Hvordan effektivisere bryggeprosessen best mulig?

Hvorfor skal det være så effektivt? Er ikke noe av kosen med å brygge øl, nettopp å brygge....?
Den dagen jeg ikke synes det er ok og "tusle rundt" på brygger-rommet går jeg tilbake til kjøpe-øl.
Har PC med musikk der. Planen er å få inn et bord, en sofa, og kanskje en liten bar i hjørnet.
Det er greit. Hvis man starter etter jobb for eksempel kl 17 og bruker 8 timer så er man jo ikke ferdig før ett om natta. Personlig så foretrekker jeg å ha unnagjort bryggingen før kl 10 om kvelden.
 
Skaff deg en timer( biltema har en med app styring.),fyll opp vann dagen før..varm skyllevann mens du mesker.
tapp av etter mesking og fyll på skyllevann(80 grader). Sirkuler 10min.
Tapp av og skyll igjen vist du har mer skyllevann..

Tøm BBen og start kok.

Rør under kjøling. Skaff deg humlefilter vist du vil spare tid..

Vi brygger 120 liter i slengen og bruker 6 timer og da tar vi oss god tid..
Vi har 2x6kw til rådighet
God ide med timer, det skal jeg kjøpe før neste brygg. Da skulle jeg vel gjerne hatt nok en timer som kobler ut/på når vannet har riktig temperatur også?
 
Det er greit. Hvis man starter etter jobb for eksempel kl 17 og bruker 8 timer så er man jo ikke ferdig før ett om natta. Personlig så foretrekker jeg å ha unnagjort bryggingen før kl 10 om kvelden.
Nemlig:) vi må bruke helger og det er ikke så populært alltid:)
 
God ide med timer, det skal jeg kjøpe før neste brygg. Da skulle jeg vel gjerne hatt nok en timer som kobler ut/på når vannet har riktig temperatur også?

Må ikke BB ha manuell input i form av å trykke på en knapp etter at den har fått strøm?
 
Har også bb60. Kjøleren som følger med bruker ca 25 min ned til 22gr hvis du rører/svinger den rundt mens du kjøler. Ved å kjøpe et silkar gikk tida til koking betraktelig ned, her sparte vi ca 1time. Skyllinga går også raskeremed silkar, løft det opp og hell på vann samtidig som du varmer opp til koking. Vi er nede i under 5 timer fra innmesk til alt er vasket ferdig. Da har vi timer somsørger for at vannet har mesketemp når vi skal starte. Har også kjøpt en pumpe som sirkulerer under mesking, det sparer ikke noe tid mot å gjøre det manuelt. Vi lar ca 4 liter være igjen i karet etter kok, når det har stått 15-20 min etter kjøling ligger alt på bunnen. Får som regel 6 kasser med 0,33-flasker ferdig :)
 
Av familiære hensyn er det dessverre ikke så ofte det passer å sette av 8 timer til brygging. Vi er fire kompiser som har dette som en sosial gathering, alle med fruer og totalt 8 barn. Siden vi alle har interesse for øl og brygging er det vel ikke så rart at vi ønsker å effektivisere der vi kan? Det er tross alt bedre med effektiv brygging en ingen brygging? Vi blir fornøyde og våre bedre halvdeler blir litt mer happy:)

Man gjør selvfølgelig som man selv ønsker. Personlig liker jeg å sose rundt i brygger-rommet og ikke måtte så mye annet når jeg først brygger. Det er noe av sjarmen ved å brygge for meg! Siden jeg ikke har mulighet til å brygge akkurat når det passer meg har jeg tatt konsekvensen av dette og kjøpt en BB60 Automatic alene. Da trenger jeg ikke brygge så ofte :) Og en 6-7 timer "tar" jeg meg rett til av og til! :)
 
Det er greit. Hvis man starter etter jobb for eksempel kl 17 og bruker 8 timer så er man jo ikke ferdig før ett om natta. Personlig så foretrekker jeg å ha unnagjort bryggingen før kl 10 om kvelden.

