuttet skal bli til en time.
I speidelen min som er liknende opplegg, skyller jeg med litt over 1 liter vann pr kilo malt jeg har brukt. Trodde det var slik i BB60 også.
 
Skyller du med 60 liter vann? Det er jo det som må til for at 1l i minuttet skal bli til en time.
I speidelen min som er liknende opplegg, skyller jeg med litt over 1 liter vann pr kilo malt jeg har brukt. Trodde det var slik i BB60 også.
Nei, vi skyller vel med 27-29 liter tenker jeg. Beskrivelsen min var nok ikke helt korrekt innser jeg:)
 
Ang skylling så ser jeg for meg at det er mest effektivt hvis man først fjerner vørteren fra hovedfasen fra kornet (jeg brygger småbatch BIAB, så jeg løfter ut kornet til et eget kar for skylling). Så starter skyllingen. 1 liter/minutt er sikkert ikke så galt (jeg batch-skyller, men her er det sikkert mange måter). Man skyller til man har nådd startvolum for koking (det er ihvertfall slik jeg tenker).

En annen ting som skiller BIAB fra annen brygging er at man mesker i fullt volum. Sånn sett så skyller man nok mindre og det går raskere, men kanskje med litt effektivitetstap.
 
Ja, det tar en evighet. Kurslederen på øl-akademiet sa at man skulle skylle i samme frekvens som vi tappet av, og at en gyllen regel var 1 liter i minuttet. Det skal bli en time, men så har vi til tider hatt litt dårlig vannkapasitet så det har tatt litt lengre tid. Noe vi skal gå helt bort i fra uten at det påvirker resultatet?

Vi har ikke maltrør, kan vi følge det samme prinsippet rett i kjelen?

Kjøleren fulgte med, så er nok litt underdimensjonert. Siden vi er 4 stk. så lager vi alltid doble batcher, så her er det absolutt forbedringspotensiale..

Står det vørter over maltsengen når dere skyller? Hvis ikke er det ikke vits i å skylle slik.
 
Nei, vi skyller vel med 27-29 liter tenker jeg. Beskrivelsen min var nok ikke helt korrekt innser jeg:)

Akkurat :). Synes fortsatt det høres mye ut mtp vannmengde. Hvor mye vann pleier du å starte med da? Og hvor mye er det faktisk plass til i en BB60? Må jo være noe slikt som rundt 80 liter før kok dette her?
 
Akkurat :). Synes fortsatt det høres mye ut mtp vannmengde. Hvor mye vann pleier du å starte med da? Og hvor mye er det faktisk plass til i en BB60? Må jo være noe slikt som rundt 80 liter før kok dette her?
Vi følger oppskriften på en enkeltbatch og så dobler vi denne, står det 20 liter, starter vi med 40 liter. Oppskriften spesifiserer også hvor mye vann vi skal skylle med, for vårt siste brygg en American IPA, sto det ca. 15 liter skylling, så da brukte vi ca. 30. Blir ikke det rett?
BB60 tar 60 liter, så vi ender opp med litt mer vørter enn det vi kan koke, men det er så grumsete at vi ikke bruker det (i håp om å få klarere øl....)..
 
Høres vel tungvint ut å brygge med en sånn BB60-maskin. Har noen en bruksveiledning på denne som dere kunne linket eller postet? Ble veldig nysgjerrig nå.

Min foreløpige kommentar til den beste måten å effektivisere er å selge BB'en og kjøpe en Braumeister, kanskje med wifimodul.
 
Høres vel tungvint ut å brygge med en sånn BB60-maskin. Har noen en bruksveiledning på denne som dere kunne linket eller postet? Ble veldig nysgjerrig nå.

Min foreløpige kommentar til den beste måten å effektivisere er å selge BB'en og kjøpe en Braumeister, kanskje med wifimodul.
Vi brygget på en slik tidligere, men vi kjøpte kjøleboks og mekket manifold. Da gikk bryggetiden kraftig ned. I tillegg en hyttekjele som vi varmet skyllevann med.
 
Om dere kjøper en 'skyllevannvarmer' på ca 30 liter så kan dere fylle vørter oppi denne når det er tomt for skyllevann. Da kan man starte oppvarming av de første ca 30 liter av vørteren i denne mens dere driver med utmesk og vask/rens av utstyr. Bonusen er at man kan koke i to kar og humle vørteren forskjellig (og få to forskjellige øl) eller ha en sterk og en svak vørter (feks til mild og ESB).
Jeg gjør det omtrent sånn, men mesker i to kjeler og koker i tre. I bytte mot litt mer jobb og tidvis kaos får jeg da tre typer øl på en bryggekveld av ca 6 timer.
 
Om dere kjøper en 'skyllevannvarmer' på ca 30 liter så kan dere fylle vørter oppi denne når det er tomt for skyllevann. Da kan man starte oppvarming av de første ca 30 liter av vørteren i denne mens dere driver med utmesk og vask/rens av utstyr. Bonusen er at man kan koke i to kar og humle vørteren forskjellig (og få to forskjellige øl) eller ha en sterk og en svak vørter (feks til mild og ESB).
Jeg gjør det omtrent sånn, men mesker i to kjeler og koker i tre. I bytte mot litt mer jobb og tidvis kaos får jeg da tre typer øl på en bryggekveld av ca 6 timer.
Har du en anbefaling på en "skyllevannvarmer"? Beer Brew sin har en "sperre" på 85 grader, så den kan man ikke koke i...
 
Har du en anbefaling på en "skyllevannvarmer"? Beer Brew sin har en "sperre" på 85 grader, så den kan man ikke koke i...
Tja...har vel ikke noe konkret anbefaling, jeg bruker noe som ligner på 'Staba 27 liter' selv. Denne er vel ikke ett kvalitesprodukt ville jeg ha sagt, men fungerer. Hva med Netthandel sin 30 liter ølbrygger (om jeg forstår riktig er den av ymse kvalitet, men kanskje noe man kan leve med satt i sammenheng med pris).
Kanskje en dyppvarmer og en 30 liter kjele gjør nytten (jeg har en 32 liter aluminiumskjele til 500,- fra Europris ulempen med aluminium er at renhold er noe vanskeligere om dere vil koke i den).
 
Tilbake
Topp