Hvordan resirkulerer dere vørter med pumpe?

Jeg har sett meg lei på å gjøre dette manuelt så jeg venter nå på to nippler fra langtvekkistan til pumpa mi.

Planen er å bruke overrislingsmanifolden som retur. Jeg kan ikke tenke meg at dette er dumt, men er det noen bedre måter, som også er simple å gjøre det på? Jeg tenker at det er teit å ha en pissestråle rett ned i mesken da dette vil forstyrre senga.

Så planen er å rute pumpa tilbake til overrislingsmanifolden. Er det noen ulemper med dette?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Jeg dekker bare toppen av mesken med et stykke alufolie som jeg legger slangen oppå. Enkelt og greit. Ser nok ikke veldig bling ut, men det funker :)
 
Før jeg laga min overrislingsmanifold brukte jeg også alufolie, dekket hele meskekaret men bretta folien mangedobbel og hakket en liten million hull i den først slik at den ble godt perforert.
 
Sverre K skrev:
Før jeg laga min overrislingsmanifold brukte jeg også alufolie, dekket hele meskekaret men bretta folien mangedobbel og hakket en liten million hull i den først slik at den ble godt perforert.

Så dvs at overrislingsmanifold er tommel opp? Eneste jeg kan se for meg er at vørteren er tjukkere enn vann, som overrislingsmanifolden egentlig er laget for. Men regner med at det finner jeg ut av med tid. Er så og si ingen av de større kornbitene som slipper gjennom manifolden uansett.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Miguel skrev:
Jeg har sett meg lei på å gjøre dette manuelt så jeg venter nå på to nippler fra langtvekkistan til pumpa mi.

Planen er å bruke overrislingsmanifolden som retur. Jeg kan ikke tenke meg at dette er dumt, men er det noen bedre måter, som også er simple å gjøre det på? Jeg tenker at det er teit å ha en pissestråle rett ned i mesken da dette vil forstyrre senga.

Så planen er å rute pumpa tilbake til overrislingsmanifolden. Er det noen ulemper med dette?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Jeg har tenkt på akkuat det samme, og har bestilt pumpe fra Ebay.
Men er det ikke stor fare for at overrislingsmanifolden vil tette seg?
Jeg tenker at det vil skje, og at jeg heller bør ha 2-3 cm nivå over maltsengen og "spyle" over alufolien som jeg gjør manuelt.
 
runarstock skrev:
Partiskyller her forresten.

Jeg har også partiskylt de tre siste gangene. Men har nå funnet ut at jeg tror ikke jeg sparer mye tid på det. Man må jo vorlaufe tre ganger (mesk, skylling og skylling). Istedenfor å gjøre det en gang.  Dessuten så bruker jeg manifold så det er en gevinst der ifht å bruke f.eks bazooka. Utvekslet noen ord med "Mr. Batch Sparge" Denny ettellerannet, som holdt en høy fane for partiskylling, men nei. Har manifold og drar heller og slår noen baller på drivingrangen mens jeg skyller :)

Dette ble veldig OT, men hvis du ser en ball du kan spille på mtp skylling så var det meningen :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Tim skrev:
Miguel skrev:
Jeg har sett meg lei på å gjøre dette manuelt så jeg venter nå på to nippler fra langtvekkistan til pumpa mi.

Planen er å bruke overrislingsmanifolden som retur. Jeg kan ikke tenke meg at dette er dumt, men er det noen bedre måter, som også er simple å gjøre det på? Jeg tenker at det er teit å ha en pissestråle rett ned i mesken da dette vil forstyrre senga.

Så planen er å rute pumpa tilbake til overrislingsmanifolden. Er det noen ulemper med dette?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Jeg har tenkt på akkuat det samme, og har bestilt pumpe fra Ebay.
Men er det ikke stor fare for at overrislingsmanifolden vil tette seg?
Jeg tenker at det vil skje, og at jeg heller bør ha 2-3 cm nivå over maltsengen og "spyle" over alufolien som jeg gjør manuelt.

Vel. Alle hullene ser jeg på som svært lite sannsynlig at kan tette seg. For min del så har jeg sett på hva som kommer gjennom manifolden min, og det er i største fall biter på ca en millimeter. Jeg har trua, og det burde du ha og :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Miguel skrev:
runarstock skrev:
Partiskyller her forresten.

Jeg har også partiskylt de tre siste gangene. Men har nå funnet ut at jeg tror ikke jeg sparer mye tid på det. Man må jo vorlaufe tre ganger (mesk, skylling og skylling). Istedenfor å gjøre det en gang.  Dessuten så bruker jeg manifold så det er en gevinst der ifht å bruke f.eks bazooka. Utvekslet noen ord med "Mr. Batch Sparge" Denny ettellerannet, som holdt en høy fane for partiskylling, men nei. Har manifold og drar heller og slår noen baller på drivingrangen mens jeg skyller :)

Dette ble veldig OT, men hvis du ser en ball du kan spille på mtp skylling så var det meningen :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Klart, hver man sin metode. Det var bare for å forklare hvorfor jeg bare legger en alufoliebit i boksen. ved partiskylling er ikke jevn distribusjon over maltsenga noe emne å tenke så mye på.
 
runarstock skrev:
Miguel skrev:
runarstock skrev:
Partiskyller her forresten.

Jeg har også partiskylt de tre siste gangene. Men har nå funnet ut at jeg tror ikke jeg sparer mye tid på det. Man må jo vorlaufe tre ganger (mesk, skylling og skylling). Istedenfor å gjøre det en gang.  Dessuten så bruker jeg manifold så det er en gevinst der ifht å bruke f.eks bazooka. Utvekslet noen ord med "Mr. Batch Sparge" Denny ettellerannet, som holdt en høy fane for partiskylling, men nei. Har manifold og drar heller og slår noen baller på drivingrangen mens jeg skyller :)

Dette ble veldig OT, men hvis du ser en ball du kan spille på mtp skylling så var det meningen :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Klart, hver man sin metode. Det var bare for å forklare hvorfor jeg bare legger en alufoliebit i boksen. ved partiskylling er ikke jevn distribusjon over maltsenga noe emne å tenke så mye på.

