Problem med ny grainfather

La inn denne meldingen på facebook-gruppen for GF i Norge i går, men vet ikke helt om jeg fikk de svarene jeg trenger. Er det noen her som har vært borti noe lignende og kan gi meg noen gode råd?


"Kjøpte meg en grainfather i går. Skulle ta en vask av den i dag for å forberede brygg. Startet bra, men synes at pumpa var litt treig med å ta inn vann. Starter å pumpe etter kanskje 5-10 sek.

Gikk deretter greit til jeg skulle bytte for å kjøre vann igjennom kjøleren, da fikk den ikke tatt inn vann men gikk "tørr". Byttet tilbake og fikk fortsatt ikke inn vann. Kjørte litt vann med hageslangen i retur for å få ut evt luft av systemet. Startet da opp igjen, for å få de samme problemene ved neste pumpestans/ start. Har en mistanke om at det er noen av pakningene som ikke tetter skikkelig da det ble bedre en stund etter at jeg tok de av og satte de på igjen.

Noen andre som har opplevd dette? Evt forslag til løsning. Kan ikke bruke maskina så lenge jeg vet om pumpa ikke starter å ta inn vann etter en kort stopp..."

Min teori er at det har noe med pakninger i "pipa" å gjøre. Kanskje det mangler noen fra fabrikk? Hvor mange pakninger og hvor skal de være i pipa?



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg syns ofte pumpa drar tørr først, men at den alltid kommer hvis jeg skrur den av og så på igjen. Hvorfor veit jeg ikke, men så lenge det funker hver gang har jeg ikke feilsøkt noe videre heller.
 
Da veit jeg ikke. Vår begynner alltid å flytte væske hvis den blir skrudd av et øyeblikk og så på igjen.
 
En kort oppdatering. O-ringene på clas løste bare problemet en kort stund. Venter på hjelp fra selger nå.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg syns ofte pumpa drar tørr først, men at den alltid kommer hvis jeg skrur den av og så på igjen. Hvorfor veit jeg ikke, men så lenge det funker hver gang har jeg ikke feilsøkt noe videre heller.
Da veit jeg ikke. Vår begynner alltid å flytte væske hvis den blir skrudd av et øyeblikk og så på igjen.

Jeg også skrur pumpa av og på igjen om den pumper litt lite. Men jeg har et nytt spørsmål jeg håper noen kan svare på. Den gjelder kokeprosessen: Hei. Jeg har nettopp kjøpt meg en Grainfather Connect og brygget et par brygg på den allerede. Bruker appen på smarttelefonen. Alt virker veldig bra, men jeg har et lite problem under kokeprosessen. Det koker litt for mye synes jeg. Target temp og aktuell temp står på 100 grader. Det koker og selv om det koker ganske voldsomt står elementet og viser heat 100% hele tiden. Ble fortalt at når 100 grader oppnås under koking skal det være mulig å justere ned effekten på varmeelementet men det finner ikke jeg ut av. Noen som kan gi meg noen tips her. Akkurat nå føler jeg at jeg må sitte å passe på under hele kokeprosessen. Av og til må jeg sette ned tempen til 99 grader for å få det hele til å roe seg litt om det nesten koker over.
 
Tilbake
Topp