Hydrometer avvik

Hei folkens,

Har et spørsmål som det var vanskeligere enn jeg trodde å finne svaret på. Visstnok så er de fleste hydrometere kalibrert til 15 eller 20C. Jeg antar mitt Coopers Kit hydrometer er konfigurert til 20 grader da det er gjæringstempen det egentlig skal stå på. Men når jeg lar vanlig springvann stå til det er 20C så blir det ca. 0995. Selv om jeg temperaturjusterer med kalkulator så stemmer vel ikke dette.

Vil det si at det har et avvik som jeg må ta med i alle mine målinger da?

Et tilleggsspørsmål, hvis jeg rister av bobler og snurrer det litt, så roer hydrometeret seg på en verdi hver gang, men lar jeg det stå litt synker det. Antar det første er det rette, da det havner der igjen etter jeg gjør samme prosedyre igjen?
 
Du må nok bare forholde deg til det avviket ved alle målinger ja.
Det er desverre ganske vanlig at hydrometerene viser en del feil.

Har aldri sett noe til problem nr. 2, så det kan jeg ikke hjelpe deg med.
 
KristianBH skrev:
Ok, flott. Da tror jeg det har gjæra bedre enn forventa.

Du vet at du i ditt tilfelle må plusse på 0.005 i dine målinger? Du har dermed høyere verdi i virkeligheten enn det du leser av.

Du sier at vann ved 20C viser 0.995 når det egentlig skal vise 1.000, altså plusse på 0.005.

Edit: Var da svært så vanskelig det skulle være med de tallene. Skal være korrekt nå.
 
mitt hydrometer fra coopers viste også 995 på springvann, så kjøpte et nytt fra bryggselv.no men det viser det samme det også  :cheeky:
 
Om dere koker vannet, kjøler det ned så bør det være så riktig som mulig da de er kaliberet med sterilt vann.
 
Kittelsen skrev:
Om dere koker vannet, kjøler det ned så bør det være så riktig som mulig da de er kaliberet med sterilt vann.

Du mener kanskje destillert vann. Saltinnhold i vanne vil påvirke tettheten. Saltene får du ikke bort ved å koke vannet men ved å destilere det.
 
Tilbake
Topp