Hvordan måler dere temperaturen ved sirkulasjon?

gle1

Norbrygg-medlem
Etter jeg fikk pumpe og PID styring åpner det seg nye spørsmål og problemer. Nå har jeg temperaturføleren i inntaket rett før pumpa. Det som slo meg da er at det må jo være en temperaturforskjell mellom det som skjer i mesken, og det som måles rett før pumpa. For å inne snakke om temperaturen på vannet som går i mesken. Har dere en ekstra temperaturmåling i gryta, for å så kompansere dette i PID´en? Eller er forskjellen så liten at det ikke er noe å bry seg om?

Skal du minimalisere temperatur forskjeller i mesken er det enkleste å sørge for at du ikke trenger å tilføre varme, infusjonsmesk og isolert meskekar. Skal du tilføre varme fra element så er det beste HERMS med temperaturføleren plassert etter denne. Det er iallefall min erfaring. Er varmelementet i gryta, f.eks. en kokeplate så kan det ved stegmesk godt være mere enn 78 grader i vannet umiddelbart rundt elementet, og jeg må iallefall sirkulere lenge og vel med store temperaturforskjeller i mesken underveis før det hele stabiliserer seg på ønsket temperatur. For mitt system har jeg konkludert at enten bruker jeg PID og HERMS, eller styrer det hele uten PID.

Jeg har også HERMS med temp.føler på utsiden der vørteren går inn på toppen av kjelen. I tillegg har jeg et analogt termometer midt i mesken. Disse er kalibrert opp mot hverandre og viser nøyaktig det samme, med unntak av når jeg skal opp i temperatur ved stegmesk. Ved å røre i mesken da blir temperaturen igjen tilnærmet lik til det stabiliserer seg. Jeg har isolasjon på meskekjelen for å hjelpe til med å holde stabil temp. Dette systemet gir god kontroll og ingen fare for høye temperaturer(sviing) i mesken.

Jeg varmer med 2 kw kokeplate koblet til pid med pt100, og har montert føleren i et t-ledd ved utløpet til kjelen. Resirkulerer kontinuerlig opp til autosparge øverst i kjelen. Har jevn og god temp i mesken, og ganske rask økning mellom stegene.

Jeg varmer med 2 kw kokeplate koblet til pid med pt100, og har montert føleren i et t-ledd ved utløpet til kjelen. Resirkulerer kontinuerlig opp til autosparge øverst i kjelen. Har jevn og god temp i mesken, og ganske rask økning mellom stegene.
Jeg har brukt samme oppsett, men sirkulasjon/flow igjennom maltsenga hos meg er ikke stor nok til å hindre at vørteren nederst under silbunnen blir varmere enn jeg liker med tanke på deaktivering av enzymer. Så når PID føleren i T-leddet viser 68 grader, kan det være over 80 grader under silbunnen. Dette da med 2kW under kjelen.
Dersom jeg setter et "maltrør" i meskekaret så kan jeg sirkulere raskere med noe vørter utenfor maltsengen samt større dødvolum nederst, da fungerer dette greit.

Det enkleste i mitt oppsett er likevel å røre under stegmesk i tillegg til sirkulering sålenge det ikke benyttes HERMS

Edit: å gå fra mesketykkelse 2.5l/kg til 3l/kg fungerte betydelig bedre i mitt system og løste mer eller mindre problemene med lav gjennomstrømningshastighet og varm mesk over elementet

Sist redigert:
Jeg har brukt samme oppsett, men sirkulasjon/flow igjennom maltsenga hos meg er ikke stor nok til å hindre at vørteren nederst under silbunnen blir varmere enn jeg liker med tanke på deaktivering av enzymer. Så når PID føleren i T-leddet viser 68 grader, kan det være over 80 grader under silbunnen. Dette da med 2kW under kjelen.
Dersom jeg setter et "maltrør" i meskekaret så kan jeg sirkulere raskere med noe vørter utenfor maltsengen samt større dødvolum nederst, da fungerer dette greit.

Det enkleste i mitt oppsett er likevel å røre under stegmesk i tillegg til sirkulering sålenge det ikke benyttes HERMS

Betyr det at vørteren faller med 12 grader på veien fra du henter den ut fra bunnen av kjelen til den er inne i T-leddet hvor PID-føreren sitter? Eller henter(hentet) du ikke vørter fra bunnen? Synes det hørtes ut som et drastisk tempfall!

Holder selv på med å sette opp lignende, så spør for å lære.

