Det kan virke som om enhver introduksjon til faget inneholder floskelen 'det er lett å brygge godt øl'. Allikevel sitter jeg her etter tretten brygg, og utfordringen virker ikke spesielt mye lettere enn å lære seg et instrument. Jeg har pløyd gjennom bryggelektyre og forum, podcaster og youtube-klipp. Jeg har investert omlag 60k i et trekjeles bryggeri i 304-stål som (nesten) ned til minste detalj er næringsmiddelgodkjent. Under bryggingen PID-regulerer jeg temperaturene til pinlig nøyaktighet mens jeg sørger for å treffe riktig på verdier som gravity og boil off. Under gjæring står ølet mørkt med ± 1° svingning og det ferdige produktet overføres til fat nærmest uten kontakt med oksygen. Etter anvisning fra BCS tvangskarboneres ølet, og settes til modning i henhold til oppskrift. Alt dette, og fremdeles ikke et eneste brygg jeg har vært fornøyd med. Vi har ikke vært spesielt plaget med infeksjon, og tilbakemeldingen fra andre har vært udelt positiv, men jeg er ikke i tvil om at ølet vårt står klart tilbake for kommersielle ales.
Jeg hadde selvsagt ikke forventet noe annet. Jeg har beskjedne tretten brygg bak meg, og forstår at brygging er et fag som på lik linje med alt annet må læres fra bunnen. Det er derfor jeg rynker litt på nesen over at godt øl skal være så enkelt å få til. Middelmådig øl er nemlig ikke et fenomen som jeg alene er plaget med. Nærmest ethvert hjemmebrygg jeg smaker har helt klare mangler i forhold til godt øl. For vår del har produksjonen for det meste dreid seg om britiske ales, og jeg forstår at det er en del faktorer med cask og håndpumpe som vi ikke klarer å emulere med vanlig tappeanlegg, men jeg tror allikevel ikke at det er her feilen ligger. Derimot tror jeg øvelse gjør mester.
Jeg vil avslutte med å si at jeg ikke ser på meg selv som spesielt kresen. Jeg har aldri deltatt i dommerkurs, og kjøper vanlig industripils rett som det er. Allikevel mener jeg å ha et smaksapparat som klart er uenig i påstanden om at det er lett å brygge godt øl. Det kan da ikke bare være meg?
Jeg hadde selvsagt ikke forventet noe annet. Jeg har beskjedne tretten brygg bak meg, og forstår at brygging er et fag som på lik linje med alt annet må læres fra bunnen. Det er derfor jeg rynker litt på nesen over at godt øl skal være så enkelt å få til. Middelmådig øl er nemlig ikke et fenomen som jeg alene er plaget med. Nærmest ethvert hjemmebrygg jeg smaker har helt klare mangler i forhold til godt øl. For vår del har produksjonen for det meste dreid seg om britiske ales, og jeg forstår at det er en del faktorer med cask og håndpumpe som vi ikke klarer å emulere med vanlig tappeanlegg, men jeg tror allikevel ikke at det er her feilen ligger. Derimot tror jeg øvelse gjør mester.
Jeg vil avslutte med å si at jeg ikke ser på meg selv som spesielt kresen. Jeg har aldri deltatt i dommerkurs, og kjøper vanlig industripils rett som det er. Allikevel mener jeg å ha et smaksapparat som klart er uenig i påstanden om at det er lett å brygge godt øl. Det kan da ikke bare være meg?