Brygger stort sett i helgen. 8 timer..... Ja mulig noen bruker det. Da hadde jeg (alene) vært ferdig for en god stund siden. Og også vasket og ryddet. Men som sagt, folk gjør som de vil, og på sin måte. Jeg tar meg rett til å brygge øl. Så finner kona gjerne på noe annet den dagen. Eller er i 1 etg. og slapper av med sine egne interesser. Som regel stikker hun en tur ned i kjelleren, lurer på hvordan det går, kommer med mat og kaffe osv. Så jeg skal ikke klage. Snill og forståelsefull kone er viktig om man skal ha en hobby som tar tid og fokus. Tror egentlig hun er fornøyd med at jeg brygger. Da er jeg i det minste hjemme, i forhold til andre hobbyer jeg har hatt før hvor jeg fartet rundt omkring til stadighet :) Også får hun litt alene-tid eller sammen med venninner. Vi er heldigvis begge bygget sånn at vi ikke orker å være "i skjørtene" på hverandre hele tiden. Alle er forskjellige, og løser ting på forskjellig måte!

Jeg er så rar at jeg synes hobby skal ta litt tid, ellers blir det fort endret fra hobby til "arbeid" :)
 
Sist redigert:
Som nevnt tidligere setter også jeg klart meskevann dagen før, i tillegg til å måle opp humle og kverne malt. Har funnet ut at mandags ettermiddag er fin bryggedag, så jeg går i gang når jeg kommer fra jobb kl 17. Mens meskevannet varmes er det litt tid sammen med poden, så middag før poden hjelper til med innmesk. Osv.

Bruker 5-7 timer, ferdig vasket og skuret, avhengig av koketid og eventuelle uforutsette situasjoner som oppstår underveis ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Med en PID / varmekontroll, trenger jeg ikke henge over grytene. Kan godt spise middag eller leke med barna mens det både meskes og kokes. Har også trådløs temperaturlogger som sender temperatur på nettverket. Leses på mobil, eller settes i fullskjerm på PC / iPad.
Også nyttig med BeerSmith som viser og varsler for humletilsettinger på mobilen.
Viktig at hobby passer inn med resten av livet. Brygging er tross alt bare brygging :)
Templogger-4.jpg
 
Sist redigert:
1. Varme opp vann, ca. 0,5 time
2. Meske, 1 time (+)
3. Skylle, 1,5 time (+)
4. Oppvarming av vørter til koking, 1 time
5. Koking, 1,5 time (+)
6. Nedkjøling, 1 time
7. Tapping til gjæringskar, 1 time
1. Start oppvarming mens du spiser frokost (spart tid 0.5t)
3. og 4. litt avhengig av hvordan dere brygger, men 1) kjør oppvarming til 77 grader først (mashout). Ha oppvarmet skyllevann klart. Tapp ut 77 graders vørter og om mulig start oppkok på denne mens det skylles. Skyll med 78-80 graders vann til totalmengden av vasket vørter er lik ønsket startvolum. Spart tid ca 1 time.
5. Noen oppskrifter krever mindre koking. 60 minutter er relativt vanlig. Men her vil jeg nok ikke si noe ang spart tid.
6. Her bør det være mulig å spare 0.5t.
7. Jeg bruker også sil, men her må det være mulig å være mer effektiv ved å være mindre nøye. Det er faktisk undersøkelser som tyder på at ølet blir klarere med litt trub i gjærkaret (!) Spar minst 0.5t.

Her mener jeg absolutt man kan spare minst 2.5t.
 
Kult tema! Med fare for å gjenta deler av det som står over:
1. Varme opp vann, ca. 0,5 time === Som nevnt, fyll opp vann dagen før. Supler med vannkoker.
2. Meske, 1 time (+) ==== Skal selv begynne med 45 min + utmesk. Flere mener at nesten alt skjer de første 20 min. Skal skyldes bedre malt nå.
3. Skylle, 1,5 time (+) ==== Batch sparging eller no sparge
4. Oppvarming av vørter til koking, 1 time === Hvis du batch sparge, kan man vel starte å koke opp første tapp mens man sykller siste?
5. Koking, 1,5 time (+) ==== 60 min skal holde - også for pils
6. Nedkjøling, 1 time === er vel uansett for sent?
7. Tapping til gjæringskar, 1 time === Atdetvar???

