Hvordan få ut mesken av vvs bereder??

Hvordan løser dere som mesker i vvs bereder det å få ut malten?

Vi er i prosessen med å bygge en mesketank på 250 liter av en bereder. Men er en smule i tvil hvordan vi skal få ut mesken av en 170cm høy bereder.. Vi har et lite problem med takhøyde med tanke på å bruke en indre kurv.  :bank2:

Er det noen som bruker andre metoder for å bli kvitt  mesken? Pumpe system, Stooore ventiler osv..

Tips, bilder og ideer tas imot med takk :yes:

Mvh

Torga
 
Hvis takhøyde er et problem, så kan man jo sørge for at den kan tippes. Lavt, svingbart feste, og sikring lengre oppe bør gjøre susen.
 
Vi har en isolert melketank som vi bruker som både meske- og gjæringskar. Masken spar vi ut med en håndlaget spade i eiketre, det lille som blir igjen spyler vi ut gjennom ventilen i bunnen, etter at silen er fjernet. Masken havner i store plastspann, og blir gitt til en bonde som dyrefor.
Vi har to varmtvannsberedere som brukes som kokekar (med gassbrenner / "krabbekokere" under), kokekarene rengjøres ved å vippe dem opp på en vippetralle og kjøre dem ut i gata, hvor vi spyler ut av dem mens de gradvis vippes over mot horisontal stilling.
 
Sigmund skrev:
Vi har en isolert melketank som vi bruker som både meske- og gjæringskar. Masken spar vi ut med en håndlaget spade i eiketre, det lille som blir igjen spyler vi ut gjennom ventilen i bunnen, etter at silen er fjernet. Masken havner i store plastspann, og blir gitt til en bonde som dyrefor.
Vi har to varmtvannsberedere som brukes som kokekar (med gassbrenner / "krabbekokere" under), kokekarene rengjøres ved å vippe dem opp på en vippetralle og kjøre dem ut i gata, hvor vi spyler ut av dem mens de gradvis vippes over mot horisontal stilling.

Kan jeg spørre hvor mye dere mesker i gangen? sånn ca?

Vi skal brygge 250liter i slengen, så det blir jo en del malt... (ca 50 kg +/- 10 kg)
 
Etter å ha glemt silbunnen så jeg at det var mulig å pumpe malten ut, men det ble fort stopp fordi det blir for tørt, for små rør (10 mm innvendig) ben er heller ikke bra, og silen må ut først.
Så jeg tror tilting er tingen, lavt svingpunkt så den kommer av seg selv med sikker låsing.
 
Da regner jeg med at dere alle tapper av vannet først. Vi hadde tenkt på muligheten med en lensepumpe. Vi skal jo bruke rundt 4 liter vann pr kilo korn, og om vi kan klare å holde mesken i suspensjon, så burde det vel være mulig med rett utstyr å pumpe det ut. eller ? Tenkte da p en egnet pumpe. en lensepumpe eller noe lignende ..
 
Har brukt tilting i et 100 liters anlegg. Det fungerer helt greit. Tiltingen hos oss foregår under bunnivået, man må bare ha karene masken skal havne i tilgjengelig. Hos dere blir det vel en sånn grønnkonteiner til matavfall som renovasjonen tømmer en gang i uka, om ikke dere har en bonde i nærheten som vil spandere god mask på kyr og griser. :)
 
Torga skrev:
Da regner jeg med at dere alle tapper av vannet først.

Jeg lar det erenne av først og øser malten med en 3 liters plaskumme, men jeg skulle gjerne heller hatt et tiltsystem, men det blir omstendig når jeg har en vekt under.

Torga skrev:
Vi hadde tenkt på muligheten med en lensepumpe. Vi skal jo bruke rundt 4 liter vann pr kilo korn, og om vi kan klare å holde mesken i suspensjon, så burde det vel være mulig med rett utstyr å pumpe det ut. eller ? Tenkte da p en egnet pumpe. en lensepumpe eller noe lignende ..

