Hvorfor insisterer vi på at det er lett å brygge godt øl?

Det kan virke som om enhver introduksjon til faget inneholder floskelen 'det er lett å brygge godt øl'. Allikevel sitter jeg her etter tretten brygg, og utfordringen virker ikke spesielt mye lettere enn å lære seg et instrument. Jeg har pløyd gjennom bryggelektyre og forum, podcaster og youtube-klipp. Jeg har investert omlag 60k i et trekjeles bryggeri i 304-stål som (nesten) ned til minste detalj er næringsmiddelgodkjent. Under bryggingen PID-regulerer jeg temperaturene til pinlig nøyaktighet mens jeg sørger for å treffe riktig på verdier som gravity og boil off. Under gjæring står ølet mørkt med ± 1° svingning og det ferdige produktet overføres til fat nærmest uten kontakt med oksygen. Etter anvisning fra BCS tvangskarboneres ølet, og settes til modning i henhold til oppskrift. Alt dette, og fremdeles ikke et eneste brygg jeg har vært fornøyd med. Vi har ikke vært spesielt plaget med infeksjon, og tilbakemeldingen fra andre har vært udelt positiv, men jeg er ikke i tvil om at ølet vårt står klart tilbake for kommersielle ales.

Jeg hadde selvsagt ikke forventet noe annet. Jeg har beskjedne tretten brygg bak meg, og forstår at brygging er et fag som på lik linje med alt annet må læres fra bunnen. Det er derfor jeg rynker litt på nesen over at godt øl skal være så enkelt å få til. Middelmådig øl er nemlig ikke et fenomen som jeg alene er plaget med. Nærmest ethvert hjemmebrygg jeg smaker har helt klare mangler i forhold til godt øl. For vår del har produksjonen for det meste dreid seg om britiske ales, og jeg forstår at det er en del faktorer med cask og håndpumpe som vi ikke klarer å emulere med vanlig tappeanlegg, men jeg tror allikevel ikke at det er her feilen ligger. Derimot tror jeg øvelse gjør mester.

Jeg vil avslutte med å si at jeg ikke ser på meg selv som spesielt kresen. Jeg har aldri deltatt i dommerkurs, og kjøper vanlig industripils rett som det er. Allikevel mener jeg å ha et smaksapparat som klart er uenig i påstanden om at det er lett å brygge godt øl. Det kan da ikke bare være meg?
 
Jeg finner det også lettere å brygge Amerikanske, og tyngre øl. Har utsatt de Britiske, men starter en runde nå i høst - så får vi se om det blir øl, eller godt øl...
 
Jeg ser at jeg har vært uryddig med pronomen og må presisere at jeg selvsagt ikke har brukt 60k på bryggeutstyr. Bryggeriet er et tremannsprosjekt, og totalen deles likt mellom de tre involverte.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
 
Det er forskjell på godt øl og perfekt øl
Jeg brygger stort sett godt øl, ofte kjempe godt øl, men aldri 100% perfekt slik jeg vil ha det
Og jeg bruker ikke store summer på utstyr,
men tror det er et poeng som msevland sier at engeske session ales som bitter er vanskligere
å få til en amerikanske bomber
 
Tja ... kommersielle ales er jo så mangt. Flere av våre brygg er helt klart (110% subjektivt) bedre enn mange kommersielle øl. Men så er svært mange kommersielle øl også bedre en flere av våre brygg.

Vi har også investert mye i bryggeriet - men det er jo ikke først og fremst for å lage bedre øl. Veldig godt øl kan du lage med en kjele, en pose, komfyr, og et gjæringsspann. Utstyret er kjøpt for å kunne gjøre prosessen repetitiv. Å kunne lage akkurat samme ølet som forrge gang. Og for at prosessen skal gå fortere. Og fordi det er moro i seg selv.

God oppskrift, rette temperaturer (ca), rette mengder (ca), renslighet (virkelig) og tålmodighet. Hvordan kan det IKKE bli veldig godt øl? Er klar over at det er mye som kan gå galt, men har man kontroll på renslighet, rimelig kontroll på meske- og gjæringstemp, gjærmengder og oksygen, så blir det vel bra?
 
For min del, er det enkelt å brygge godt øl. Det er hva jeg subjektivt synes er godt øl, og subjektivt bedre/like godt som alt du kan plukke opp på den lokale Kiwi eller Coop. Hva andre hadde ment, har jeg ikke peiling på, bortsett fra kolleger og venner som synes det er alt fra forferdelig, til fantastisk. Heldigvis brygger jeg for min egen del, så når jeg er fornøyd, så er jeg happy.

På en annen side, så synes sikkert Aune Sand han er en fantastisk filmskaper. Så betegnelsene blir rent subjektivt. Så jeg står fast ved at det er enkelt og brygge godt øl :p
 
Jeg mener som @loebrygg : Det er lett å brygge godt øl, men vanskelig å brygge øl som blir nøyaktig som intendert.

red.: For min del løser jeg det problemet med å brygge uten helt klare mål. Som regel tester jeg ut et eller annet, mer for å se hva som skjer enn for å forbedre noe siden forrige gang.
 
Har dere brygget en utprøvd og utviklet kloneoppskrift av en ale dere virkelig liker?
Kan være dere får en lite hint om hva dere eventuelt gjør feil.
 
Det oftest når jeg brygger kloner at det blir veldig godt, men ikke helt likt, samme klasse ja


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Personlig er jeg (ubevisst) mer kritisk til eget brygg enn kjøpeøl. Av og til, når jeg drikker kjøpeøl, så tenker jeg: hva hvis dette var mitt eget øl? Og da merker jeg at ølet plutselig ikke smaker så godt. Kanskje jeg bare er rar i knollen.
 
