Hvordan få ned effektiviteten / Manipulere BS

Hva gjør grain absorption? Jeg har ca 85% meskeeffektivitet med kontinuerlig skylling. Det som irriterer meg er at jeg nesten alltid må fylle på med vann i kokekar for å få rett preboil volum og gravity. Last running stopper jeg på ca 1.010. Har dette noe med grain absorption å gjøre i bs? Skylletiden er mellom 60 og 90min.
 
Hva gjør grain absorption? Jeg har ca 85% meskeeffektivitet med kontinuerlig skylling. Det som irriterer meg er at jeg nesten alltid må fylle på med vann i kokekar for å få rett preboil volum og gravity. Last running stopper jeg på ca 1.010. Har dette noe med grain absorption å gjøre i bs? Skylletiden er mellom 60 og 90min.

Grain absoprion er bare at du justerer mengden skyllevann, jo høyere grain absorption jo mere skyllevann sier BS at du skal bruke.

Ligger du høyt på preboil gravity, men lavt på volum?
 
Da bruker du ikke nok vann et sted i prosessen. Effektiviteten din kan være som beregnet, men hvis du bruker mer vann vil du få en lavere preboil gravity, men større volum, som kan snøre seg inn til at du treffer begge parametere perfekt.

Gitt en fast mengde sukker du henter ut, så kan du variere mellom mindre vørter-mer sukker, mer vørter-mindre sukker. Per volumenhet.
 
Hm. Jeg skyller til gravity er 1.010 så stopper jeg. Skyller egentlig med mer vann enn hva BS sier.
 
Ikke se på kun gravity når du skyller, det er kun en parameter som ikke tar høyde for noe annet.

Få noen tall..
 
Hvilket tall er du ute etter? Har 85% meskeeffektivitet, mesker inn med 2.6l/kg. Skyller kontinuerlig til ønsket gravity eller volum. Må ofte fylle på med 7-10 liter vann i kokekjelen på 50 liters batch.
 
Sist redigert:
Har ikke nøyaktige tall her, men det er som regel ca 10 poeng forskjell før jeg tilsetter vann. Preboil 58 liter og postboil 52 liter på alle batcher med 60min kok.

Om jeg SG uten tilsetninger av vann?
 
Du sa at du tilsetter vann for å treffe OG.

Finn ut hvor mye vann du mangler pr kg malt, får å få skylt til riktig volum. For å treffe riktig kan det være at du trenger noen brygg. Drit i SG for nå.

F.eks hvis du ligger under forventet preboil volum tar du mankoen din delt på antall kilo malt. La oss si 2L for lite og du har brukt 6 kg malt, stykket blir som følger:

2L / 6 kg = 0,33 liter pr kilo malt brukt.

Dvs at du må øke grain absorption (siden dette varierer med mengde malt brukt. Deadspace gjør det samme men den verdien er statisk og følger ikke maltmengden) tilsvarende, så bruk grain absorption under "advanced" i options.

Neste mattestykke er hvor mye 0.33 liter per kilo blir i fluid ounces per ounce, siden det dessverre er det BS opererer med. Google vil hjelpe deg med dette rett inn i søkefeltet

Etter at du har truffet preboil volume på et brygg, bruker du det brygget til å finne ut av effektiviteten din, før neste brygg fyller du ut dette i BS, så har du nailet det.

Trikset jeg har fortalt deg her nå er å spikre volum først, og så effektiviteten på bakgrunn av det. De som er mer mattekyndige kunne sikkert tatt begge i en og samme smekk. Men dette er iallefall en ryddig måte å gjøre det på uten å blande inn for mange variabler.
 
Tilbake
Topp