tror @msevland har et godt poeng. Tunge mørke eller godt humlet øl kamulflerer mye usmak, mens en enkel pale ale / bitter krever mye for å ikke bli farget av usmak/feil. Kudus til trådstarter som hopper rett på det vanskelige
A jo da, flere av de her inne. En dag skal jeg også klare det. Fellesnevneren tror jeg er å være mer kunnskapstørst enn øltørst. Det er ingen automatikk i at utdannelse gir en god brygger.Lage godt øl: Ganske lett men også lett å trå feil.
Lage perfekt øl: Ta bryggeriutdannelse. Det lages ikke på kjøkkenet eller i kjelleren.
Skal ikke henge meg opp i antall batcher, men jeg er subjektivt mer fornøyd med smaken av mitt hjemmebrygg, enn det jeg kan kjøpe på lokale butikker. Jeg snakker ikke om kvalitet, jeg snakker om smak. Er jeg da en bedre brygger enn Hansa, Aas, Carlsberg, you name it? Neppe.Det virker som lista legges på svært varierende nivå. Å tro at man kan produsere bedre kvalitet enn det aller beste fra industrien fra batch #2 er dårskap.
Nei, du treffer riktig her. Mulig du overså at jeg refererte til industriens beste. Jeg anser ikke den Carlsberg og Tuborgpilsneren vi kjøper på Meny blant dem. Jeg refererer mer til NØ, Stone, Westvleteren etc.Skal ikke henge meg opp i antall batcher, men jeg er subjektivt mer fornøyd med smaken av mitt hjemmebrygg, enn det jeg kan kjøpe på lokale butikker. Jeg snakker ikke om kvalitet, jeg snakker om smak. Er jeg da en bedre brygger enn Hansa, Aas, Carlsberg, you name it? Neppe.
Med enkle grep har jeg brygget noe som jeg synes smaker bedre. Når jeg kan lage god vørter på 5 timer, sette den i et gammelt kjøleskap og gjære i 14 dager, tappe på fat- ja, så mener jeg oppriktig at det er enkelt å lage godt øl. Mulig dette er dårskap, kall det hva du vil, men godt øl blir det.
... Jeg snakker ikke om kvalitet, jeg snakker om smak. Er jeg da en bedre brygger enn Hansa, Aas, Carlsberg, you name it? Neppe ....
Dette forstod jeg ingenting av. Hvor skiller du mellom smak og kvalitet?Når min blonde smakte bedre enn Kinn Slåtteøl så betyr ikke det at det er på høyden med ølet til Kinn kvalitetsmessig (...)
Det ble en interessant diskusjon. For å svare litt på spørsmålene så kan jeg nevne at vi ikke har prøvd oss på noen kloner enda. Alle bryggene våre har vært fra BCS. Vi har heller ikke begynt med justering av vannverdier da vi fremdeles mangler litt labutstyr.....