Hvordan få ut mesken av vvs bereder??

Vet ikke hvor store i diameter du får beredere, de jeg har er 45 og 50 cm. Større volum blir gjerne tatt ut i større høyde på beredere.
Mesketanken min er 45 cm. og greier lett 22 kg. malt med RIMS (HERMS) pumpa uten struping men med 5 meter 12 mm. rør.
Med 50 cm. får du 20% mer malt pr. cm = 27 Kg. garanter uten problemer, så er spørsmålet hvor høyt du kan gå før problemene oppstår, med 60 cm. hadde nok 50 Kg. gått greit.
Hva med de tønnene du snakket om ?
 
Oddvar Demmo skrev:
Vet ikke hvor store i diameter du får beredere, de jeg har er 45 og 50 cm. Større volum blir gjerne tatt ut i større høyde på beredere.
Mesketanken min er 45 cm. og greier lett 22 kg. malt med RIMS (HERMS) pumpa uten struping men med 5 meter 12 mm. rør.
Med 50 cm. får du 20% mer malt pr. cm = 27 kg. garanter uten problemer, så er spørsmålet hvor høyt du kan gå før problemene oppstår, med 60 cm. hadde nok 50 kg. gått greit.
Hva med de tønnene du snakket om ?

Jeg tror du har en regnefeil her..  60 cm og 50 kilo malt?????

Med en diameter på 45 cm vil volumet bli ca 1,5 liter pr cm.  60 cm ganger 1,5 liter erlik 90 liter...  Hvis en mesker 50 kilo malt bruker en mere plass en 90 liter.
 
Oddvar Demmo skrev:
Vet ikke hvor store i diameter du får beredere, de jeg har er 45 og 50 cm. Større volum blir gjerne tatt ut i større høyde på beredere.
Mesketanken min er 45 cm. og greier lett 22 kg. malt med RIMS (HERMS) pumpa uten struping men med 5 meter 12 mm. rør.
Med 50 cm. får du 20% mer malt pr. cm = 27 kg. garanter uten problemer, så er spørsmålet hvor høyt du kan gå før problemene oppstår, med 60 cm. hadde nok 50 kg. gått greit.
Hva med de tønnene du snakket om ?

Vi har enda ikke fått ordnet noe transport på de fra Fredrikstad å opp hit. har ikke funnet noen andre leverandører på nye fat.

Kanskje er det noen andre som vet hvor vi kan få tak i  ny Jelsafat http://www.noreko.no/Product.aspx?PrdId=30&FatId=1
 
Men 120 literen er ikke større enn en 50 cm bereder (49,5) cm.

I mitt forrige innlegg snakker jeg om diameter og at i en Ø 60 cm. skal mesken ikke bli høyere med 50 kg. malt enn at avsilingen skulle gå greit.
Sagt på en annen måte: har mesketanken en flate på 3000 cm[sup]2[/sup] er 50 kg. malt ingen problemer.


EDIT:

230 literen ser da bra ut, og bare 1 meter høy.
 
Tanken er 50 cm i diameter. Vi kommer til å bruke en slik betongblander/malingsblander for å røre. Får se hvordan det går  ;D

Tanken er laget av 2 tanker som er sveiset sammen  til ca 250 liter volum. Det er ganske vankelig å få tak i 300L tanker, men dersom det dukker opp en så kan vi jo lage ny mesketank (forutsatt at denne skaper problemer). Kokeren er en 300L tank, så de finnens, men ikke så vanlige.

Når det gjelder tømming av tanken så kommer vi til å prøve pumpemetoden (må bare finne ei passende pumpe). Tanken var å spyle med vann gjennom avtappingen samtidig som vi pumper ut fra toppen. Det hele sendes gjennom avsiling rett i makkhøla  :klovn:

Høres dette ut som greie planer?


MVH
Børge
 
Hvis jeg var dere ville jeg lagt tanken ned og mesket i horisontal stilling. Da blir høyden på mesken perfekt og det blir lett å blande sammen og det blir lett å tømme ut mesken etterpå.

Kansje det blir litt problemer med å meske med infusjonsmetoden (jeg tror ikke det), men ved partiskylling funker det garantert utmerket.  Dere vil også spare tid ved partiskylling.

Det enkle er ofte det beste er det noen som sier.
 
TTT  ;D

Kokeren er tatt i bruk og fungerer utmerket, vi har vel og merke ikke fått isolert den enda, men det kommer. Har 3x4KW pluss 2KW der vi har effektregulering på de 4KW-elementen trinnløst fra ca 50% og opp. Disse elementene kan også sjaltes ut slik at effekten er i realiteten trinnløs fra 2KW og opp til 14KW (lysene blinker godt når 12KW blir slått av/på vha SSR  ;D )

Mesketanken er nesten ferdig. Mangler silbunn og isolasjon. Vi kommer i første omgang til å prøve tilting for å få ut mesken, men planen om pumpe er ikke lagt død. Må bare få tak i ei billig og grei pumpe til formålet. Ferdigstillelse blir vel til høsten da bryggerivirksomheten ikke er så stor nå i sommer.

Driver nå med å få lagt inn vann i bryggehuset. Har lagt rør i bakken og venter nå på varmekabel for å tre inni slik at det blir vintervann også. Skal også ferdigstille bryggehuset utvendig, male det og lage en liten veranda for å sitte ute og nyte øl i friluft  :D (mest for å plassere sko på).

Tenkte å lage en egen tråd med masse bilder så snart vi får ting på stell, det vil forhåpentlig vis si i løpet av høsten  :biersmile: .
 
Tilbake
Topp