Hvordan kommer du frem til din oppskrift?

Det er vel strengt tatt ikke en bok som skal blåse sokkene av deg, men mer gi deg noen "ja selvfølgelig, det var jo logisk"-øyeblikk.
 
..og det kan jo være greit å kunne gjøre noen beregninger på egenhånd fremfor software, i hvert fall forstå hvorfor ting er som det er.
 
Noe av det jeg liker aller best med denne hobbyen er at det er så uendelig mye å lære. Og jeg går kun i ølbryggingens førsteklasse!
 
Jeg går ikke med på at Designing Great Beers er noen bibel. En del av stilinformasjonen er bare tull, som at skotsk øl «skal kunne ha» et svakt røykpreg, og oppskriftsinformasjonen er hentet fra amerikanske hjemmebrygg, som gjerne er basert på de samme fordommene. (Skotsk øl har ikke røykpreg. Ikke engang fra gjæren.) Porter skal, etter bokens egen definisjon, ikke inneholde roasted barley, men det forekommer i mellom 30 og 60% av oppskriftene, for både kommersielle og hjemmebrygg. Historikken er ofte det reneste sludder. Videre gir den inntrykk av at god IPA ikke er tørrhumlet med Chinook, og det er jo direkte feil. Selvsagt skal du tørrhumle med Chinook.

Dessuten: er det noen god idé å basere en ny oppskrift på statistisk informasjon om innholdet i prisbelønte amerikanske hjemmebrygg? Særlig når amerikanske hjemmebryggere tror det er obligatorisk med krystallmalt i alt mulig. For min del mener jeg det er bedre å ta utgangspunkt i konkrete oppskrifter, sammenligne dem, smake på ølet og sette sammen nye oppskrifter etter den forståelsen du har fått av ingrediensene. Det finnes flere innfallsvinkler til godt øl innenfor hver enkelt stil, og de faller gjerne ikke på noe gjennomsnitt.

Forresten er boken utdatert. Tilgangen til både informasjon og ingredienser er så mye større nå at de fleste ikke engang ville finne på å brygge på samme måten. Se f.eks. på pilsner: de fleste hjemmebryggene i boken er ikke engang brygget med pilsnermalt. Det er jo litt teit.
 
Hvorfor er det teit? Til ales er det vel vanligere å bruke pale malt, og hjemmebrygg er nok hovedsaklig ales?

Og at en ipa MÅ tørrhumles med chinook er jo bare tull

Det er jo også ganske vanlig å si at roasted barley er ... Tja, ihvertfall en av de viktigste forskjellene mellom stout og porter, to stilarter som ellers virkelig har et flytende skille (derav oppskriftene du "klager" over antar jeg)
 
Sist redigert:
Jeg går ikke med på at Designing Great Beers er noen bibel

Det er det vel heller ingen som har sagt (her).

Det du nevner med stilarter og utdatert informasjon er vel ikke så rart når boken er skrevet i 1996, revidert i 2000. Det er 14 år siden. Han har vel tatt utgangspunkt i AHA/BJCP sine retningslinjer, og når disse er gjenstand for revisjon med jevne mellomrom (ble revidert i 1997, 1998, 1999, 2004 og 2008, samt plan om revisjon i disse dager) sier det seg selv at informasjonen blir utdatert.

Man får ikke noe bryggebibel som sådan, det faller på egen urimelighet gitt den enorme mengden informasjon dette feltet inneholder. Like fullt mener jeg at "Designing Great Beers" er et godt suppliment til en hjemmebryggers bibliotek, og (etter min mening) en av de obligatoriske bøkene.
 
Jeg tror ikke Kjetil mener at en IPA MÅ tørrhumles med Chinook,
men det er fler av oss som elsker det i en IPA, mens det virket på Ray som det er "risky business"
 
For å fortsette off topic ang. Chinook (siden jeg er Chinookens selvoppnevnte beskytter :p).

Jeg synes heller ikke den gjør seg som tørrhumle alene. Funker imidlertid knall i kok eller i tørrhumle sammen med annen humle.

My 2 cents
 
Jeg heller også mot at "Designing great beers" er litt overvurdert og gammel. Ei amerikansk bok om oppskrifter, som jeg synes er mye nyttigere, er "Radical Brewing". Den synes jeg gir mye god informasjom om råvarer og hvordan de skal brukes.
 
Enig i at Radical Brewing er en god bok, men synes Designing Great Beers tar for seg mer "basic need to know". Krype før man kan gå osv. Les begge og RDWHAHB
 
Det er det jeg mener Designing Great Beers ikke gjør særlig godt. Den både kompliserer og tilslører. På den ene siden presenterer den tall på en måte som er vanskelig å begripe, på den annen side er disse tallene ofte ikke til hjelp i det hele tatt. Den er altså ikke noen pedagogisk god innføring, og forståelsen den gir stikker heller ikke særlig dypt (og er jevnt over utdatert).

Og jada, det med at IPA skal tørrhumles med Chinook var selvsagt et tulleargument utelukkende rettet mot Odland.
 
Jeg pleier å smake på eksempler på det jeg skal lage, så researche stilen, bl.a. På byo.com for til slutt å sette sammen en oppskrift ved hjelp av alle verktøyene i Beersmith. Dette har fungert veldig bra til nå hvertfall.
 
Tilbake
Topp