Hydrometer

Hei! Skal sette mitt første brygg. Har kjøpt ett sånt ferdig kit fra Europris, men det følger jo ikke med hydrometer på disse. Er dette viktig??

Både ja og nei. Hvis du har tenkt å lage noe mer enn det ene settet ville jeg kjøpt.
Spør du på forumet om f eks styrke eller om det er ferdig gjæret får du umiddelbart spørsmål om hva var/er gravity.
-Hydrometer fra Europris har man litt blandet erfaring med.

Hei. Alltid spennende med første brygg :)
Iom at du bruker et kit så er det strengt tatt ikke viktig med et hydrometer, du kommer mest sannsynlig til å følge kittets instruksjoner uansett, og det er vanligvis ganske grei skuring. Men av flere grunner så kan det jo være interessant å følge med brygget underveis, kanskje særlig for å kunne beregne alkoholprosenten. Lykke til :)

Hei. Alltid spennende med første brygg :)
Iom at du bruker et kit så er det strengt tatt ikke viktig med et hydrometer, du kommer mest sannsynlig til å følge kittets instruksjoner uansett, og det er vanligvis ganske grei skuring. Men av flere grunner så kan det jo være interessant å følge med brygget underveis, kanskje særlig for å kunne beregne alkoholprosenten. Lykke til :)

Takk for svar! Joda..greit nok å følge oppskriften i dette kit'et, men det står faktisk her at man skal måle gravity'n. Så da ble jeg litt overrasket når det da IKKE følger med hydrometer. For dette skal jo liksim være start kit for idioter som meg

Hadde nok vært dårlig butikk om det skulle følge med et hydrometer i hvert kit da et hydrometer er verdt mer enn resten av ingrediensene til sammen :) De burde dog kanskje ha vært flinkere til å spesifisere hva slags utstyr som er påkrevd for å utføre det som oppskriften sier...

Det er sant! Ble bare litt overrasket når det stod at jeg skulle måle med et hydrometer. Drar nok ut å kjøper et jeg

Gjør det, et must-have dersom du blir bitt av bryggebasillen :) Og gjør deg selv en tjeneste når du kommer hjem: sjekk hva det viser med rent vann som holder ca. 20 grader, hvis det er noe annet enn 1.000 så bør varsellampen lyse... (det kan være kalibrert for annen temperatur, men det er ikke så vanlig)

Tilbake
Topp