Hvordan følger du med på fatbeholdningen?

Interessant å ha oversikten på en tablet. Kunne tenkt meg å ha en slik oversikt hengendes i baren, men det utgår å måtte oppdatere den manuellt.

Spørs om ikke det blir å kanibalisere et par baderomsvekter, plassere dette under fatene i baren og koble til en arduino, så gjøre vekten tilgjengelig til enhver tid fra tablet. Dette bør vel sånn noenlunde kunne regnes om til liter og gir iallfall en god indikasjon på når det nærmer seg tomt.

Hvis noen har gjort noe research innen dette, hadde det vært morsomt å høre om prosjektet. Etter litt rask googling ser det ut til at det "bare" er å koble seg på load cellene med en amplifier før arduinoen, og gjøre en rask beregning.

Det er mange som har prøvd seg på tilsvarende løsninger, men det problemet som stadig vender tilbake er "drift" på load cells over tid. Jeg har ennå ikke sett noen tallfeste hvor stor denne driften er, og hva det tilsvarer i halvlitere fra en 19L :)

Sjekker du på homebrewtalk finner du masse kreative forslag.

Dette ble et langt innlegg, men spørsmålet er i bunn og grunn om andre ser noen nytte av dette. Hvis det er flere som ønsker seg noe lignende kan jeg jo utvikle det til en webtjeneste flere kan bruke. Det vil dog kreve en del arbeid, og det gidder jeg ikke om ingen andre ser nytten. Så, what tycks?

Bruker øyne og ører (pfffffttttt...) til å finne ut hvor mye øl det er igjen i fat. Dette var imidlertid ganske stilig og hadde kanskje tatt det i bruk om det var videreutviklet. Har en iPad stående på vei inn til tapperommet uansett.

Go for it!

Har ikke merka noe drift. Er litt usikker men trodde ikke streklapper hadde noe særlig drift over tid. Er vel mer temperaturforskjell og overbelastning som kan tulle med målingene.

De har målbar drift over tid ved konstant temperatur og fuktighet også, men vet ikke hvor mye det har å si i praktisk bruk for å veie en cornelius. Derfor jeg spurte :)

Åbn døren i keggeratoren i 5+ min og du vil oppdage at det blir mye mer fuktighet/dugg på fatet i området fra veskenivå og ned enn oppover da stålet over veskenivå fortere blir varmt og du kan enkelt avlese hvor mye øl som er igjen i fatet.

Tilbake
Topp