Hvordan får jeg til dette?

Heisann, jeg smakte et nytt øl i går, å fikk bakoversveis.
Tror nesten det er det beste jeg har smakt.
Weheinstephaner.
Men det jeg lurer på er hvordan få fram den fremtredene banan-smaken og ikke minst aromaen?
Håper noen har peiling på dette.

Fortsatt god påske.

De sier Weissbier er et av de enklere ølene.  :skitbra:

Malten består vanligvis av 50/50 hvete og pilsner-malt. Velg en nobel humle og tilsett kun bitterhumle til 12-18 IBU. Jeg ville mesket ved 66 grader i 1 time.  Alternativt kan du bruke 100% hvete-spraymalt. OG bør ligge mellom 1.048 og 1.052

Det aller viktigste er at du skaffer deg ordentlig Weissbier-gjær. WLP300, WLP351, Wyeast 3638 eller Wyeast 3036. Tror ikke det finnes tørrgjær som kan frembringe samme kvalitet du er ute etter. Lag en starter iht. www.mrmalty.com

En annen ting som er viktig er gjæringstemperaturen; I kontrast til hva gjær-produsentene sier bør hjemmebryggede Weissbiers gjære ved nøyaktig 17 grader. Du ønsker et subtilt innslag av banan sammen med den krydderaktige bakgrunnen; Ikke en bananarama-eksplosjon som om du er i stua til selveste onkel Tuca. Høyere temperatur = mer banan.

Weissbier er også greit å brygge hvis du har dårlig tid; De skal kunne være drikkbare med en gang de er karbonert, og du slipper å bekymre deg for klarning. Men temperaturkontroll er svært viktig med Weissbier.   

Når det gjelder temperaturkontroll: Har inntrykk av at mange på forumet har et eget kjøleskap til gjæring, men hvordan kan man kontrollere temperaturen best mulig om man ikke har sånne fasiliteter? Spesielt under stormgjæringen er jo temperaturen høyere enn lufttemperaturen, så selv om jeg har et rom på 16-17 grader vil gjæringen kanskje ligge over 20 de første dagene.

Såvidt jeg har skjønt så er temperaturkontroll blant det aller mest kritiske under bryggeprosessen bortsett fra renhold.
Og for å ha kontroll på den biten og kunne produsere repeter-bare resultater vil temperaturstyring være essensielt. Om en bruker lokalavis og finn så bør det ikke ta lang tid å finne seg en eller flere frysebokser som gies bort.
Anbefaler å ta jobben med å rigge en fryser til gjæringsbruk. Når du har det på plass så er det bare opp til deg og dine bryggelogger å lage godt øl gjentatte ganger.

Se dette innlegget ang. holdbarhet på fryseboks ved bruk som gjæringskammer og hvordan en best mulig kjører temp kontroll.

<a href="http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5989.0.html">Temepraturkontroll og holdbarhet på fryseboks</a>

Som nevnt over er Weizen ett relativt enkelt øl å lage. har du et sted med stabil tempratur på mellom 18-20 grader, skal det holde til et bra overgjæret øl.
Dette med gjæringstempratur er mest viktig ved undergjærete øl, og overgjærede øl som krever tempraturer under romtempratur.
Jeg er mer opptatt av mesketempraturen på Weizen. siste brygget havnet jeg litt lavt, og fikk ett tørt øl.
etter min oppfattelse bør en weizen ha noe restsødme.

Dette kan se ut som en grei klone-oppskrift: http://hopville.com/recipe/192523/weizen-weissbier-recipes/weihenstephaner-copy

har googlet litt, og ser at du har rett Gahr.
Like vel mener jeg Weihenstephanern har en klar smak av koriander, og en sterkere smak enn i de fleste andre tyske weizenen.
Har du da noen ide om hvor dette kommer fra? ligger alt i gjæren?

Ja, det er gjæren som er hele hemmelighet bak kryddersmaken i en weißbier. Riktig mengde, riktig temperatur og riktige sukkertyper (dvs rett mesking) er det som skal til for å få gjæren til å gi den aromaen du er ute etter. Akkurat i weißbier kan overpitching være noe du vil.unngå, ettersom det kan gi mindre ønskede estere og aromaer.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Kryddersmak i weizen (fenoler) fremheves gjerne om man kjører et stopp i meskingen på 40 C og holder en relativt lav gjæringstemperatur (rundt 17 C). Med en rast på 40 C i meskingen dannes ferulsyre, forløperen til 4-vinyl guaiacol som er et av de viktisgste fenolene som dannes av gjæren i weissbier. Ved kjølig gjæring favoriseres det fenoliske preget fremfor bananaromaen (iso-amylacetat).

Gahr skrev:
Kryddersmak i weizen (fenoler) fremheves gjerne om man kjører et stopp i meskingen på 40 C og holder en relativt lav gjæringstemperatur (rundt 17 C). Med en rast på 40 C i meskingen dannes ferulsyre, forløperen til 4-vinyl guaiacol som er et av de viktisgste fenolene som dannes av gjæren i weissbier. Ved kjølig gjæring favoriseres det fenoliske preget fremfor bananaromaen (iso-amylacetat).

:amen: Imponert!

Tilbake
Topp