Andor

Jeg har en temperaturføler i T-leddet etter pumpen samt en nede ved bunn av kjelen. Begge følerne er kalibrert og viser riktig temperatur.
15050002.jpg
Det er ikke temperatur fallet i slangen/pumpen som er årsak til forskjellen. Silbunnen hos meg har 2,5-3 cm mellomrom mot kanten av kjelen, kan være varmen stiger opp der. Uansett når du sirkulerer med mye gjennomstrømning vil det danne seg prefererte kanaler i mesken slik at den under stegmesking vil ha ujamn temperatur. Samme prinsipp som hvis du ved kontinuerlig skylling skyller for raskt. Røring er da det som raskest utjamner temperaturen, ser at Storstad i sitt innlegg her over har erfart det samme selv med HERMS. Når jeg begynte å måle temperaturer med håndholdt digitalt termometer forskjellige steder i mesken ble jeg overrasket over hva forskjellene kunne være, selv om du resirkulerte med pumpe.

Om dette betyr mye/noe særlig for sluttresultatet ? Tja. Jeg har fått bra øl før jeg begynte å måle dette. Er vel svært mye annet som har større betydning. Det jeg tenker mest på er at en del av β-amylase enzymene kan bli deaktivert der det er opp mot 80 grader.
Å styre en kokeplate under et meskekar med stor termisk masse med en PID er heller ikke ideelt, derav HERMS anbefaling.
Isolerer du kjelen så trenger du ingen eller liten effekt (300W?) for å holde temperaturen under mesking. Ved stegmesking har jeg konkludert med at jeg vil røre i mesken, og da tar jeg dette steget manuelt de 10-15 minuttene det varer.

Edit: å gå fra mesketykkelse 2.5l/kg til 3l/kg fungerte betydelig bedre i mitt system og løste mer eller mindre problemene med lav gjennomstrømningshastighet og varm mesk over elementet

Sist redigert:
Jeg kjøper et slags Herms opplegg. Jeg måler kontinuerlig temperatur på utløpet fra meskekar, innløpet samt tre forskjellige steder i mesken. ved hjelp av en Arduino så regulerer jeg temperaturen inn i meskekaret ut fra temperaturen i mesken. Jeg sirkulerer ganske hurtig, men opplever ikke store temperaturforskjeller i mesken, og jeg rører ikke ved stegmesking. Jeg kan endre temperaturen ved stegmesking på få minutter, og har selvfølgelig en forbigående temperaturforskjell fra topp til bunn ifm dette, men det jevner seg fort ut.

Har en Herms med pt-100 på utløpet med kort og tykkvegget slange fra utløpet og til kjelen.

Har justert offset i PIDen til å gjøre slik at ønsket mesketemperatur er korrekt i kjelen, og ikke ved ved utløpet av hermsen.

Slenger meg på her med noen målinger:

Boilermaker 10G med resirkulering via autosparge. Ca 4 liter/min.
PID-regulering via en 2 kW varmeplate begrenset til 900 W og en Pt100-sensor i et T-ledd etter kulekran.
Målingene viser temperatur målt på forskjellige steder under et trinn fra 65 til 69 oC ved bruk av 20 liter vann. Kjele er isolert og det er brukt korte isolerte slanger.

Siden man ikke kontrollerer mot temperaturen midt i kjelen får man et forløp som vist under. Det tar litt tid til alt vannet er varmet opp til en ny likevekts-temperatur. Jeg har valgt en kalibreringsfaktor for Pt100-sensoren som gir en temperatur litt under og litt over ønsket temperatur for vanlige mesketider.

Oppvarmingshastigheten er rundt 1/2 oC/min. Det er nok lurt å ikke guffe på for mye, slik at vørteren bare blir varmet noen få grader på vei ut av kjelen. Det er jo også slik at hele temperaturforløpet er med på å forsukre stivelsen når amylase-enzymene er aktive, ikke bare de faste temperatur-trinnene.

Kjele kalibrering.jpg

Mine utfordringer med for høy temperatur rundt varmeelementet under stegmesking (Kokeplate under meskekjelen med silbunn,RIMS kan du si) forsvant med å gå fra mesketetthet 2.5 til 3. Da fikk jeg betydelig økt resirkuleringshastighet og jamnere temperatur.

Ok. Jeg pleier å bruke 3,5 l/kg ved OG rundt 1.050. Gir mer en nok vann til skylling og effektiviteten blir høyere med en tynnere mesk.

Tilbake
Topp