Hvordan resirkulerer dere vørter med pumpe?

Noe man bør gjøre er vel å skylle igjennom pumpa med varmt vann etter endt bruk. Det er jo som regel bare sukker, med mindre man har fått noe korn inni der.
 
Det fungerte som juling. Jeg brukte riktignok den lille pumpa, men hva overrislingsmanifolden gjelder så gikk 5 av 28 hull tett. Jeg feiget ut litt først og forlaufet 6 liter manuelt før jeg satte inn pumpa.

Og, jeg tok visst feil. Det kommer en del store chunks ut gjennom manifolden min, derfor manuell vorlaufing først. Har aldri fått så klar vørter før, så dette er tommel opp og feiring med en brigg :)
 
Er det viktig at strømadapteret har samme ampere som pumpa?
På pumpa mi står det 1.05A  Lurer på om jeg kan bruke et adapter fra noe datagreier som det står 500 mA på?
 
Tim skrev:
Er det viktig at strømadapteret har samme ampere som pumpa?
På pumpa mi står det 1.05A  Lurer på om jeg kan bruke et adapter fra noe datagreier som det står 500 mA på?
Nei det kan du ikke. Strømforsyningen må kunne levere minimum like mye som pumpen trekker.
 
Hannaas skrev:
Tim skrev:
Er det viktig at strømadapteret har samme ampere som pumpa?
På pumpa mi står det 1.05A  Lurer på om jeg kan bruke et adapter fra noe datagreier som det står 500 mA på?
Nei det kan du ikke. Strømforsyningen må kunne levere minimum like mye som pumpen trekker.
Ok, men betyr det at det er greit om adapteret har endel høyere ampere?  Har en på 5 ampere også.
 
Tim skrev:
Hannaas skrev:
Tim skrev:
Er det viktig at strømadapteret har samme ampere som pumpa?
På pumpa mi står det 1.05A  Lurer på om jeg kan bruke et adapter fra noe datagreier som det står 500 mA på?
Nei det kan du ikke. Strømforsyningen må kunne levere minimum like mye som pumpen trekker.
Ok, men betyr det at det er greit om adapteret har endel høyere ampere?  Har en på 5 ampere også.

Ja, regner med det er snakk om en vanlig spenningsforsyning, som leverer f. eks. 12V DC. Så lenge den kan levere mer strøm enn du behøver er du på trygg grunn.
 
Med solar project-pumpe, hvordan regulerer man væskestrømmen? Med senking av spenningen på pumpa og/eller innkniping på utslangen?
 
Rolv Bruun skrev:
Med solar project-pumpe, hvordan regulerer man væskestrømmen? Med senking av spenningen på pumpa og/eller innkniping på utslangen?

Selv bruker jeg et adapter med regulerbar spenning.  7.5 9 og 12v. Ikke trinnløst som du kan få ved å knipe ut-slangen. Men funker helt fint. Kostet 7 dollar levert på ebay.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Resirkulerer dere hele mesketiden når dere bruker pumpe eller bare slutten? Vil dette høyne eller minke meskeeffektivitet i noen grad?
 
kimmern skrev:
runarstock skrev:
Impelleren er det skovelhjulet som driver væsken ut. Pumpa ver beregnet på vann, men godkjent på over 100°C. Muligens var ikke rengjøringen god nok etter hvert bruk...

Har du pløvd å la det stå varmt vann i pumpa før du prøver å starte den? Kan hende eventuell stiv vørter smelter og pumpa går igjen. Har opplevd det samme.

Jeg plukket den fra hverandre og vasket alt, men den so bare å dirret..
 
Rolv Bruun skrev:
Med solar project-pumpe, hvordan regulerer man væskestrømmen? Med senking av spenningen på pumpa og/eller innkniping på utslangen?

Brukte kuleventil på utgangen av pumpa. Det fungerte brillefint.
 
Tilbake
Topp