Hvorfor insisterer vi på at det er lett å brygge godt øl?

Det er ikke så vanskelig å sette sammen oppskrift på et godt øl
Og hvis noe har gått fatalt kan du alltids legge skylden på gjæren


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har vel utstyr for 5-6k, og sier meg stort sett godt fornøyd med bryggene mine, med unntak av noen få der jeg enten har eksperimentert litt for mye, eller har hatt problemer under brygginga. Disse har jeg tømt ut, gidder ikke å spare på/drikke dårlig øl.

Det av utstyret som helt klart ga den største forbedringen var mer eller mindre gratis - et kjøleskap med en stc-1000 til å kontrollere gjæringstemperaturen. Å gjenta samme brygg flere ganger har jeg derimot ikke vært så opptatt av, men nå blir det straks en herms med pid og vannkoker, så da blir det jo litt lettere å treffe mesketemp ordentlig og dermed også enklere å gjenta brygg.

Framover tror jeg at jeg skal skaffe meg O2 (for forutsigbarhet/repetisjon og bedre forhold for spesielt krevende øl) og fat/CO2 (for å gjøre ting kjappere) i løpet av høsten, men det stresser jeg ikke med, ølet blr godt uten også :)

Et litt større vvb-basert bryggeri er også under bygging, men det tar visst litt tid...
 
Kan ikke se vannjustering nevnt hittil. Det er absolutt verdt å utforske for å ta bryggene et stykke videre.
 
Jeg har brygget ganske mange batcher i de par årene jeg har drevet på. Men noen få unntak synest jeg (og mine godt ølvante kompiser) at resultatet har blitt mycket bra. Jeg synest en del av det jeg lager selv er bedre enn ting jeg kjøper på polet, men ikke som de aller beste. Siden jeg først og fremst brygger for å holde meg selv med øl og fordi jeg liker å pusle med det har jeg ennå ikke laget en oppskrift selv. Jeg har måttet improvisere noen ganger fordi jeg ikke hadde helt korrekt malttype, nok av riktig humle osv men jeg har i alle hovedsak holdt meg til gode velprøvde kommersielle oppskrifter, som regel kommersielle eller fra bøkene til Gahr/Zainasheff.

Største spranget i kvalitet kom med god temperaturkontroll på gjæringen. Deretter bruk av ren O2. Har lekt en del med vannjustering men har ikke nok empiri til å konkludere rundt hvor mye det har å si.

Så lenge man har et miljø der gjæringen kan kontrolleres synest jeg det er relativt enkelt å brygge godt øl. Om man baserer seg på tørrgjær, ekstrakt for basismalt og steeper spesialmalt kan man også gjøre bryggedagen kjapp og effektiv - selv brygger jeg stort sett allgrain men bruker partial mash innimellom for å spare tid.
 
Det ble en interessant diskusjon. For å svare litt på spørsmålene så kan jeg nevne at vi ikke har prøvd oss på noen kloner enda. Alle bryggene våre har vært fra BCS. Vi har heller ikke begynt med justering av vannverdier da vi fremdeles mangler litt labutstyr. Gjæringsskap med BrewPi er derimot rett rundt hjørnet. Til nå har vi tatt utgangspunkt i en matbod, og plukket oppskrifter etter temperaturen der. Akkurat nå har den ligger jevnt på 16 i en ukes tid. Altså Kölsch.

Jeg ser at enkelte spør hva som er galt med bryggene, men det er vanskelig å sette fingeren på. Problemet er ikke knyttet til usmaker, men heller at kvaliteten, på tross av å være god, simpelthen ikke er god nok. De av oss som er begeistret for den engelske ølbryggerkunsten vet hva 'god nok' vil si.

