Hvordan øke mengden <edel vare> på flaske med Speidel 20 liter ?

Et typisk Speidel brygg hos meg brygges med ca. 5 kg malt, skyller med 5 - 7 liter, helt til vørteren står helt opp til bunnen på maltrøret.
Under kok fyller jeg gjerne på 2 - 4 liter for f.eks å ende på OG 1050.
Likevel - etter flasking ender jeg vanligvis på under 30 flasker, dvs 14 - 16 liter  :(

Hva bør jeg justere for å øke antall liter som jeg produserer med Speidel ?

Antar alternativene mine er:
1. Mer malt - opp til 6 kg max ?
2. Tippe speidel når jeg heller vørter i gjæringsdunk for å få med noen liter ekstra ? Dette gjør jeg ikke i dag for jeg ønsker ikke vørter med mye "slagg".
Jeg tipper heller ikke Speidel gjæringsdunk når jeg tapper for karbonering/flasking da jeg ikke ønsker å få for mye gjær i flaskene.

Ser av tråden at dere klarer å få 25 - 30 liter, dvs 10 liter mer enn ett av mine standard brygg  :eek:
Jeg kommer til å øke maltmengden i mitt neste brygg slik at jeg får økt OG, og kan tilsette mer værske. Jeg skal også begynne å regne litt mer på utbytte for å sjekke ut om meskingen min er effektiv.
Er det noen andre triks i ludo som jeg ikke har tenkt på som dere evt. kan dele med meg ? Utenom å brygge svakere øl naturligvis...  :angel:
 
Har bare 50 literen men det er jo mye som blir det samme uansett.
Du kan sikkert bruke 6 Kg malt, men min erfaring er at det krever lengre mesketid. Ligger selv på mellom 75 og 90 minutter mesketid.
Du kan skylle med mere vann, men vørteren blir jo noe svakere da.
Du må nok tippe Speidelen over for å tømme den mest mulig, du skal ikke være så redd for bunnfallet siden det vil bunnfelle i gjæringskar uansett. Du får mange liter på denne måten.
Du bør også tippe gjæringsdunkene på slutten når du flasker, men du kan eventuelt merke disse flaskene og være forsiktig med dem når du drikker dem, gjæren du får med vil bunnfelle etter en tid uansett.
Jeg kjører 50 literen med opptil 75-80 liter ferdig øl med en styrke på rundt 5%.
 
Halland skrev:
Et typisk Speidel brygg hos meg brygges med ca. 5 kg malt, skyller med 5 - 7 liter, helt til vørteren står helt opp til bunnen på maltrøret.

Bruker samme prosedyre så langt på min 20l... Du sier ikke noe om hvor mye vann du starter med, men jeg fyller til øverste merke som skal være ca. 27l.

Halland skrev:
Under kok fyller jeg gjerne på 2 - 4 liter for f.eks å ende på OG 1050.

Jeg fyller aldri under kok... beregner fordamping i bryggesoftware, og det stemmer ganske bra.

Halland skrev:
Hva bør jeg justere for å øke antall liter som jeg produserer med Speidel ?
Antar alternativene mine er:
1. Mer malt - opp til 6 kg max ?
2. Tippe speidel når jeg heller vørter i gjæringsdunk for å få med noen liter ekstra ? Dette gjør jeg ikke i dag for jeg ønsker ikke vørter med mye "slagg".
Jeg tipper heller ikke Speidel gjæringsdunk når jeg tapper for karbonering/flasking da jeg ikke ønsker å få for mye gjær i flaskene.

Jeg ser poenget med å øke maltmengde om du ikke ønsker å tippe Speidelen, men etter min erfaring er det uproblematisk. Jeg benytter en strøken teskje irish moss siste 15 min. av kok, og om du lar vørteren hvile litt etter kjøling bunnfeller det meste. Når du tipper ser du fort når det begynner å komme trub i innløpet til kranen. Noe kommer med uansett, men det bunnfeller i gjæringskaret. Jeg tipper også gjæringskaret til jeg ser gjær/trub nærmer ser innløpet. Med denne metoden får jeg ca. 20l som er det et fat rommer.
 
Tilbake
Topp