Hvordan skal jeg coldcrashe pilsen min?

På hvilken temperatur og hvor lenge? den skal karoboneres på flaske.

Det er tiden for å gjøre dette i dag, men jeg har lest man ikke skal sette den rett ned til ønsket temperatur?? Hvis jeg må gjøre det stegvis så kommer jeg litt i tidsklemma ift å få flasket den, så kan jeg dra den rett ned på 4-5 grader i to dager for eksempel?

Jeg har dratt den så raskt som mulig ned mot 0 grader uten å ha opplevd problemer med det, om det er den riktig måten vet jeg ikke :)

Sent fra min E6653 via Tapatalk

På hvilken temperatur og hvor lenge? den skal karoboneres på flaske.

Det er tiden for å gjøre dette i dag, men jeg har lest man ikke skal sette den rett ned til ønsket temperatur?? Hvis jeg må gjøre det stegvis så kommer jeg litt i tidsklemma ift å få flasket den, så kan jeg dra den rett ned på 4-5 grader i to dager for eksempel?
Har lest flere steder inne her at det skal gjøres gradvis for å ikke sjokke gjæren, da det kan utvikle temperatursjokkproteiner. Etter hva jeg har lest i Yeast-boka er det kun relevant mtp gjenbruk av gjær, og at det ikke vil påvirke smaken noe.

Har lest flere steder inne her at det skal gjøres gradvis for å ikke sjokke gjæren, da det kan utvikle temperatursjokkproteiner. Etter hva jeg har lest i Yeast-boka er det kun relevant mtp gjenbruk av gjær, og at det ikke vil påvirke smaken noe.

Jeg hadde faktisk tenkt å bruke den på nytt... I mitt hode bør det gå bra å kjøle den ned til kjøleskapstemperatur, det er jo det man gjør når man vasker gjær til vanlig?

Skal du gjenbruke den så hvorfor ikke la den stå i primærkaret til tidsklemma er over?
Kanskje ikke så viktig hvis du lager ny starter men uten starter hadde jeg tatt temperaturen gradvis nedover.

Er lagergjær annerledes enn ale gjær ift dette? For jeg har satt ale gjær rett inn i kjøleskap fra romtemperatur og det gikk helt fint ift gjenbruk.

Vet ikke. Men en ale har kanskje litt mer å gjemme seg bak enn en ren pils. Og temperatur og mengde/rate er normalt annerledes.
Jeg sier ikke at det ikke går men tviler på at det er optimalt.
-Jeg har også gått på tynn is og det gikk bra. Men å anbefale det er noe annet:)

Vet ikke. Men en ale har kanskje litt mer å gjemme seg bak enn en ren pils. Og temperatur og mengde/rate er normalt annerledes.
Jeg sier ikke at det ikke går men tviler på at det er optimalt.
-Jeg har også gått på tynn is og det gikk bra. Men å anbefale det er noe annet:)

Veldig sant. Takk for rådet, jeg kommer nok til å gjøre det som er enkelt, og sette den på 5 grader når vi drar for helgen sånn at jeg kan flaske når vi kommer hjem på søndag. Det kan fort bli en uke ekstra på dunken hvis ikke og det har jeg ikke tålmodighet til rett og slett:)

Tilbake
Topp