Erfaringen jeg prøver å formidle er at brygging ikke er en funksjon f som kan mates med en oppskrift x for at øl f(x) skal oppstå etter fjorten dager. Variablene er for mange. Skal en lage godt øl over tid må en ha kontroll over flere parameter, og til det har jeg bare en ting å si:

 
tror @msevland har et godt poeng. Tunge mørke eller godt humlet øl kamulflerer mye usmak, mens en enkel pale ale / bitter krever mye for å ikke bli farget av usmak/feil. Kudus til trådstarter som hopper rett på det vanskelige :)

Det stemmer nok, men mange av de ølene jeg har vært mest fornøyd med har vært tullete enkle oppskrifter, gjerne laget for å teste ut en ny type humle eller gjær. Standard-oppskriften min for pale ale med ny humle litt over 10%aa har vært 4kg pale malt, 500 g crystal, 20 g humle 60 min, 30 g humle 15 min, 50 g humle 0 min. Det eneste som har ødelagt denne er pH5.2... På den annen side, helt lyse øl har aldri blitt klare uten vannjusteringer (eller i det hele tatt), og har vel aldri hatt den rundheten som et øl helt uten tanniner og faenskap skal ha. Amber ale går fint rett fra springen.

Så … hvilket øl foretrekker vannet ditt, punk?
 
Det virker som lista legges på svært varierende nivå. Å tro at man kan produsere bedre kvalitet enn det aller beste fra industrien fra batch #2 er dårskap.

For min del synes jeg mesteparten av det jeg og andre hjemmebryggere lager er godt. Av og til helt på høyde med det ypperste jeg har smakt fra industrien, og en sjelden gang begredelig. Dog, svært ofte tilfredsstillende og godt.

Jeg vil avslutte med å si at det til en viss grad er sunt å se forbedringspotensiale, men at det samtidig er viktig å anerkjenne kvaliteten i det man så langt mestrer.
 
Lage godt øl: Ganske lett men også lett å trå feil.
Lage perfekt øl: Ta bryggeriutdannelse. Det lages ikke på kjøkkenet eller i kjelleren.
 
Hør hør!
Samtidig er mye av poenget med denne hobbyen å lage Det Perfekte Øllet. Iallefall for min del.

Og som med matlaging, idrett og gitarspill er det et uoppnåelig mål.
Det beste man kan håpe på er en forbedring!

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Jeg liker Stig's perspektiv; han er helt sikkert ikke alene om å være rar i knollen:).

Jeg og hun som drikker ølet mitt sammen med meg, satte oss til i solveggen her om dagen, og bestemte oss for å knekke en Kinns Slåtteøl vi hadde gjemt en stund. (Drikker lite kjøpeøl nå.) Jeg drakk og tenkte trist at om jeg bare hadde kunnet brygge noe sånt ... . Så for å jage de tunge tankene på flukt, åpnet jeg en hjemmebrygget belgisk blonde - og så smakte den gudhjelpemeg bedre enn Kinn-ølet! Og hun som drikker ølet mitt sammen med meg, var enig!

Og det var et øl jeg ikke engang har vært spesielt fornøyd med - selv om mange andre har sagt at det er godt. Altså: Rar i knollen, jeg også;).
 
Lage godt øl: Ganske lett men også lett å trå feil.
Lage perfekt øl: Ta bryggeriutdannelse. Det lages ikke på kjøkkenet eller i kjelleren.
:) A jo da, flere av de her inne. En dag skal jeg også klare det. Fellesnevneren tror jeg er å være mer kunnskapstørst enn øltørst. Det er ingen automatikk i at utdannelse gir en god brygger.
 
Å lage det perfekte ølet har aldri vore min motivasjon, men derimot å lage dei øltypane eg sjølv kunne tenke meg der og då til ein rimeleg penge. Eg brukte nokre år 20k per år på godt øl, og då er det betre å eksperimentere sjølv innimellom, og samstundes kunne spare 15k.
 
Det er en stor gevinst ved det å ha blitt hjemmebrygger at jeg nå kan drikke godt (altså ikke nødvendigvis perfekt:)) øl, og slippe tanken på at det er økonomisk vanvidd å gjøre det. Men det må være godt - og strevet med å komme dit, er en annen stor gevinst, for det er et fryktelig interessant/morsomt strev.