Å brygge øl er som å lage mat; med litt kunnskap er det relativt lett å lage god mat, men bare de som har viet livet sitt til faget kan lage mat i verdensklasse. Skal jeg være ærlig, må jeg si at en del øl fra de mange mikrobryggeriene som har dukket opp de siste årene er mer av typen tomatsuppe på pose enn en perfekt consommė. Derfor kan jeg si at mine beste øl er bedre enn mye av det jeg kjøper, men det vil aldri bli like godt som de beste. Og det bekymrer meg ikke.
 
Skal man brygge en virkelig innertier av et øl, er det nok en god idé å brygge det samme ølet gjentatte ganger og justere oppskrift og fremgangsmåte til man treffer nøyaktig der man vil. Personlig har jeg aldri gjort dette. Jeg hopper fra porter til IPA til stout til hva det måtte være hele tiden, da må jeg ha flaks om jeg greier å brygge et øl akkurat slik jeg vil ha det. Når det er sagt, så synes jeg selv at jeg brygger helt ok til veldig godt øl stort sett hver gang, men sjelden eller aldri perfekt :)

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Få noen erfarne til å smake ølet ditt. De kan nok gi deg råd om hva som er galt. Eller meld deg inn i Norbrygg og send ølet inn til bedømming.

Du skriver +-1° under gjæring, men er det i rommet det står i eller har du dedikert kjøleskap?
Hvilke(n) gjærtype gjelder det?
 
Etter ca 30 brygge følte jeg at ølet jeg laget var gode men ikke fantastiske. For å vite om jeg laget godt øl eller gjorde noen feil fant jeg ut at jeg måtte gjøre noe. (GAHR vil like denne). Gikk på polet og kjøpte alle 7 Fjell ølene de hadde og siden GAHR legger ut oppskriftene på nettet på all øl de produserer kunne jeg nå produsere øl som jeg hadde skikkelig oppskrifter på. Resultatene var så gode at jeg tror GAHR ville hatt problemer med å kjenne forskjellen på 7 fjell og kopi.

M.a.o hjemmebryggingen fungerte 100%, nå måtte jeg bare se på oppskriftene (mye dårlig på nettet) og resultatet ble mye bedre....
 
Personlig er jeg (ubevisst) mer kritisk til eget brygg enn kjøpeøl. Av og til, når jeg drikker kjøpeøl, så tenker jeg: hva hvis dette var mitt eget øl? Og da merker jeg at ølet plutselig ikke smaker så godt. Kanskje jeg bare er rar i knollen.

Tror ikke du er den eneste, man blir litt mer fisefin når det er eget øl. Jeg har tatt meg selv i å sitte å vurdere og vurdere og sippe og smake og lukte i en evighet på mine egene brygg, bare fordi jeg finner ett hint av ett eller annet rart i smaken, som nesten ender opp som en besettelse på å finne grunnen! Uken etter jekker du deg samme øllen, uten å være så ekstremt labratorisk med den og nyter den maks!
 
Er ikke enig med GHalvorsen i dette.
Tror jeg brygger ok øl etter tilbakemeldingene jeg har fått fra dommere som vurderer.
Men om de gir deg høy score så er det ikke sikkert du liker øltypen likevel.

Gjorde for noen år siden et forsøk på å lære å spille cello og selv om jeg gikk og fikk undervisning så er jeg helt sikker på at ølet jeg lager er i en høyere klasse enn den "musikken" som kom ut av instrumentet. Aldri vil jeg kunne lage øl slik som Gahr gjør, men det nok et betydelig større sprang opp til nivået Emanuel Feuermann hadde :(

Men med tanke på brygginga så ser jeg ikke bort fra at det kan være noe i det gamle ordtaket,
"Dei dommaste bøndene får dei største potetene" :)
 
Jeg drikker helst hjemmebrygget westcoast IPA. Kjøper mye på polet når jegikke har tid, men blir ofte skuffet.

Av det jeg har brygget er det kun to øl som har vært marginale (men ikke nødvendigvis dårligere enn øl som har stått i hylla en stund) Det som bekymrer meg er at det siste brygget er ett av de dårlige. Har mer kontroll på alt i bryggingen og bedre utstyr nå, men jeg tror jeg må gå tilbake til det enkle hvis ikke det neste brygget blir bra.
 
Det er sunt å være selvkritisk syns jeg. Er evig realist om noe slikt finnes.. man skal strebe etter det perfekte øl, om ikke hold deg til ditt lokale industriøl.. men når det er sagt, så ender man opp med å drikke opp det meste man brygger for det smaker jo godt. Jeg vil si det er lett å brygge godt øl når alle parametre er innenfor normen, om det så er råvarer, utstyr,renhold og ikke minst tålmodighet. Jeg ser stadig at det er mangel på det sistnevnte som setter kjepper i hjulene på nybegynnere. Ting skal skje fort, og gjerne være ferdig I går for ølet skal jo nytes og fortæres fortere en det fermenteres gjerne..
Personlig har jeg brygget ok øl,bra øl og noe jeg trygt kan si er veldig godt øl. Men samtidig har jeg ikke vært redd for å eksperimentere, noe som har i enkelte tilfeller ført til at hele batcher har blitt destruert før og etter fermentering. Men det har gitt meg uvurderlig erfaring og kunnskap videre.

Hvis ikke det er lett å lage godt øl, hvorfor er det da så mange som forsetter å brygge? Og hvorfor er det så mange som stadig begynner å brygge?
 
Tilbake
Topp