Hvordan ser Humle planten din ut.?


Min bar heller ikke noen kongler første året. I fjor fikk jeg litt. Det blir nok semmert i år. Varmen og tørken gjør at den ser litt trist ut. Satser på bedre stell til neste år.... Vri-asken jeg er så stolt av midt på plenen ser ut som en ørkenplante, men den skal visstnok tåle det.

Sabeltann
Hei, har du en avlegger jeg kan få kjøpt, ring på 92448637
 
Skal du ha kun røtter eller i potte? Jeg skal blir værende i Mogreina på mandag kveld. Eventuelt kan jeg sende med posten.
 
Så ikke meldingen før nå. Har allerede lovet bort 2 avleggere som jeg skal ta en av dagene, selv om det er ideelt før det spirer og gror og har ikke lyst å tynne den mere.

Sabeltann
 
Min bar heller ikke noen kongler første året. I fjor fikk jeg litt. Det blir nok semmert i år. Varmen og tørken gjør at den ser litt trist ut. Satser på bedre stell til neste år.... Vri-asken jeg er så stolt av midt på plenen ser ut som en ørkenplante, men den skal visstnok tåle det.

Sabeltann
Hei, har du humle plante jeg kan få avlegger av. Jeg bor på Blaker. Fint om vi kan ringes tlf 92448637
 
Jeg var så heldig og fikk to avleggere av mikrobrygger Zanity (Drøye Bakker Mikrobryggeri) i vår.

Satte dem først i vann, men plantene slet nok litt, siden de ikke slo rot. De vokste likevel litt under denne fasen. Jeg prøvde også å kutte dem på nytt rett under "leddet", siden det visstnok er her røtter potensielt kommer ut. Etter to-tre uker i vann uten resultater tok jeg en råsjanse og plantet dem i jord. Begge hadde da begynt å bli slappe i fisken, så det var vinn eller forsvinn nå! Jeg fikk tips om å plante dem helt inntil potteveggen og vanne hyppig for å stimulere til rotdannelse.

Den ene daua helt, mens den andre nå har begynt å friskne til. Noen nye skudd har til og med kommet :)
2015-07-02 08.43.31.jpg
Nå er jo planten temmelig sent ute for sesongen, så jeg satser på å la den stå i vinduskarmen til den evt skulle gro seg sterkere.

Noen som har erfaringer og tips fra planting av avleggere?
 
Her er min Cascade, som ble plantet ut etter påske. I utgangspunktet vel ikke egnet som potteplante, men i 40 liter jord bør den ha stor nok plass for min del.

Planten liker virkelig at sommeren har kommet!

Jeg har prøvd å ta toppstikling (heter det det?) selv flere ganger. Stiklingene overlever i vann og i fuktig jord, men har sett lite til rotdannelse så langt. Også jeg er interessert i tips om hvordan man best tar stiklinger.
 

Vedlegg

  • IMG_20150704_102942.jpg
    IMG_20150704_102942.jpg
    117,4 KB · Sett: 99
Her er min Cascade, som ble plantet ut etter påske. I utgangspunktet vel ikke egnet som potteplante, men i 40 liter jord bør den ha stor nok plass for min del.

Planten liker virkelig at sommeren har kommet!

Jeg har prøvd å ta toppstikling (heter det det?) selv flere ganger. Stiklingene overlever i vann og i fuktig jord, men har sett lite til rotdannelse så langt. Også jeg er interessert i tips om hvordan man best tar stiklinger.

Jeg er ikke ekspert, men min mor pleide å lage et avtrekk, piletre kvister i vann (noen timer?). Som biolog er det fornuft i det, da piletre inneholder et enzym som promoterer rotvekst. Et forslag ihvertfall.
https://en.wikipedia.org/wiki/Willow_water

PS: kunne også veldig gjerne tenke meg stiklinger av Cascade dersom du eller noen andre på forumet har det, og kan sende til Oslo?
 
Tilbake
Topp