Hvordan gjør dere rent tappekran?

Disse tappekranene som følger med til bryggselv sine bøtter, hva er den beste måten å gjøre dem rene og desinfisere på?

Jeg har en mistanke at disse har voldet mine øl skade i fortiden, og kanskje igjen er klare for utbytting, men hva er beste måten å få dem rene?

Er så billig at det vert kasta med den første tegn på misfarge

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Jeg tar de fra hverandre og koker de før de brukes. 10 minutters arbeid.

Det er det jeg og har gjort men på noen av de sitter det igjen drit som ikke vil bort. Antageligvis fordi jeg ikke har kokt de ofte nok. Kan de dynkes i varmt vann og pwb i håp om å få løsnet dette?

Har opplevd kran som knakk i gjengene og ramla av. Så har ikke kran annet enn på ett kar. Det brukes kun til å blande inn sukkerlake og tappe på flasker. Syns tappestang på heverten blir litt for peivete. Men skal du ha kran så demonter de etter hver bruk. Gjør de rene med liten flaskebørste og oppvaskmiddel før du legger de i starsan bad er mitt tips.

Før du legg kranene til lager må du fjerne all starsan. Har funne ut at plasten vert sprø når starsan tørker ut på kranene.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Kan man ta fra hverandre kranene? Har det klart for meg at jeg har gjort det en gang, men sist jeg prøvde var jeg helt sjanseløs.

Den største faren er kanskje knyttet til prøvetaking underveis i gjæringen? Om en ikke renser ut tuten med starsan etter å ha tappet ut de nødvendige milliliter, kan det bli stygt, vil jeg tro.

Jeg plukker fra hverandre krana og lar den ligge i vaskemiddel en stund. Bruker en (dedikert!!!) tannbørste inni. Så skyller jeg, og lar delene ligge nedi bøtta til neste gang. Kan ikke se antydning til skitt på dem, så de bekymerer meg lite.

(Det jeg tror jeg virkelig kan ha hatt trøbbel med, er tappestaven. Den plukker jeg nå alltid fra hverandre til minste lille del, og renser skikkelig.)

Selv så har jeg alltid spylt de rene før demontering. Demontert, lagt de i kaustisk, spylt de rene, lagt i bøtta til neste gang bøtte og kran skal brukes, og så i starsan til rett før jeg monterte i bøtta for å starsanere denne.

Vil atter en gang si hvor gull verdt det er med en hageslangepistol og kran til denne. Høyt trykk, spyler ut alt av guff.

Tilbake
Topp