Hvordan få ned effektiviteten / Manipulere BS

Jeg har faktisk kommet til det punktet hvor jeg vil få ned effektiviteten. Det er slettes ikke snakk om at bryggeriet mitt er supereffektivt, det er midt på treet, men ølen smakte bedre før jeg begynte å pushe for å se hvor mye jeg kan trekke ut.

Mer meskevann er jo greit, dvs mindre skyllevann. Skulle ikke tro jeg kom til å spørre om dette, men er det noen som vet hva som er forskjellen på å huke av/ikke huke av "Adjust mash vol for deadspace"? Vil av eller på påvirke maltmengden BS sier at jeg skal bruke?

Mr. Batch sparge slår til igjen med promotering, med batch sparge bruker du mindre tid og er sikret at vørter ikke skylles mer enn til rundt 1.020-1.015 i SG, altså betydelig mindre risiko for dårligere kvalitet på vørter, ekstrahering av tanniner.

By John Palmer, 2002
Have you ever wanted to make an all-grain beer that practically brewed itself? A batch that didn’t require you to monitor everything — the mash pH, the sparge flow rate, the gravity of the runnings and more? Have you been searching for that perfect batch — a batch in which the malt flavors are clean, without any drying or dullness to the palate? There is a technique that can deliver these wishes, and it is simply this: “Don’t sparge.”
http://byo.com/malt/item/1375-skip-the-sparge

Jepp, har tenkt på det og. Men vet ikke helt.. I første omgang så ser jeg egentlig bare etter flere tips til å redusere effektiviteten uten å justere teknikk.

Skyllingen slipper jeg forøvrig å tenke på, det går av seg selv, så det er ikke arbeidet det går ut på, partiskylling tar kortere tid, men du verden så mye mer arbeid det ville blitt for meg. Smak og minst mulig arbeid er det jeg er ute etter :)

Jeg kan redusere effektiviteten til der jeg var før, ved å justere meskevann, og det er jo greit. Men jeg lurer på hvis det er noe ytterligere jeg kan gjøre som jeg ikke har tenkt på.

Du kan redusere mesketiden, slutte å justere ph, skylle fortere (øk flow ut av meskekaret) og skylle med kaldt vann.
Huker du av for "Adjust mash vol for deadspace" vil beersmith beregne litt ekstra skyllevann, fordi du ikke får med deg deadspace, dvs den mengden med vørter som blir liggende igjen i meskekaret når det har rent fra seg.

partiskylling tar ikke kortere tid, tror noen er litt for opphengt i at kontinuerlig skylling må foregå over lang tid men 78 grader vann.

partiskylling tar ikke kortere tid, tror noen er litt for opphengt i at kontinuerlig skylling må foregå over lang tid men 78 grader vann.
Vel, i mitt bryggeri kan jeg gjøre både partiskylling og kontinuerlig skylling. Hvis jeg ikke bruker 45-60 minutter på kontinuerlig skylling så får jeg like bra eller bedre effektivitet med partiskylling som tar 15 minutter.

Sist redigert:
En perfekt tid å bruke på skylling er den tiden det tar å varme opp vørtereren fra mesketemp til koketemp. Altså skyll så fort som kokekjelen klarer å varme opp vørteren til koketemp. (98 grader hos meg, selv om jeg har hørt en snodig historie om at vann koker på 100)

Men vørter skal vel koke på over 100c og.

Tror jeg begynner det ja, justere meskevann og raskere skylling.

Du vil jo få lavere effektivitet ved å gå over til å brygge sterkere øl/høyere OG. Og så blir man mye fullere. Du har ikke vurdert det?

Ja, dette var jo ikke bare bare. Har gått for å skylle raskere, men ender opp for andre gang på rad nå med lav preboil volum. Manglet 1,5 liter.

Har justert grain absoorption i BS til å gjenspeile dette så får vi se hvordan det går neste gang. Dette øker jo skyllemengden, men siden jeg skyller raskere tipper jeg at jeg trekker ut mindre enn før for det.

For å øke kvaliteten på ølet ved kontinuerlig skylling anbefales det å forsure skyllevannet til 5.7

Det blir ikke enda, har et annet prosjekt på gang før Ph-meter.

Men, hvis man bruker ølene før jeg skulle se hvor mye jeg kunne presse ut på en enkel måte, som referanse, så var det forsåvidt ikke "noe galt" med de, de smakte bedre enn da jeg begynte å pushe. Det var mer maltsmak i de, logisk nok, siden jeg brukte mer malt. Men har nå oppgradert dette lille prosjektet til å også gjøre bryggedagen kortere.

Så planen er å skylle raskere, få lavere effektivitet, men mer maltsmak på ølene enn det jeg har hatt tidligere. Jeg skal se hvor mye vann som ligger igjen i MT om en stund, driver og koker nå. Da jeg pushet det så var den nesten bånnskrapt, lite vann. Nå satser jeg på å legge igjen en del vann/svak vørter. Det tar tid før malten slipper igjennom vannet gjennom maltsengen, derfor har jeg hatt lav pbv nå med raskere skylling når pumpa begynner å si fra at det ikke er mer å hente.

Så planen er å skylle raskere, få lavere effektivitet, men mer maltsmak på ølene enn det jeg har hatt tidligere. Jeg skal se hvor mye vann som ligger igjen i MT om en stund, driver og koker nå. Da jeg pushet det så var den nesten bånnskrapt, lite vann. Nå satser jeg på å legge igjen en del vann/svak vørter. Det tar tid før malten slipper igjennom vannet gjennom maltsengen, derfor har jeg hatt lav pbv nå med raskere skylling når pumpa begynner å si fra at det ikke er mer å hente.

Hva med å kverne litt grovere? Raskere skylling og dårligere utbytte.

Jeg har kjørt no sparge på de to siste bryggene. Effektiviteten på dem ligger opp mot 75%. Nå er de jo bare på gjæringsstadiet ennå, så jeg kan ikke si noe om smak, men det påstås at metoden skal gi en sterkere maltsmak. Og det var velsignet enkelt, og tidsbesparende:)

Etter dagens brygg tror jeg at jeg har truffet mål. Tok tre forsøk. Tidligere har jeg skylt i ca 90 minutter, nå var det unnagjort på 30 minutter. Har senket meskeeeffektiviteten med ca seks prosent ned til ca 76%. Samt at last runnings lå på 1.015, altså litt buffer. Tidligere så kunne jeg være nede på mellom 1.008 og 1.010. Utrolig behagelig med bare 30 min.

Justerte i BS "grain absorption" fra 0,98 (default er 0,96) til 1,26 og da traff jeg preboil volume perfekt.

Så, det man kan ta med seg fra dette, for de som kanskje sliter med preboil-volume og driver med kontinuerlig skylling, er at skylletiden har mye å si. Skyller man fort ender man lavt, og omvendt, iom at vannet ikke rekker å renne gjennom mesken før det er tilsynelatende "tomt".

Tilbake
Topp