Selvsagt. Jeg håpet litt på at du kanskje hadde et triks på lager jeg ikke hadde tenkt på :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Miguel skrev:
Tim skrev:
Miguel skrev:
Jeg har sett meg lei på å gjøre dette manuelt så jeg venter nå på to nippler fra langtvekkistan til pumpa mi.

Planen er å bruke overrislingsmanifolden som retur. Jeg kan ikke tenke meg at dette er dumt, men er det noen bedre måter, som også er simple å gjøre det på? Jeg tenker at det er teit å ha en pissestråle rett ned i mesken da dette vil forstyrre senga.

Så planen er å rute pumpa tilbake til overrislingsmanifolden. Er det noen ulemper med dette?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Jeg har tenkt på akkuat det samme, og har bestilt pumpe fra Ebay.
Men er det ikke stor fare for at overrislingsmanifolden vil tette seg?
Jeg tenker at det vil skje, og at jeg heller bør ha 2-3 cm nivå over maltsengen og "spyle" over alufolien som jeg gjør manuelt.

Vel. Alle hullene ser jeg på som svært lite sannsynlig at kan tette seg. For min del så har jeg sett på hva som kommer gjennom manifolden min, og det er i største fall biter på ca en millimeter. Jeg har trua, og det burde du ha og :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
Haha ja du sier noe..  Kanskje lurt å resirkulere et par liter manuelt da for å få vekk de verste bitene, før en starter pumpa.  Kan jo være at jeg har litt grovere riller i min meskemanifold, men jeg syns det er endel grove biter som kommer gjennom.  (For min del så har jeg mindre hull i overrislingsmanifolden da det er en ferdig sak fra Homebrewstuff).
 
Hvor mange liter i minuttet resirkulerer dere som bruker pumpe?

Jeg prøvekjørte min nå og på 7.5v (minste innstillingen på adapteret) så tok den ca 5 liter i minuttet. Syntes det virket litt voldsomt, men jeg vet egentlig ikke.

Bruker da en 34 liters kjøleboks og bruker vel 4.5-6.5 kilo Malt med 2.5 liter/pr kilo under mesking.

*Edit: Kom på at jeg har en liten pumpe til. Den tar 1.25 liter per minutt. Jeg vil anta at det er denne jeg bør bruke?
 
Miguel skrev:
Tim skrev:
Miguel skrev:
Jeg har sett meg lei på å gjøre dette manuelt så jeg venter nå på to nippler fra langtvekkistan til pumpa mi.

Planen er å bruke overrislingsmanifolden som retur. Jeg kan ikke tenke meg at dette er dumt, men er det noen bedre måter, som også er simple å gjøre det på? Jeg tenker at det er teit å ha en pissestråle rett ned i mesken da dette vil forstyrre senga.

Så planen er å rute pumpa tilbake til overrislingsmanifolden. Er det noen ulemper med dette?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Jeg har tenkt på akkuat det samme, og har bestilt pumpe fra Ebay.
Men er det ikke stor fare for at overrislingsmanifolden vil tette seg?
Jeg tenker at det vil skje, og at jeg heller bør ha 2-3 cm nivå over maltsengen og "spyle" over alufolien som jeg gjør manuelt.

Vel. Alle hullene ser jeg på som svært lite sannsynlig at kan tette seg. For min del så har jeg sett på hva som kommer gjennom manifolden min, og det er i største fall biter på ca en millimeter. Jeg har trua, og det burde du ha og :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Hva slags pumpe bestilte du? Jeg skal sette en lager idag og det blir første gjennomkjøring. Som vanlig så tenker jeg at Kraften i Murphys lov står sterkt. Jeg bestemte meg for å bruke den minste av pumpene mine, så nå ble jeg mer bekymret for at den skal gå tett, da det er en bitteliten rakker. Hullene jeg laget i overrislingsmanifolden er 1.5mm.
 
Jeg kjøpte meg ei pumpe hos Katla. speideltype. Har hatt noen utfordringer med den for å få den til å gå skikkerlig, men nå ser det ut som at jeg har skjønt hvordan jeg skal bruke den. Hadde en solar projectpumpe som funka veldig bra, på 5 brygg, så sto impelleren bom fast.
 
runarstock skrev:
Jeg kjøpte meg ei pumpe hos Katla. speideltype. Har hatt noen utfordringer med den for å få den til å gå skikkerlig, men nå ser det ut som at jeg har skjønt hvordan jeg skal bruke den. Hadde en solar projectpumpe som funka veldig bra, på 5 brygg, så sto impelleren bom fast.

Jeg aner ikke hva en impeller er.. Men vet du hvorfor den stoppet? Malt i pumpa? Dårlig bygget?
 
Impelleren er det skovelhjulet som driver væsken ut. Pumpa ver beregnet på vann, men godkjent på over 100°C. Muligens var ikke rengjøringen god nok etter hvert bruk...
 
runarstock skrev:
Impelleren er det skovelhjulet som driver væsken ut. Pumpa ver beregnet på vann, men godkjent på over 100°C. Muligens var ikke rengjøringen god nok etter hvert bruk...

Har du pløvd å la det stå varmt vann i pumpa før du prøver å starte den? Kan hende eventuell stiv vørter smelter og pumpa går igjen. Har opplevd det samme.
 
Tilbake
Topp