Er det bare blandet inn vann nok så er det mange pumper som greier det, bare maltkornene får plass i impelleren, men det blir jo forferdelig mye vann å pumpe ut.
 
Vi bruker selv ikke pumpe til å pumpe ut vann med korn i, da kommer den sikkert til å blokkere. Men før vi tar ut den varme masken så dusjer vi masken med kaldtvann i en stund. Ikke at det har så mye med oppfølgingsspørsmålet ditt å gjøre, men jeg skulle nevne det likevel. ;D
 
Torga skrev:
Sigmund skrev:
Vi har en isolert melketank som vi bruker som både meske- og gjæringskar. Masken spar vi ut med en håndlaget spade i eiketre, det lille som blir igjen spyler vi ut gjennom ventilen i bunnen, etter at silen er fjernet. Masken havner i store plastspann, og blir gitt til en bonde som dyrefor.
Vi har to varmtvannsberedere som brukes som kokekar (med gassbrenner / "krabbekokere" under), kokekarene rengjøres ved å vippe dem opp på en vippetralle og kjøre dem ut i gata, hvor vi spyler ut av dem mens de gradvis vippes over mot horisontal stilling.

Kan jeg spørre hvor mye dere mesker i gangen? sånn ca?

Vi skal brygge 250liter i slengen, så det blir jo en del malt... (ca 50 kg ± 10 kg)


Omtrent samme mengde på oss også ja!
 
Jeg har kjøpt en pumpe som jeg har nevnt tidigere.. den er trefasa,, magnetisk drift,  på 2,2 kW, og pumper  33 liter/minutt .samt den  har et trykk på 6.5 Bar. er litt usikker på om den duger. :jaha:

Ser ikke helt for meg at vi skal begynne å tippe på en meske tank på nærmere 300 kg. kan fort bli et Jæ..la.  søl. samt at dette da gjerne holder en temp på 78°C++ kan fort bli en smuuule varm å håndtere. (kaldt vann er jo en mulighet) :yes:


Jeg tror vi må eksperimentere litt.. :jaha:
 
Torga skrev:
Jeg har kjøpt en pumpe som jeg har nevnt tidigere.. den er trefasa,, magnetisk drift,  på 2,2 kW, og pumper  33 liter/minutt .samt den  har et trykk på 6.5 Bar. er litt usikker på om den duger. :jaha:
Pumpa må kunne tørrkjøres, vanskelig å gardere seg mot det, noe en ordinær lensepumpe tåler, rett montert blir den forsåvidt aldri tørr siden utløpet blir over innløpet.
En spylepumpe fra en oppvaskmaskin på ca 100 w vil duge lenge,  billig fra IRIS, har en maks løftehøyde på ca 10 meter men har et voldsomt flow.
75 kg. en meter opp på 1 sekund = 1 Hk = 0,736 kW  

Torga skrev:
Ser ikke helt for meg at vi skal begynne å tippe på en meske tank på nærmere 300 kg. kan fort bli et Jæ..la.  søl. samt at dette da gjerne holder en temp på 78°C++ kan fort bli en smuuule varm å håndtere. (kaldt vann er jo en mulighet) :yes:


Jeg tror vi må eksperimentere litt.. :jaha:

Med vippepunktet garantert høyt nok må du tilte tanken med en talje el.l. det gjør du gjerne dagen etterpå og med lunken mesk, og helt avsilt,  det blir ikke ulykker av det.
 
Kan du montere en kuleventil med tilstrekkelig stor åpning rett over silbunnen?
Da kan du spyle ut masken når du er ferdig.
Egil B.
 
Meskekar av VVS bereder:

Dere må være forsiktig med å kjøre for mye malt i en VVS bereder:  Jeg bruker dette selv og mesker i stående stilling og det funker utmerket. Når jeg bruker ca 35kilo malt så er toppen av mesken ca 80-90 cm fra bunnen. Det jeg er redd for er at mesken  blir for høy og at jeg får problemer med avrenning.

Hvis dere skal meske til 250 liter så blir den sikkert for høy.