1. Dette har flere nevnt, så dette blir gjort neste gang. I tillegg til en wifi-styrt timer slik jeg kan sette på varme, så tror jeg denne halvtimen kan reduseres til null (med meg til stede) - det blir bra!
2. Det har jeg ikke hørt om før.. Har du link til artikler der dette er skrevet om, eller er det "oss bryggere i mellom"
4. Mesker og koker i BB60n, så må tømme og vaske etter skylling. Har bestilt en varmestav på 5500W, så håper dette halverer tidsbruken..
6. Vet det er sakte, men er det for sakte? Resultatet av brygget blir alltid bra:)
7. Ja.... I håp om å redusere bunnfallet i gjæringskaret siler vi. Får ganske mye bunnfall uansett, så vet ikke om dette er noe poeng..
 
Virker med en gang som at dere bruker ganske lang tid på noen steg jeg ikke helt skjønner hvorfor skal ta så lang tid.

F.eks.

Skylling i 90 min på en BB? Hva gjør dere her? Med mindre dere har et oppsett for kontinuerlig skylling som fungerer så ser jeg for meg at skylling burde ta maks 20 min på et enkjelesbryggeri. Kvasi-kontinuerlig skylling h or man sprinkler vann over en maltseng som er hevet er lite effektivt både mtp utbytte og tid.

Hvis dere skyller med f.eks 10L så ha de ti literen oppi og rør hardt i maltrøret, er det ikke plass til 10L ekstra så tapp ut 10L vørter først i f.eks gjæringsdunken og så fyll på skyllevann.

Videre. Kjøling tar en time? Enten er det for liten kjøler eller lite trykk I kjølevannet. Vanlig 25L batch burde gå på ca 30 min hvis man lager ale.

Tapping til kar ser jeg kan ta en time hvis man vil unngå trub. Men det kan også gjøres på ti minutter. Forskjellen blir litt mindre batch, pga trub i gjæringskar, men da er det bare å lage 2L mer vørter.

Ja, det tar en evighet. Kurslederen på øl-akademiet sa at man skulle skylle i samme frekvens som vi tappet av, og at en gyllen regel var 1 liter i minuttet. Det skal bli en time, men så har vi til tider hatt litt dårlig vannkapasitet så det har tatt litt lengre tid. Noe vi skal gå helt bort i fra uten at det påvirker resultatet?

Vi har ikke maltrør, kan vi følge det samme prinsippet rett i kjelen?

Kjøleren fulgte med, så er nok litt underdimensjonert. Siden vi er 4 stk. så lager vi alltid doble batcher, så her er det absolutt forbedringspotensiale..
 
Ang nedkjøling, så er rask nedkjøling et race mot bakterier. Man ønsker at gjæren skal komme i gang så raskt som mulig uten at bakterier får tatt grep.
 
2. Hva har du ikke hørt om, kort mesketid? eller utmesk?
6. En time er vel ikke for sakte på avkjøling, selv om det er i lengste laget. Er bare det at det kan gjøres fortere.
 
2. Hva har du ikke hørt om, kort mesketid? eller utmesk?
6. En time er vel ikke for sakte på avkjøling, selv om det er i lengste laget. Er bare det at det kan gjøres fortere.

Mesketid på kun 45 min.. Vi er fortsatt på oppskrift-stadiet og der står det alltid 60 min, men ingenting om det er inkl. el. eks. utmesk..
 
Vi har ikke maltrør, kan vi følge det samme prinsippet rett i kjelen?

..
Ja klart det. Tapp av alt etter meskingen og fyll på skyllevann. Rør rundt noen ganger og vent i 5-10 min. Tapp av alt igjen. Gjenta om det er mer skyllevann. Du får kanskje noe dårligere utbytte, men tidsbruket tilsier at det er verdt det.
 
Det har jeg ikke hørt om før.. Har du link til artikler der dette er skrevet om, eller er det "oss bryggere i mellom"

Det avhenger litt av grøppsammensetningen (og evne til å konvertere stivelse til sukker = diastatisk kraft). Du kan lese litt om dette her:
http://beersmith.com/blog/2010/01/04/diastatic-power-and-mashing-your-beer/

Kjøp en flaske jodtinktur på apoteket, så kan du finne ut når konverteringen er ferdig.

Dette med siling til gjærkar kan dere sikkert droppe. Går muligens på bekostning av et par-tre liter, men et kompromiss må man nok inngå uansett om man ønsker kortere bryggedag.
 
Tilbake
Topp