Kanskje blir det kjedelig den dagen - som aldri kommer - jeg kan brygge det perfekte ølet?
 
Det virker som lista legges på svært varierende nivå. Å tro at man kan produsere bedre kvalitet enn det aller beste fra industrien fra batch #2 er dårskap.
Skal ikke henge meg opp i antall batcher, men jeg er subjektivt mer fornøyd med smaken av mitt hjemmebrygg, enn det jeg kan kjøpe på lokale butikker. Jeg snakker ikke om kvalitet, jeg snakker om smak. Er jeg da en bedre brygger enn Hansa, Aas, Carlsberg, you name it? Neppe.

Med enkle grep har jeg brygget noe som jeg synes smaker bedre. Når jeg kan lage god vørter på 5 timer, sette den i et gammelt kjøleskap og gjære i 14 dager, tappe på fat- ja, så mener jeg oppriktig at det er enkelt å lage godt øl. Mulig dette er dårskap, kall det hva du vil, men godt øl blir det.
 
Skal ikke henge meg opp i antall batcher, men jeg er subjektivt mer fornøyd med smaken av mitt hjemmebrygg, enn det jeg kan kjøpe på lokale butikker. Jeg snakker ikke om kvalitet, jeg snakker om smak. Er jeg da en bedre brygger enn Hansa, Aas, Carlsberg, you name it? Neppe.

Med enkle grep har jeg brygget noe som jeg synes smaker bedre. Når jeg kan lage god vørter på 5 timer, sette den i et gammelt kjøleskap og gjære i 14 dager, tappe på fat- ja, så mener jeg oppriktig at det er enkelt å lage godt øl. Mulig dette er dårskap, kall det hva du vil, men godt øl blir det.
Nei, du treffer riktig her. Mulig du overså at jeg refererte til industriens beste. Jeg anser ikke den Carlsberg og Tuborgpilsneren vi kjøper på Meny blant dem. Jeg refererer mer til NØ, Stone, Westvleteren etc.
 
... Jeg snakker ikke om kvalitet, jeg snakker om smak. Er jeg da en bedre brygger enn Hansa, Aas, Carlsberg, you name it? Neppe ....

Der satte du ord på noe:)! Når min blonde smakte bedre enn Kinn Slåtteøl så betyr ikke det at det er på høyden med ølet til Kinn kvalitetsmessig. Det kan jeg jo godt kjenne at det ikke er. Men likevel smakte det altså bedre (der og da - det er viktig, det og).
 
Vil skyte inn at man etterhvert også blir mer var for feil og usmaker, og klarer og plukke de ut. Siden man brygger selv blir det mindre kjøpeøl så man leter etter feil på eget Brygg. Det finnes øl jeg synes var et greit øl før, men som faktisk er et skvip av en pils, fullt av diacetyl som f. Eks en dansk type man skulle tro var bedre.
 
Det ble en interessant diskusjon. For å svare litt på spørsmålene så kan jeg nevne at vi ikke har prøvd oss på noen kloner enda. Alle bryggene våre har vært fra BCS. Vi har heller ikke begynt med justering av vannverdier da vi fremdeles mangler litt labutstyr.....

Med fare for å dumme meg ut: BCS - hva er det? Om dere ikke vet hvordan ølet dere brygger er ment å smake - hvordan kan dere da si at dere gjør noe feil?
Og finne ut hva dere gjør feil?
Når det er sagt så tror jeg at engelske ale trenger seriøs vannjustering for å få rett hardhet på vannet. Jeg tror at det har betydning.
Stusser litt på behovet for lab-utstyr for å få til vannjustering. Dere har vel en teskje? ;)
Vi snakker ikke å treffe ppm med 1% margin, vi snakker ekstremt mykt (her er det såvidt 1 dH) vann kontra hardt vann.
 
Tilbake
Topp