Hvordan får jeg høyre attenuasjon

Jeg har sluttet å stole blindt på den kalkulatoren, antar at du brukte Bock og det har jeg nettopp brygget også, brukte tilsetningene som anbefalt av kalkisen men droppet kalsiumsulfat. Uten pH meter blir disse vanntilsetningene litt som å kjøre i blinde

Brukte munich vann på brewersfriend og Bock på kalkulatoren. Blir å kjøpe PH meter etter at jeg har kjøpt noen andre dyre ting som jeg har på liste
 
Tror mye av dataene er basert på boka til John Palmer og Gahr's egne erfaringer, hvilket jo er et meget bra grunnlag. Nå sier imidlertid John Palmer at anbefalingene i boken hans ikke er direkte feil, men fungerer optimalt i kun halvparten av tilfellene. Dette basert på nyere forskning. Anbefalingene er at hvis meskingen fungerer fint og ølet smaker slik du vil, trenger du ikke vannjusteringer ;)
 
Tror mye av dataene er basert på boka til John Palmer og Gahr's egne erfaringer, hvilket jo er et meget bra grunnlag. Nå sier imidlertid John Palmer at anbefalingene i boken hans ikke er direkte feil, men fungerer optimalt i kun halvparten av tilfellene. Dette basert på nyere forskning. Anbefalingene er at hvis meskingen fungerer fint og ølet smaker slik du vil, trenger du ikke vannjusteringer ;)
Interessant, kilde?
 
Var et intervju med John Palmer, mener det var på The Brewing Network, en podcast angående vannjustering.
De to viktigste punktene var at pH kalkulasjoner basert på bryggets farge ikke er helt som beskrevet i boka, Cara og Roasted gir forskjellige bidrag selv om fargen kan være lik på vørter. Kan også være andre variasjoner, slik at teoretiske utregninger kan være mindre nyttige, selv om hovedbudskapet jo gjelder, mørkere farge gir lavere pH

Det andre var at bruk av kalk,kalsiumkarbonat ikke trekker opp pH i mesken i den grad som tidligere antatt, lite effektivt å tilsette dette direkte i mesken, løser seg ikke opp.
Dette kan delvis avhjelpes ved å løse kalken opp i kullsyrevann før den tilsettes i mesken.

Så uten måleinstrumenter blir vannjusteringer litt som å kjøre etter trafikkreglene uten å ta hensyn til at det kan være unntak i det virkelige liv.

Har du funnet fram til de riktige vannjusteringene for en gitt oppskrift, eller følger en annens oppskrift der dette er angitt så burde det jo være relativt konsistent fra brygg til brygg.

Jeg brygget en APA og tilsatte kalsiumsulfat iht. kalkulatoren nevnt her, og oppdaget senere at oppskriften til bryggeriet på samme brukte kun kalsiumklorid. Lervig Lucky Jack

Og hvorfor kalkulatoren anbefaler kalsiumkarbonat som trekker mesken opp,nuvel egentlig ikke,
mens bryggeriet tilsetter melkesyre forstår jeg heller ikke. Men det er sikkert mye jeg ikke forstår angående dette emnet ennå. Dvs. jeg skjønner den delen med melkesyre.

Og jeg har bestilt meg et pH meter, uten dette virker vannjusteringer noe vel mye kjøring med bind for øynene.
 
Sist redigert:
Fra 1.085 til 1.026.
Hva er attenuasjonen her; og hvordan ser regnestykket ut?
Har prøvd å regne på den, men får ikke mindre enn 76%
 
Tilbake
Topp