Men her kommer mitt tips!!   Legg ned VVS berederen og mesk i liggende stilling, da får dere plass til mye malt og det er lett å øse opp igjen. Dessuten blir tykkelsen på mesken veldig fin.

Kutt ut en passende åpning på langsiden.Hvis dere får ett fint kutt kan dere bruke biten dere kutter ut som lokk. Bare sveis på hengsler.

Lag en falsk bunn:  Jeg skar mange kutt i min med en vinkelkutter med 1mm tykt blad for rustfritt. Går mye fortere en å bore hull, og jeg tror det blir bedre å.

Når det gjelder isolering så ville jeg først prøvd uten, fordi med så store volum blir det ikke mye varmetap. Hvis det ikke er nok, kan dere bruke et liggeunderlag.,
 
Hvordan blir det med skyllingen da ? slik som jeg prøver å tegne.
Ved partiskylling betyr det neppe noe.
 

Vedlegg

  • liggende mesketank.png
    21,2 KB · Sett: 581
Det er vel kanskje mulig å koble på en eller annen form for meierikobling?? Det burde finnes i flere dimensjoner, syrefast eller rustfritt :ilike:

Bare så spyle ut alt, som det ble nevnt :skitbra:
 
Oddvar Demmo skrev:
Hvordan blir det med skyllingen da ? slik som jeg prøver å tegne.
Ved partiskylling betyr det neppe noe.

Jeg tror en ikke har noe annet valg en å la tanken ligge nede hvis en skal bruke hele tanken til mesk. Hvis en ikke gjør det så blir jo høyden på mesken minst 1,5 meter.

Hvordan skal man da klare å røre rundt når en mesker inn, eller for å røre inn veske ved partiskylling?? Jeg klarer såvidt å røre rundt og da "bare" 80-90cm.

Hvis en skal meske med infusjons metoden på en stående VVS bereder, så tror jeg at en må bruke andre tanker når en skal bruke mere en 35-40kg malt.
Noe som har større diameter slik at tanken ikke blir så høy.

Jeg tror en bør forsøke å ungå å få høyere mesk en 50-60 cm.
 
Sigmund skrev:
Vi har en isolert melketank som vi bruker som både meske- og gjæringskar. Masken spar vi ut med en håndlaget spade i eiketre, det lille som blir igjen spyler vi ut gjennom ventilen i bunnen, etter at silen er fjernet. Masken havner i store plastspann, og blir gitt til en bonde som dyrefor.
Vi har to varmtvannsberedere som brukes som kokekar (med gassbrenner / "krabbekokere" under), kokekarene rengjøres ved å vippe dem opp på en vippetralle og kjøre dem ut i gata, hvor vi spyler ut av dem mens de gradvis vippes over mot horisontal stilling.

Har dere lagt ut bilde av bryggerutstyret som dere benytter?
 
Ramsvatn skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Hvordan blir det med skyllingen da ? slik som jeg prøver å tegne.
Ved partiskylling betyr det neppe noe.

Jeg tror en ikke har noe annet valg en å la tanken ligge nede hvis en skal bruke hele tanken til mesk. Hvis en ikke gjør det så blir jo høyden på mesken minst 1,5 meter.

Hvordan skal man da klare å røre rundt når en mesker inn, eller for å røre inn veske ved partiskylling?? Jeg klarer såvidt å røre rundt og da "bare" 80-90cm.

Hvis en skal meske med infusjons metoden på en stående VVS bereder, så tror jeg at en må bruke andre tanker når en skal bruke mere en 35-40kg malt.
Noe som har større diameter slik at tanken ikke blir så høy.

Jeg tror en bør forsøke å ungå å få høyere mesk en 50-60 cm.

Du har noen viktige poeng ja.
Maskinell omrøring er en mulighet.
Store mesketanker jeg har sett i Berulfsen er store i diameter men sikkert også en meter høy og med maskinell omrøring selfølgelig.
Får håpe de ikke bygger en mesketank som viser seg og ikke kan brukes.
 
Tilbake
Topp